Auteur Topic: Digikeijs DR4088RB CS  (gelezen 4640 keer)

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Digikeijs DR4088RB CS
« Gepost op: 2023-11-20, 09:58:17 »
Heren,

Ik sta werkelijk voor een raadsel waar ik niet uitkom.

Om een lang verhaal kort te maken, oude baan afgebroken ivm renovatie. Nu dus weer bezig met een nieuwe baan.

Ik gebruik de z21 start en TC 9 Gold

Bij de oude baan werkte alles perfect.

De Digikeijs DR4088RB CS aangesloten volgens schema, module 1 en 2 werken perfect.
Hierna de 2e Digikeijs DR4088RB CS aangesloten, geprogrammeerd volgens de gebruiksaanwijzing. Jammer dit werkt niet meer.

Om een lang verhaal kort te houden, zolang er maar 1 Digikeijs DR4088RB CS is aangesloten gaat het goed.
Zodra ik de kabel verbind om de 2e de 3e de 4e of de 5e aan te sluiten en programmeer is het klaar en werkt er niets meer, of er is storing. geen kortsluiting maar er gaan dan blokken knipperen waar geen stroomverbruiker op staat of zelfs niet is aangesloten.

Het maakt ook niet uit welke Digikeijs DR4088RB CS als eerste is aangesloten, zolang er maar 1 is aangesloten gaat het goed.

Op internet kom ik een paar andere optie's tegen om te programmeren, heb denk ik alle mogelijkheden wel uitgeprobeerd maar niets werkt.



Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #1 Gepost op: 2023-11-20, 10:14:21 »
Aart,
Heb je de module wel op volgorde aangesloten, daar bedoel ik mee de module die je geprogrammeerd heb me adres 1 en 2 als eerste aangesloten en de module die adres 3 en 4 hebben als 2e aangesloten  en de module die adres 5 en 6 hebben als 3e aangesloten, ze moeten opvolgend worden aangesloten aan de centrale.
Gr.Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #2 Gepost op: 2023-11-20, 10:25:07 »
Hoi Piet,

Dank je voor je reactie.

Uiteraard heb ik dat gedaan.
Heb ze ook allemaal een keer gewisseld, en dan opnieuw geprogrammeerd.
Het maakt ook niet uit welke als 1e is aangesloten of 2e 3e enz. er veranderd namelijk niets.
Als ik de volgorde wissel dan programmeer ik het uiteraard opnieuw.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #3 Gepost op: 2023-11-20, 10:34:00 »
Aart.
Ik zelf gebruik geen digkeijs maar toch even een vraagje voorzover ik het weet, als ik het goed hebt dan worden de adressen bij het programeren (het 2e adres) automatisch toegewezen, dus als je de 2e module programmeerd dan geef je adres 3 in en dan wordt adres 4 automatisch toegevoegd en bij de 3e module geef je dan adres 5 in en adres 6 komt automatisch  misschien is deze aanwijzing overbodig maarja je weet maar nooit.
Bij het programeren mag alleen de module die geprogrammeerd wordt aangesloten zijn de andere loskoppelen
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2023-11-20, 10:38:19 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #4 Gepost op: 2023-11-20, 10:48:33 »
Hoi Piet,

Klopt wat je schrijft.
Uiteraard ook diverse malen zo gedaan maar geen resultaat.
Ik heb begrepen dat het een even getal moet zijn om te programmeren, dus 2,4,6,8,10
Dat maakt in mijn geval niets uit, het werkt niet.
Als de 2e module is aangesloten dan werkt het niet meer, er staan zelfs blokken in TC te knipperen waar niets op de rails staat en niet eens zijn aangesloten. soms 2 blokken maar ik heb er ook wel 4 gehad.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #5 Gepost op: 2023-11-20, 11:04:01 »
Aart,
Of dat het even getallen moet zijn weet ik zo niet, dacht het niet maar ik weet ook niet alles
Als je programmeer met de tool en bij het programmeren wordt er gevraagd om de aansluiting met de R bus los te koppelen en dan weer verbinden dat moet je bij de 4088 niet doen  maar dan op de groene programmeer knop drukken en da verander de knipper snelheid van de led en daarna druk je nogmaals op de programmeer knop
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #6 Gepost op: 2023-11-20, 11:10:29 »
Hoi Piet,

Wel loskoppelen, of niet.
Heb ik allemaal al geprobeerd, geen verandering.

gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #7 Gepost op: 2023-11-20, 11:41:40 »
aart,
ik heb nog even op het forum zitten zoeken en daar kwam uit dat er wel meer problemen zijn geweest met het programmerem maar ik doe toch maar even een handleiding bij zoals die al eens eerder op het forum is gezet.

De module een adres geven In onderstaande volgorde kunt u de DR4088RB terugmelder voorzien van een begin adres.
 
LET OP! Volgens de R-BUS™ standaard is het verplicht om altijd te beginnen bij adres 1. U kunt dus niet een willekeurig adres kiezen.
 
Belangrijk! De DR4088RB terugmelders zijn voorzien van 16 terugmeld punten. Dit betekend dat iedere module 2 adressen gebruikt. Een tweede DR4088RB terugmelder moet dus beginnen met adres 3.
 
1. Sluit de DR4088RB terugmelder als enige terugmelder aan op de z21™  centrale doormiddel van een Loconet™ of R-Bus™ kabel.
2. Open de Z21™ Maintenance Tool
3. Ga naar het tabblad ‘R-BUS’ en voer bij Module address het getal 1 in.
4. Druk op de `Assign’ toets in de Z21™ Maintenance Tool applicatie.
5. De applicatie vraagt nu om de terugmelder los te koppelen.  Koppel de DR4088RB in dit geval NIET los van de z21! Maar druk eenmaal op de  programmeer knop van de DR4088RB. De groene led gaat kort pulseren.
5. Druk u op OK
6. Vervolgens verschijnt een volgende scherm waarbij u ook op OK drukt.
7. De DR4088RB terugmelder heeft het adres ontvangen en opgeslagen.  De groene led knippert nu weer in normale modus.

wanneer je de DR4088RB gebruik in combinatie met andere dan zou je deze volgens de volgend methode moeten programmeren

1. Module-adres: Sluit de DR4088RB alleen (!!!) aan op de R-Bus™ . De groene LED naast de programmeerknop knippert in een matig tempo (aan-uit-aan-uit).
2. Volg de procedure zoals beschreven voor de Roco™ 10787 om modules te programmeren, geef het module-adres in.
3. Als het programma vraagt om de terugmelder los te koppelen, druk dan op het programmeerknopje van de DR4088RB. De groene LED zal nu langzamer knipperen (lang-uit, kort-aan, lang-uit, kort-aan enz.)
4. Ga verder met de procedure voor het geven van het module-adres. De centrale stuurt nu module-adressen naar de R-Bus™ .
5. Als de DR4088RB zijn module adres heeft ontvangen, keert de LED terug naar zijn aanvankelijke knipper frequentie: aan-uit-aan-uit-aan-uit etc.
6. Beëindig de procedure om Roco™ 10787’s te programmeren.
 
Als u verder geen DR4088 s88 uitbreiding aan de DR4088RB heeft aangesloten, is de module nu gebruiksklaar.
 
1. Aantal modules (optioneel, zie boven): Sluit de DR4088RB alleen (!!!) aan op de R-Bus™ . De groene LED naast de programmeerknop knippert in een matig tempo (aan-uit-aan-uit).
2. Volg de procedure zoals beschreven voor de Roco™  10787 om modules te programmeren.
3. Als het programma vraagt om de terugmelder los te koppelen, druk dan op het programmeerknopje van de DR4088RB. De groene LED zal nu langzamer knipperen (lang-uit, kort-aan, lang-uit, kort-aan enz.)
4. Druk nu nogmaals op het knopje, De groene LED zal nu knipperen in het zelfde tempo, maar met een ander patroon: lang-aan, kort-uit, lang-aan, kort-uit enz.)
5. Geef nu in plaats van het getal voor het module-adres het aantal modules in. Dit getal is het aantal aangesloten  modules gedeeld door twee. B.v. Alleen 1 DR4088RB -> 2, 1 DR4088RB + 1 DR4088 s88 -> 4, 1 DR4088RB + 4 DR4088 s88 -> 10
6. Ga verder met de procedure voor het geven van het module-adres. De centrale stuurt nu het aantal modules naar de R-Bus™ .
7. Als de DR4088RB zijn aantal modules heeft ontvangen, keert de LED terug naar zijn aanvankelijke knipper frequentie: aan-uit-aan-uit-aan-uit etc.
8. Beëindig de procedure om Roco™  10787’s te programmeren
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #8 Gepost op: 2023-11-20, 11:50:17 »
Mocht je er niet uitkomen Karst Drent (de vroegere ontwerper van Digikeijs  en huidige ontwerper van YaMorc ) Helpt op een ander forum.
Nl: Modelspoorforum.nl.
Daar zit de kennis van Digikeijs.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #9 Gepost op: 2023-11-20, 12:03:02 »
Hoi Piet,

Dank je voor je reactie.
Dit is allemaal oud nieuws, en ja dit heb ik ook geprobeerd. Maar geen resultaat.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #10 Gepost op: 2023-11-20, 12:04:34 »
Hoi Denobis

Dank je voor je reactie,

Ga ik het daar ook eens proberen.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #11 Gepost op: 2023-11-20, 19:39:17 »
Aart  een tip die ik van een Deutse modelspoorcplegs kreeg is het volgend   ik weet niey of het werk omdat ik geen digikeijs gebruik kan ik dat niet controleren  alsvolgt
Als de module met de z21 maintenance tool programmeerd dan moet je de module die je hebt voorzien van een adres voordat je deze loskoppelen het adres in de mantenance tool eerst op 0 zetten en dan loskoppelen en als je de volgende aansluit dan
 pas het adres ingeven voor deze volgend module  geen idee of het werk maar het proberen waard.
Gr Piet

Bij de Rovo module is dit niet nodig volgens mij ik heb het altijd gedaan zoals Roco dat aangeeft
« Laatst bewerkt op: 2023-11-20, 19:46:28 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #12 Gepost op: 2023-11-21, 05:44:43 »
Hoi Piet,

Dank je voor de tip, dit is een nieuwe methode en ga ik gelijk uitproberen.

u hoort nog van mij.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline Aart

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 181
  • Waardering: 1
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #13 Gepost op: 2023-11-21, 06:08:57 »
Hoi Piet,

Bij deze de foutmelding (zie bijlage)

Ben benieuwd hoe ze daar een 0 ingeven. Ik mag dat in iedergeval niet.
Ik geef het nog niet op, en ga gewoon verder met mijn zoektocht.

Gr,
Aart
Roco z21 start + router, Digikeijs DR4088RB-CS, Digikeijs, DR4018.
TC Gold 9

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Digikeijs DR4088RB CS
« Reactie #14 Gepost op: 2023-11-21, 10:22:41 »
Aart,

mogelijk heb je wat andere instellingen staan zoals bv loconet of iets anders meer bij mij lukt het wel om de 0 in te voeren, zie afbeelding
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders