Auteur Topic: werking verlichting in wagons  (gelezen 531 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
werking verlichting in wagons
« Gepost op: 2024-03-02, 20:53:35 »
Ik las de  volgende beschrijving bij personenwagons :      Alle wagens zijn af fabriek voorzien van binnenverlichting met warmwitte LED's. Elke personenauto heeft wielopnemers voor stroomvoorziening.

Nu is mijn vraag werkt dit goed ( uiteraard bij schone rails )  en krijg je niet het flikkeren bij wisselovergangen

Ik las wel dat je dit kan voorkomen door condensatoren  te plaatsen

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #1 Gepost op: 2024-03-02, 21:07:15 »
@Hansw.
Over welke wagons heb je het?
Zitten er dan decoders in de wagons?
Als de leds flikkeren kan je over + en - een elko van 470 uf 25 volt plaatsen.
Bij de esu kleuren is de blauwe draad de + en bv de groene  de - van de binnen verlichting.
Zitten er geen decoders in dan gaat het bij jou niet werken.
« Laatst bewerkt op: 2024-03-02, 21:11:54 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Online Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #2 Gepost op: 2024-03-03, 10:04:56 »
Hallo Hans,
In dit artikel op het bnls forum vind je alle nodige informatie voor decoderloze wagons:
  https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Maatregelen_tegen_knipperende_leds
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #3 Gepost op: 2024-03-03, 11:09:13 »
Beste Bas,
Dank voor de tip
Nu zag ik een set wagons van Trix met een ingebouwde decoder en stroomvoerende koppelingen Trix 23389
Maar waar komt de stroom vandaan naar de wagons moet je dan niet een lok ervoor plaatsen die de stroom levert
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #4 Gepost op: 2024-03-03, 11:25:23 »
Hansw 
Wat dacht je van zonnepanelen op het dak, geintje.
Van de wielen en dan zijn de wagons onderling verbonden met de stroomvoerende koppeling en soms kan het ook van de lok.
Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #5 Gepost op: 2024-03-03, 11:29:10 »
Als er een ingebouwde decoder in zit dan komt de stroom voorziening van slepers die op de wielen gemonteerd zitten.
En als ze het juist gedaan hebben dan zitten er ook anti flikker elko's in.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #6 Gepost op: 2024-03-03, 12:09:31 »
 Nu is het me duidelijk dat je de wagons in een vaste volgorde moet plaatsen op de baan.
Trix hanteert 3 verschillende systemen bij de verlichting van de wagons.   Set waar je nog een specifieke lok moet plaatsen voor de stroomvoorziening naar de wagons, set met decoder,en wagons met alleen slepers zoals ik die heb.
Wat ik wel vreemd vindt is dat de set met alleen sleepcontacten net zo duur is als die met ingebouwde decoder
Trix 23122.  , 23389
Misschien  een domme vraag wat wordt bedoeld met ombouwwagons  ik neem aan dat ze dan ook voor een andere toepassing worden gebruikt
MVG Hans

Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: werking verlichting in wagons
« Reactie #7 Gepost op: 2024-03-03, 12:16:23 »
23122 moet zijn 23221

Ik zie nu dat Trix de ombouw wagons apart in het 2024 assortiment hebben ,omdat de stuurwagen ontbreekt moet je een lok ervoor plaatsen met een stroomgeleider
Wel erg verwarrend voor iemand die niet technisch is
Ik kan alleen niet achterhalen of er in de stuurwagen een condensator is ingebouwd om het flikkeren te voorkomen
Mvg Hans
« Laatst bewerkt op: 2024-03-03, 16:45:00 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails