Auteur Topic: Definiëren van DR4088RB in Train Controller Gold 8.0 F2 met interface 10785  (gelezen 6937 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Goedemorgen,

Zoals ik in een ander draadje heb aangegeven,ik ben weer begonnen met de hobby! De blaadjes vallen van de bomen of zijn er al bijna vanaf en een brok nieuwe inspiratie dus we gaan er voor!

Ik heb ooit toen ik nog Rocomotion software had mijn 4 decoders 10787/GBM-8 in deze software gedefinieerd met opvolgend adres 01, 02, 03 en 04. Inmiddels dus gedurende lange tijd over op Train Controller Gold en dan worden deze settings automatisch meegenomen. De baanuitbouw waar ik nu mee bezig ben heeft extra decoders nodig en daar alle meldsecties van de huidige decoders in gebruik zijn moeten er nieuwe decoders aangeschaft worden. Dat is dus de DR4088RB-CS en DR4088RB-OPTO geworden, uiteraard!

Nu is de vraag hoe ik deze nieuwe decoders bekend maak binnen TC en hoe ik vanuit TC het decoder adres op respectievelijk 05 en 07 kan zetten? Het is de eerste keer dat ik dat in TC tegenkom, want destijds is dat in Rocomotion gedaan. De handleiding van de DR4088RB geeft wel aan wat je aan de kant van deze bezetmelder moet doen (enkel de te programmeren DR4088 op de interface aansluiten etc.), maar in de handleiding van TC wordt daar verder niet over gesproken. Iemand enig idee??

Ik heb wel een vermoeden: enkel de te programmeren DR4088 op de interface aansluiten, in TC een nieuw blok definiëren en dit nieuwe blok software-matig op het nieuwe decoder adres zetten, dat is dus adres 05. Dan op de rails van de eerste melder (1 van de 8 ) een stroomverbruiker zetten (bv. een loc) en dan de knop scan indrukken. Dan moet TC dit als eerste melder van de nieuwe decoder met het nieuwe adres 05 kunnen zien en vervolgens ook dit adres kunnen programmeren in de DR4088 zo lijkt mij. Kan iemand dat bevestigen?

Ik ga dit ook nog even nakijken op het Freiwald forum; ben vast niet de enige die zich dit afvraagt!

Groet,
Ferry

« Laatst bewerkt op: 2015-11-13, 10:21:00 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Ferry,

De DR4088RB bestaat uit 2 groepen die afzonderlijk moet programmeren zoals in de handleiding staat.

Het programmeren kun je niet meer zoals in de eerste versie van traincontroller versie 5.
je kunt de terug melders  DR4088RB en ook de melders van Roco 10787 allen nog programmeren met het programma Rocomotion of met de Z21 op de gebruikelijke wijze zoals bij Roco in de handleiding staat.

Dus zet het programma rocomotion op je PC en programmeer daar de terug melders mee en gebruik ze dan in Traincontroller.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Beste Piet,

Bedankt voor de snelle reactie en fijn je hier ook weer op het www en dit forum te zien!
Ik weet dat de DR4088RB uit twee groepen bestaat en in mijn geval komt groep 1 op adres 05 en groep 2 op adres 06; vandaar dat de volgende DR4088 op adres 07 moet beginnen, zoals ik al geschreven heb. Uiteraard heb ik ook gelezen dat jij dat via Rocomotion wel voor elkaar kreeg, maar dat vind ik een nogal omslachtige procedure; lijkt mij toch eenvoudiger te kunnen. Immers je pakt terug op iets ouds terwijl Freiwald de mening hoog houdt dat alle decoders door de software benaderbaar moeten zijn.

Waar is de scan knop dan voor?

Inmiddels heb ik op het Freiwald forum de volgende vraag gesteld:
QUOTE
Hello all,

Just bought a Digikeijs decoder DR4088RB-CS for current sense detection and is according the manufacturer fully compatible with the Roco decoder 10787. Question is how to program this DR4088-CS at decoder address 05 using Train Controller Gold 8.0 F2 with 10785 rocomotion interface? I have already 4 pieces of decoder 10787 installed at addresses 01, 02, 03 and 04 and need to add this fifth one to the system at address 05.

Digikeijs installation manual is rather clear on how to do this at the side of the decoder, but it is not clear to me how to do this with TC. Does somebody has an answer?

Thanks in advance!
UNQUOTE
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Ferry,

Zoals je schrijft, Freiwald houd zijn mening hoog dat alle decoders door de software benaderbaar moeten zijn.
Dit klopt ook, met de nadruk op benaderbaar maar dat houdt in dat ze nog niet programmeerbaar zijn.
Ik heb daar als eens met Freiwald over gesproken en de reden dat het programmeren niet in de software van Traincontroller zit heeft de volgende reden, Het is voorgekomen dat andere dan Roco hebben geklaagd dat hun decoders niet met Traincontroller kunnen worden geprogrammeerd en die van Roco wel, om geen ongenoegen met diverse leveranciers te krijgen is besloten om een en dezelfde lijn te trekken en deze mogelijk uit het programma traincontroller te halen bij een vervolg versie.
Tot zover heb ik dat van Freiwald vernomen.

Welke scan knop bedoel je?

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Piet,

Ah okay, nou dan moet ik op mijn berichtje zoals gepost op het Freiwald forum een gelijksoortig antwoord gaan krijgen. We wachten het even af!

De scan knop:
Als je een blok op je scherm plaatst, kun je een melder koppelen aan dat blok. Je moet dan ingeven welk soort digi systeem je hebt, het adres en het volgnummer van de melder. Daarnaast staat een knop die scan heet en rechts daarvan een knop die heet iets van "search next free". Kan nu helaas geen prtscreen maken. In de handleiding van TC gold wordt deze scanknop ook verder niet behandeld maar hij zit er wel!!

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Hallo,

Ik vind net dit draadje op het Freiwald forum:

http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=17141&start=0&hilit=10787

Dit is wel van begin 2014, dus oudere versie van TC, maar het knopje "einstellen" ontbreekt in TC gold. Dus de Rocomotion optie is wellicht de enige die mogelijk is. Ik hou je op de hoogte!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Ferry,

Of je van Freiwald hetzelfde antwoordt krijgt weet ik zo niet, hij is nogal voorzicht met uitspraken via internet of forum over zulke dingen.

Dat het de enigste mogelijkheid is om de melders in te stellen weet ik wel zeker.

De scan knop heb ik nog nooit gebruik, is ook licht van kleur,  ik denk dat deze gebruikt wordt bij een andere systeem instelling en de knop daarnaast kun je opzoeken welke nummer van melder die je op je totale baan nog niet hebt ingevoerd in een blok, hij begint bij 1-1 en bij iedere druk op de knop verschijnt de volgende die nog niet is gebruik.
De meld module moeten wel op volgorde worden aangesloten maar de melders in een blok kun de doorelkaar gebruiken of zelfs enkele overslaan.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Piet,

Ik ga het vanavond even proberen, heb de download link van de laatste versie voor Rocomotion gevonden! Ja die scanknop is een grote onbekende, geen idee ook!

Een computer maakt het niet uit waar fysiek een melding vandaan komt. Als de decoders in serie aangesloten zitten en wel op volgorde van oplopend adresnummer, dus 01, 02, 03, et cetera doe je het inderdaad goed, maar dat is nu iets waar de handleiding wel heel duidelijk over is!

Ik laat het vanavond even weten!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Nou, ik heb de procedure uitgevoerd maar ben er nog niet van overtuigd dat dit goed is gegaan. Bij de CS ging het groene lampje aan het eind weer normaal knipperen en dat zou goed moeten zijn, bij de OPTO bleef het lampje in programmeerstand staan. Bovendien kan je aan de buitenkant niet zien wat zijn adres is geworden. Ik zal ze toch op de baan moeten inbouwen om te zien wat het adres nu daadwerkelijk is geworden maar dat duurt nog heel even omdat ik nog wat rails moet leggen eerst. Okay, wordt dus vervolgd maar we zijn iets verder gekomen...

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Zie ook dit draadje: http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=1234.0

Heb dus de DR4088RB-CS op adres 05 en werkende, superding!

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Extra aanvulling ten aanzien van dit onderwerp. Via deze link http://www.tc-wiki.de/index.php/Roco_R%C3%BCckmeldemodul_10787;_Programmierung is ook extra informatie te vinden aangaande het hoe en waarom het adres van alle Roco 10787 achtige decoders niet in TC programmeerbaar zijn. Je kunt uiteraard altijd Rocomotion gratis downloaden van de Roco website.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!