Auteur Topic: POM  (gelezen 2690 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
POM
« Gepost op: 2023-07-02, 20:59:57 »
Beste , ik zie in de App de optie POM  staan  maar vraag mij af wat het nut van deze functie is . Ik kan toch op eenvoudige wijze met de zwarte muis de cv waardes aanpassen in een decoder van een loc  Of zie ik dit verkeerd

Mvg Hans 
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: POM
« Reactie #1 Gepost op: 2023-07-02, 21:24:56 »
POM staat voor Programming On the Main ( oftewel hoofd spoor).
Simpel gesteld kan je daarmee een loc die op je baan staat (beperkt) programmeren.
Normaal doe je dat op een programmeerspoor om te zorgen dat andere locs niet ook geprogrammeerd worden.
Met POM spreek je via zijn adres alleen die loc aan om wijzigingen aan te brengen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: POM
« Reactie #2 Gepost op: 2023-07-03, 13:04:17 »
Dank  je Hans , al een oplossing gevonden voor het speakertje

Nog even een aanvulling over de werking van de functies boven de 28  . Ik kreeg die van iemand ::
 Je moet inderdaad zowel de z21 als de Wlan-maus een update geven. De z21 zet alleen de commando's vanuit de aangesloten apparaten op de baan. Als die commando "F99  bij adres 10 aanzetten" aanleveren wordt dat commando op de baan gezet. Onafhankelijk of andere apparaten dat wel of niet kunnen. De Wlan-maus kan je ook op andere centrales gebruiken die overweg kunnen met XpressNet-LAN (XpressNet over netwerken). Daarom moet je hem ook een update geven.

Dit vermeld ROCO niet specifiek in de beschrijving van de nieuwe firmware.  Je kan dit alleen uitvoeren met de maintenance tool  en daar heb ik nu een probleem mee
Ik heb de z21 rechtstreeks  aangesloten met een lan kabel op mijn pc  maar als ik nu op connect druk krijg ik een foutmelding ivm IP  adres  . Ik had gekeken  in de handleiding van de maintenance tool en daar staat dat je de FIREWALL moet uitschakelen .Dat heb ik gedaan maar krijg dezelfde foutmelding.
Weet je misschien een oplossing hiervoor   
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: POM
« Reactie #3 Gepost op: 2023-07-03, 14:06:37 »
Je kan het beste de z21 benaderen via wifi.
Dat werkt gewoon.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: POM
« Reactie #4 Gepost op: 2023-07-03, 18:06:39 »
Beste Hans , is nu gelukt  bedankt

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: POM
« Reactie #5 Gepost op: 2023-07-03, 19:00:10 »
Kut had ik het weer goed haha.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: POM
« Reactie #6 Gepost op: 2023-07-03, 19:23:56 »
Hans , hoe staat het nu met de bouw al iets verder

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: POM
« Reactie #7 Gepost op: 2023-07-03, 19:44:14 »
Weet nu waar ik de decoder plaats maar had vandaag geen zin.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: POM
« Reactie #8 Gepost op: 2023-07-03, 20:38:46 »
Hans, dat is wel eens goed om even afstand te nemen met de bouw  , kijk je er weer verfrissend naar

Ik heb nog even een vraagje over JRMI  dat je mij adviseerde te gebruiken , ik vraag me toch af of het voor mij wel geschikt is maw kan ik daar niet een aantal dingen mee om zeep helpen met name decoder instellingen   . Het enige wat ik soms aanpas is de rijstappen , optreksnelheid dus CV 2 tm 5   . Dan doe ik dan met de zwarte maus

Ik kan mij voorstellen dat het voor jou wel een uitkomst is 

Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: POM
« Reactie #9 Gepost op: 2023-07-03, 20:46:26 »
Je zal daar minder gauw dingen mee om zeep helpen dan met cv's veranderen.
Aangezien het een grafisch programma is kun je zien wat je doet.
Komt nog bij dat als je eerst de decoder uitleest en er dan een back up van maakt kun je het altijd herstellen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: POM
« Reactie #10 Gepost op: 2023-07-04, 16:19:27 »
Hans op de website van DTS Domburg Trainsupport vindt je een Nederlandse handleiding van JMRI. gratis te downloaden. je kunt hem doornemen en lijkt het je toch niet dan kun hem weer in de prullenbak plaatsen. Zelf kan ik voorlopig nog vooruit met de maintenance tool van de Z21 en het programmeerspoor.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: POM
« Reactie #11 Gepost op: 2023-07-04, 16:37:14 »
Deze handleiding van Martin is zeer eenvoudig.
Zet eerst maar eens jmri op je pc en ga dat aan de handleiding van Martin eens bekijken.
Je zal verbaasd zijn hoe simpel het werkt.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans