Auteur Topic: Geen USB in TC Gold 5.8, hoe verder???  (gelezen 8750 keer)

Rob Manenschijn

  • Gast
Geen USB in TC Gold 5.8, hoe verder???
« Gepost op: 2013-04-15, 19:32:33 »
In de versie gold 5.8 kun je alleen maar voor verbinding kiezen tussen com 1-20, maar geen USB. Op m'n laptop heb ik alleen maar USB zitten, dus een probleem. Is hiervoor een oplossing¿¿¿

Rob
« Laatst bewerkt op: 2013-04-16, 12:41:46 door Rob Manenschijn »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #1 Gepost op: 2013-04-15, 19:48:29 »
Rob,

Verloopkabel kopen die van usb een compoort maakt , kosten geschat tussen 10 en 20 euro.

Google op
usb conventor

Gr piet
« Laatst bewerkt op: 2013-04-15, 19:51:27 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #2 Gepost op: 2013-04-15, 19:51:35 »
Gelukkig wel Rob.

Wat je nodig hebt is een goede USB to Serieel converter (meestal in de vorm van een kabel, met aan de ene kant een USB plug en aan de andere kant een 9-polige RS232 stekker. Bij die kabels worden dan drivers meegeleverd die binnen in de computer een zogeheten 'virtuele' COM poort maken en wat er wordt aangeboden vertalen naar je USB poort op zo'n manier dat het goed bij het aangesloten apparaat aankomt.

Het merk Sweex heeft mij goede ervaringen opgeleverd.

Laat maar weten of je nog vragen hebt.

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #3 Gepost op: 2013-04-15, 20:03:57 »
Ik dank u beiden voor de vlotte en snelle service. Ik had dit wel bedacht maar wist niet of zo'n koppelstuk/kabel bestond, dus wel.

Dan gaan we nu naar vraag 2: In de versie 7.0 staat wel de MM-pro, maar in 5.8 staat alleen Roco digital. Als ik zo'n USB to Serieel kabel heb, werkt dan de MM-pro onder 5.8???

Rob

EDIT: zoiets dus.
« Laatst bewerkt op: 2013-04-15, 20:07:25 door Rob Manenschijn »

GerardWassink

  • Gast
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #4 Gepost op: 2013-04-15, 20:11:24 »
Rob, bedoel je met de MM-Pro de ROCO MultiZentralePro?
Die zal toch wel werken met TC?

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #5 Gepost op: 2013-04-15, 20:16:43 »
Gerard,

Yep die bedoel ik. Onder 7.0 is dat geen probleem en staat de MM-Pro als zodanig vermeld, maar bij 5.8 staat alleen maar Roco digital vermeld. Of het werk, dat weet ik niet. Maar voordat ik mij van allerlei dingen aanschaf om dan tot de ontdekking te komen dat het niet werkt, vind ik ook weer zonde geld.

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #6 Gepost op: 2013-04-15, 20:36:13 »
Rob,

Even een vraagje, ik snap iets niet.
Je geeft aan dat je op de laptop alleen maar een usb poort hebt, op de MultiZentralePro zit ook een aansluiting voor usb.
Dus die aansluiting is er maar in de versie 5.8 zit geen mogelijkheid voor de MultiZentralePro, dus zal het systeem de MultiZentralePro niet vinden omdat je die niet kunt aanvinken.
Als je nu een usb conventor kabel hebt dan heb je weer een com poort (RS232) en daar past de MultiZentralePro weer niet op.
De versie 5.8 is zo oud en toen deze is gemaakt bestand de MultiZentralePro nog niet en dus geebn ondersteuning.

Ik heb het niet uitgeprobeerd maar ga er vanuit dat het niet werkt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #7 Gepost op: 2013-04-15, 20:43:07 »
Piet,

Daarom juist mijn vraagstelling, dat realiseerde ik mij net ook dat er op de MM-pro een andere aansluiting zit. Als je in 5.8 naar digitale systemen gaat, dan staat daar wel Roco digital tussen. Voor zover mij bekend is was de MM-pro de 1e die geschikt was voor pc besturing en nu ook de Z21. Heb even een foto gemaakt van de aansluiting op de versterker.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #8 Gepost op: 2013-04-15, 21:01:28 »
Rob.

De 10785 is ook een interface van roco waarmee treinbaan  met rocomoion of train controller via de pc kunt besturen.
Deze was er eerder.



Gr. Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Geen USB in 5.8, hoe verder???
« Reactie #9 Gepost op: 2013-04-16, 10:00:34 »
Piet,

Dat wist ik dus niet, weer wat geleerd. Dus gaat het feestje niet door ben ik bang. Straks even naar een kennis lopen om kijken of hij zo'n USB to Serieel kabel heeft liggen. Dan kan ik wel uitproberen of de MM-pro wil werken onder 5.8 als ik daar Roco digital als centrale kies, zo niet dan heb ik pech. Heb op m'n pc 1 compoort zitten, maar daar zit de lokprogrammer op, de hierbij geleverde USB-kabel zit bij m'n laptop.

Rob