Auteur Topic: Seinen starten op groen  (gelezen 17949 keer)

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Seinen starten op groen
« Gepost op: 2013-05-16, 15:41:24 »
Ik heb even een vraag over seinen.
Ik heb een Littfinski sein decoder LS-DEC-DB met Duits sein beeld.
Er zijn 4 seinen op aangesloten met rood en groen.
Wanneer ik de baan aan zet of ik reset hem dan beginnen de seinen op groen.
Hoe  stel je deze in op rood bij het opstarten of gaat dit überhaupt niet ?


GerardWassink

  • Gast
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #1 Gepost op: 2013-05-16, 15:46:29 »
Dag Wietse,

Waarom zou je dat willen, als ik vragen mag?
Ik neem aan dat de aangrenzende blokken vrij zijn, dan is het toch logisch en juist dat ze op groen staan?

Gerard

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #2 Gepost op: 2013-05-16, 19:02:13 »
Gerard. Dat klopt. Maar wanneer er een trein op het volgende blok staat ook is het sein ook groen.

GerardWassink

  • Gast
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #3 Gepost op: 2013-05-16, 19:04:10 »
Ah, kijk, dat moet niet...
Ik heb zelf geen seinen, dus ik zou er even in moeten duiken...
We geven eerst Piet even de kans okay?

Kom er maar in Piet...

 :D

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #4 Gepost op: 2013-05-16, 19:37:39 »
Zal straks even kijken, ken de decoder van littfinski ook niet zo goed, gebruik ik niet.

Ik zit nu nog even op mijn tablet onderweg.

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #5 Gepost op: 2013-05-16, 22:05:10 »
Wietse ,

Eerst even een vraag, heb je de decoders een adres gegeven, denk het wel maar heb je de seinen die bij het blok horen ook hetzelfde adres gegeven.
Kort gezegd, de decoder heeft een adres maar ook de seinen die bij je blok horen, eind van het blok, in te stellen bij eigenschappen van het blok, zelfde adres als de decoder die erbij hoort en daar ook het gebruikte systeem invoeren oor dit adres.

Beetje kort geschreven maar zit nog op de tablet

Gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #6 Gepost op: 2013-05-16, 22:46:53 »
Piet.

Ik begrijp je uitleg niet helemaal. Ik heb het als volgt geïnstalleerd.
De decoder zit via de rails verbonden. Krijgt via de rails dus stroom en informatie.
De decoder is geïnstalleerd volgens voorschrift. Eerst heb ik 1 sein aan de decoder geschroefd en ben bij adres 100 begonnen. Het eerst sein staat op adres 102 het 2e sein op 104. Het derde sein 107 enz.
Ik heb begrepen dat de decoder 16 adressen hanteert. Voor ieder draadje is dus een adres. Omdat ik alleen rood en groen gebruik moet je dus adressen overslaan. In de blokken heb ik dezelfde adressen verwerkt. Wanneer ik de seinen via de muis bedien in de blokken schakelen ze keurig. Wanneer ik de baan opstart staat alles dus op groen. Ga ik rijden dan worden ze daarna keurig rood. Staat er een andere trein in het volgende blok dan blijven ze ook groen. Maar TC houd de achterste trein dus keurig tegen maar het licht staat op groen. Beetje raar gezicht toch...

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #7 Gepost op: 2013-05-17, 09:34:24 »
Piet,

Daar ik ook bezig ben mijn baan op 't droge te programmeren (kan nog steeds niet vanwege m'n knie op de zolder komen), het volgende:
Ik loop nu tegen een probleem aan: Hoe sluit ik uiteindelijk de seinen (2v) aan en hoe worden ze bediend. Volgens mij zeg je dit in het volgende citaat, maar helaas, ook dat begrijp ik niet (helemaal):
Citaat:
"maar heb je de seinen die bij het blok horen ook hetzelfde adres gegeven.
Kort gezegd, de decoder heeft een adres maar ook de seinen die bij je blok horen, eind van het blok, in te stellen bij eigenschappen van het blok, zelfde adres als de decoder die erbij hoort en daar ook het gebruikte systeem invoeren oor dit adres."

Alvast bedankt.

Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #8 Gepost op: 2013-05-17, 12:16:18 »
Wietse, Rien,


Mogelijk is de uitleg niet helemaal duidelijker maar op een tablet gaat het allemaal wat moeilijker,

Rein
Allereerst even wat Wietse al wel gedaan heeft voor zover ik het begrijp.
Het instellen in een blok,
Ga in de editor mode en klik het blok aan en dan eigenschappen en dan blokeditor, klik op 2 bloksignaal (2) en kies welk signaal je wilt bedienen, in ons geval Zweibegrffig (2 standen rood en groen) en daarna op het bloksignaal (1), het seintjes aan het eind van het blok (1) nu komt er een nieuw venster.
Daar vul je in het systeem (3)  dat je gebruik en welk adres de decoder heeft die je gebruik bij dit signaal


Aansluiten aan de decoder.
Omdat wij 1 twee standen signaal gebruiken hebben we voor een sein 1 adres nodig.
Sluit het sein aan op de decoder, deze eenvoudige seinen hebben meestal drie draden, rood, groen en zwart.
Zwart is in het algemeen de stroomdraad en geschakeld wordt er via de groene of rode

Wietse.
Je schrijft dat “Ik heb begrepen dat de decoder 16 adressen hanteert.”
De decoder hanteert maar 4 adressen, als je dit eenvoudige twee standen sein gebruikt dan gebruik je alleen maar het eerste adres en het derde adres uit de groep van 4 en dan sla je 2 en 4 over.
Je kunt op deze decoder maar 2 seinen aan sluiten, seinen met meer als twee mogelijkheden(standen) maken dan gebruik van 2 adressen per sein

Wietse kijk de aansluitingen aan de decoder nog eens na, volgens mij zit hier iets niet goed

Nog een vraag, Waarom gebruik je deze relatief dure decoders voor deze eenvoudige seinen.
Het is goedkoper en veel gemakkelijker om voor seinen die alleen maar twee standen hebben (rood,groen) een standaard wisseldecoder te gebruiken Bv Roco 10775, hierop kun je dan 8 x twee standen seinen op aansluiten

Als het nog niet helemaal duidelijk is, laat het weten

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #9 Gepost op: 2013-05-17, 13:11:41 »
Piet,

Bedankt.
Door samenvoeging van je 2 antwoorden begrijp ik dat (Roco 10775 als wisseldecoder), als ik begin bij Adresse 81 (jouw antwoord `3`), er telkens 8 seinen (2v) kunnen worden aangesloten. Dus Adresse 81 tm 88, 89 tm 96 etc,etc ....
Klopt dit.

Met vriendelijke groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #10 Gepost op: 2013-05-17, 13:26:18 »
Wietse,

Citaat
De decoder is geïnstalleerd volgens voorschrift. Eerst heb ik 1 sein aan de decoder geschroefd en ben bij adres 100 begonnen. Het eerst sein staat op adres 102 het 2e sein op 104. Het derde sein 107 enz

De seine worden geprogrammeerd in groepen van 4, deze zijn dan alsvolgt ingedeeld

groep 1 gaat alsvolgt 1-2-3-4
groep 2, 5-6-7-8
groep 3, 9-10-11-12
groep 4, 13-14-15-16   enz enz

Je schrijft dat je bij 100 bent begonnen, dit adres zit in een goepvan 4 die loopt van 97-98-99-100.
Volgen mij is in deze groep de decoder alsvolg geprogrammeerd (linker of rechterkant, weet ik zo niet maar dat maak ook geen verschil)
adres 97 is een hoofsignaal uitgang bv link
adres 98 is een voorsignaal uitgang bv links (gebruik je dan niet bij 2standen sein)
adres 99 is een hoofsignaal uitgang bv rechts
adres 100 is een voorsignaal uitgang bv rechts (gebruik je dan niet bij 2 standen sein)

Het lijkt mij dat je er in totaal maar 2 hoofd seinen op 1 decoder kunt aansluiten en dan zal het adres dt je gebruik 97 of 99 zijn afhankelijk van welke kant je gebruik (aansluiting)

Het is wel mogelijk om 4 seinen aan te sluiten maar dan denk ik dat er 2 hoofdseinen en 2 voorseinen, zelf denk ik dat er wel een mogelijkheid is om de via de voor seinen ook nog hoofd seinen te schakelen maar dan moet ik me eerst een verdiepen in de decoder, ik heb zelf deze decoder niet, zal de handleiding eens opzoeken en doorlezen.

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #11 Gepost op: 2013-05-17, 13:31:20 »
Hallo Piet.

Ik heb deze decoder op de beurs in Dusseldorf gekocht € 24. De wissel decoder van Roco kost € 76.
Wilde eerst even op deze manier met de seinen oefenen. Je kan wel degelijk 4 seinen rood groen er op aan sluiten. Heb ik nu immers ook. Alleen de beginstand is fout.
In eerste instantie had ik het eerste sein met 6 led er op aangesloten. Vervolgens ingesteld zoals in de beschrijving stond maar toen werd het sein een hele kerstboom verschillende keren. Dus maar besloten om er 4 seinen op te zetten wat kon volgens de man op de stand van Littfinski.
Verder schrijf je dat de decoder maar 4 adressen heeft maar dat werkt toch duidelijk anders. Wanneer ik opvolgende adressen gebruik knipperen de lichten verschillend of tegelijk. Het rode licht blijft bijvoorbeeld aan en het groene kun je wel aan en uitzetten. Wel is het zo dat je dan op de andere seinen ook een lampje aan en uit ziet gaan.
Misschien heb ik een verkeerde volgorde aangehouden bij de eerste installatie ?

De seinen werken verder goed als de treinen gaan rijden. Dan worden ze wel rood en weer groen zo als het hoort. Verder had ik alles ingesteld zoals jij het uit legt.
Ik heb nog 2 adressen vrij op een wisseldecoder. Ga daar een sein aansluiten en kijken wat daar het opstart effect bij is.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #12 Gepost op: 2013-05-17, 13:37:26 »

Piet.

Hieronder de link naar Littfinski

http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:ls-dec-db

Groeten Wietse

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #13 Gepost op: 2013-05-17, 14:03:49 »
Weitse


Handleiding had ik inmiddels al opgezocht,

Heb ook gelezen dat er 4 adressen per kant worden gebruikt, (gebruik zelf roco en daar is het maar 2)

Zal het eens doorlezen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #14 Gepost op: 2013-05-17, 14:14:16 »
Rein,

Citaat
Dus Adresse 81 tm 88, 89 tm 96 etc,etc ....

Op een 10775 heb je twee groepen die ieder 4 adressen hebben, ieder adres kent 2 standen (rood  of groen, of als je wilt afbuigend of rechtdoor)
Dus een decoder waarbij het adres 81 inzit heeft een groep van 81-82-83 en 84 en dan heeft de decoder nog een tweede groep die je ook moet programmeren in een groep van 4 maar die hoeft niet aan te sluiten op deze groep (beide groepen zijn onafhankelijk van elkaar)
Ieder niuewe decoder heeft twee groepen die de adessen hebben van 1t/m4 en 5t/m8, heb je meerder decoders en wil je deze programmeren dan moet je iedere decoder 2x programmeren (iedere groep).
Tip, doe een stikker op de decoder en schrijf daar het adres op dat je hebt geprogrammeerd, scheelt later veel zoekwerk

Als het nog niet duidelijk is laat het weten, al het begin is moeilijk

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders