Auteur Topic: Seinen starten op groen  (gelezen 17920 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #15 Gepost op: 2013-05-17, 14:27:44 »
Weitse,

Citaat
Ik heb deze decoder op de beurs in Dusseldorf gekocht € 24.

Dit is dan wel een koopje geweest

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #16 Gepost op: 2013-05-17, 14:58:27 »
Piet,

Hartstikke bedankt, klopt vwb nummering: zichtbaar aangeven waar wat zit bespaart een hoop ellende.

Met hartelijke groet, Rien Markus.

Ps: waarom kan ik de icoontjes die op dit scherm staan niet gebruiken? Zij geven de html-code weer op mijn scherm.
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #17 Gepost op: 2013-05-17, 15:12:35 »
Bedoel je deze icoontjes?  :) ;) :D ;D >:( :( etc. ???

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #18 Gepost op: 2013-05-17, 17:38:15 »
Beste Piet,

Inderdaad, de meest linkse smily wordt bij mij  :), etc. Ook de icoontjes voor "vet" e.d. geven het volgende te zien: vet, cursief dus ................

Rien.
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #19 Gepost op: 2013-05-17, 19:04:23 »
Beste Piet,

Zoals we hier zeggen: Eerst kijke dan zeike.
Toen ik naar het laatste door mij verzonden bericht keek, zag ik dat de "icoontjes" wel goed worden weergegeven. Dus zie je kennelijk alleen bij het typen de html-code. :-\

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #20 Gepost op: 2013-05-17, 19:24:50 »
Beste Mark,

Geeft niks hoor, even wennen he, zo'n forum... ;D 8)

GERARD

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #21 Gepost op: 2013-05-17, 20:30:50 »
Wietse,

Ik heb de handleiding eens doorgelezen en kom daar nog wel wat dingen tegen die mij nog niet helemaal duidelijk zijn, altands nog niet.
Er zijn 4 seinen mogelijk met maximaal drie standen (begrippen), omdaat bij 1 adres maximaal 2 standen mogelijk zijn, dus je hebt 2 adressen nodig.
Bij gebruik van een sein met 2 standen heb je dan aan 1 adres voldoende.
Bij de invoering van het adres in TC bij 2 standen kun je maar 1 adres ingeven, dus is het tweede adres overbodig.
Als dit zo is bij alle 4 seinen die mogelijk zijn, heb je dan maar 4 adressen nodig, 4 andere zijn overbodig maar heb in de handleiding niet kunnen ontdekken welke, ik denk dat steeds de 2e en de 4e adres is aan iedere kant.
Ook vindt ik het een beetje onduidelijk aangegeven hoe dat je de eenvoudige seinen aansluiten in het tweede gedeelte op de decoder, zou beter kunnen, staat ook niets van in de handleiding
Omdat er maximaal 2 seinen mogelijk zijn met per sein 7 standen (begrippen) heb je dan wel minimaal 2 adressen per sein nodig.

Al met al zal het best een goede decoder zijn met veel mogelijkheden maar voor de eenvoudige 2 begrips sein een beetje overkil en jammer dat er dan 4 adressen gereserveerd worden die niet gebruikt worden.

Het zou mij niet verbazen dat deze decoder met 8 adressen in totaal afzonderlijk ook te gebruiken is voor 8 wisselaandrijvingen, zal dan wel een beetje zoeken zijn naar de juiste aansluitingen. En kijken of er voldoende stroom kan worden geleverd

Moet mij daar nog eens iets verder in verdiepen.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-05-17, 20:37:47 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #22 Gepost op: 2013-05-17, 20:56:50 »
Beste GERARD,

Sorry!

Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #23 Gepost op: 2013-05-17, 22:07:46 »
LOL  :D :D

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #24 Gepost op: 2013-05-17, 22:37:01 »
Piet.

Die 2 adressen klopt ook wel.
Ik heb vanavond nog eens opnieuw de decoder ingesteld maar men nu begonnen bij adres 101.
Het volgende adres voor het tweede sein is 103. Het derde sein heeft adres 105 enz.
Het tweede adres wordt dus automatisch toegekend.
Alle seinen werken normaal maar blijven beginnen op groen.
Ik ga de vraag ook maar even uit zetten bij Littfinski.
Ga morgen nog even een sein aansluitenop de wissel decoder.

Prettige pinksteren

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #25 Gepost op: 2013-05-18, 07:49:42 »
Heren,

Een poging van mijn kant om wat serieuzer met de zaak bezig te zijn.
Is het volgende mogelijk aan de orde?
Bij "properties" van een block, vervolgens aanklikken het seinsymbool aan het uiteinde van het block en naar "properties" gaan van dit sein. Daar kan men achter "Test" de "Normal State" aanvinken (zie ook m'n schermafdruk in de bijlage).
Is het mogelijk dat deze bij Wietse bij de stand groen is aangevinkt?
Bij mij staat deze standaard in de stand "rood" aangevinkt.

Groet, Rien

RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #26 Gepost op: 2013-05-18, 10:05:26 »
Rein,

Het klopt dat je dit kunt veranderen, ik heb dit ook bij een paar blokken op mijn baan en als je dit veranderd dan is de stand van het seintje in het blok op de PC wel anders maar of dit invloed heeft op de werkelijke seinen zoals bij Weitse weet ik niet.
Ik heb op de bewuste blokken waarbij zicht die stand voordoet geen seinen op de baan aangesloten, dit is alleen maar optisch bij het opstarten en heeft geen invloed op de werking van TC en de seinen tijdens het rijden.

Het is het uitproberen waard, er kan tenslotte niets mis gaan

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #27 Gepost op: 2013-05-18, 10:11:22 »
Piet, Rien.

Het vinkje bij normal state heeft ook geen effect.

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #28 Gepost op: 2013-05-18, 18:29:25 »
Hallo Piet.

Ik heb het probleempje eigenlijk eenvoudig opgelost.
Heb de rood en groen andersom aangesloten.
Even andersom aansturen in het popupscherm van het sein en het probleem is opgelost.
Ik las in de omschrijving iets over in spiegelbeeld aansluiten. Heb alles in spiegelbeeld aangesloten en het werkt netjes.
Begin stand van alle 4 de seinen is nu rood.
Lichten gaan natuurgetrouw over van rood naar groen en andersom. Langzaam uit en langzaam aan.
Ik ben helemaal tevreden.
Prettige Pinksteren.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Seinen starten op groen
« Reactie #29 Gepost op: 2013-05-18, 20:06:38 »
Wietse

Het is achteraf makkelijk praten maar had al zo,n vermoeden, had dit in een eerder bericht ook al een beetje aangehaald.

Citaat
Wietse kijk de aansluitingen aan de decoder nog eens na, volgens mij zit hier iets niet goed

Belanrijkste is dat het opgelost is en we hebben natuurlijk ook weer iets geleerd over de decoder, ook mooi meegenomen

Samen met jouw zijn we allemaal een tevreden mens.

Fijne Pinksterdag en mooi weer

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders