Auteur Topic: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek  (gelezen 7583 keer)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Gepost op: 2013-06-01, 21:22:46 »
Hoe moet je de instellingen maken om bij een startend schedule  VLAK voor het vertrek een fluitsignaal te laten horen?

Een paar pogingen:

Grijze pijl ingesteld, maar dan rijdt de trein al en ben je te laat met de fluit
Delay instellen en daarin een fluit programmeren , maar als de schedule dan start en de trein kan niet weg: nutteloze fluit

Ik ben benieuwd of jullie hier iets op weten....

Groeten

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #1 Gepost op: 2013-06-02, 04:03:39 »
Hallo Henk,

Is het een idee om het fluitsignaal op te nemen in de start van je schedule je kan dan ook nog een delay tijd aangeven voor de start van je lok.

Met groet Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #2 Gepost op: 2013-06-02, 04:32:33 »
Hi Henk,

Je zou het zo kunnen doen, plaatjes bijgevoegd is makkelijker.

Succes Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #3 Gepost op: 2013-06-02, 08:37:43 »
Hallo Ad,

Bedankt voor je reaktie,

Een delay invoeren, daar een fluitsignaal toevoegen heb ik gedaan.

Wat er dan mis gaat, is dat als de schedule start en de trein daarna even moet wachten, het fluitsignaal veel te vroeg wordt gegeven.
Er wordt op deze manier geen rekening gehouden met een extra wachttijd omdat b.v. het volgende blok bezet is, de fluit gaat altijd af.....en dus te vroeg.

Hoe bouw je de flexibiliteit in om altijd pas vlak voor het (variabele) vertrekmoment te fluiten?

Groet,


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #4 Gepost op: 2013-06-02, 11:28:26 »
Henk,


Citaat
omdat b.v. het volgende blok bezet is, de fluit gaat altijd af.....en dus te vroeg.

Dan geef je bij voorwaarde in dat het blok vrij moet zijn


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #5 Gepost op: 2013-06-02, 11:48:57 »
Piet,

De voorwaarde moet dan zijn dat de trein kan vertrekken: b.v.

volgende blok vrij
geen kruisende schedules die vertrekken belemmeren
geen andere? redenen die het vertrekken vertragen

hoe en waar voeg ik al die voorwaarden toe?

Groet


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #6 Gepost op: 2013-06-02, 15:54:23 »
Hi Henk,

Misschien helpt deze tekening.
Dit is mijn schedule rondje;  blok 32 links vertrek,  rondje via blok 35.
In de condition heb ik gezet blok 35 moet vrij zijn of gereserveerd zijn dan kan het schedule starten.
Dit is een van de mogelijkheden, succes Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #7 Gepost op: 2013-06-02, 16:33:13 »
 Henk,

 Wat ook leuk is om erbij te programmeren is dat als er een diesel vertrekt hij een "Horn" signaal geeft en bij vertrek van een stoomtrein een "Whistle" signaal klinkt.

Gr. Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #8 Gepost op: 2013-06-02, 17:52:46 »
Hallo Ad,

Ik begrijp dat ik moet creatieven met de voorwaarden en ga er mee aan de gang.

Het gaat hier mede om kruisende sporen en ik zie niet direkt hoe ik het eigenlijke uitgestelde wegrijden na de start van het schedule (wat eigenlijk automatisch gaat bij geen vrije baan) met het verlaten van het fluitsignaal kan laten samenvallen.

Het geven van een signaal vlak na vertrek is makkelijker door een actionmarker, maar dan rijdt de trein al.

Mijn probleem blijft vlak VOOR vertrek een signaal geven, ik ga jouw aanwijzingen eens uitproberen...

Wederom dank voor de moeite,

Groet

Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Conducteurfluitsignaal bij variabel vertrek
« Reactie #9 Gepost op: 2013-06-20, 20:47:02 »
Het was achteraf heel makkelijk, wanneer je aangeeft dat de trein niet mag wachten in het startblok start het schedule niet als de trein niet direkt kan vertrekken, dan komt er dus ook geen fluit.
Kan de trein daarna wel vertrekken komt de fluit bij aanvang schedule, met daarna een standaard delay van bv 4 seconden en daarna vertrekt de trein.

De oplossing zat hem dus in het niet toestaan in het startblok  te wachten na de start van het schedule...(1 vinkje uitzetten) en daarnaast voor onbepaalde tijd opnieuw te laten proberen.

Leuk weer om uit te puzzelen!


Henk
« Laatst bewerkt op: 2013-06-20, 22:32:37 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan