Auteur Topic: Valse bezetmelding  (gelezen 27969 keer)

Rob Manenschijn

  • Gast
Valse bezetmelding
« Gepost op: 2013-03-17, 19:10:55 »
Dames e/o Heren,

Op de club hebben we een analoge baan, voorzien van stationaire decoders, zodat er analoog en digitaal op gereden kan worden. Echter op 2 blokken krijgen we een valse bezet melding wanneer we de  stationaire decoder op dcc zetten. De beide blokken liggen niet naast/achter elkaar, er zit nog een blok tussen die geen valse melding geeft. Wat kan hier eventueel de oorzaak van zijn en wat zou de ultieme oplossing zijn¿¿¿

Rob

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 2013-03-19, 12:58:54 »
in mijn ogen .... want ik begrijp niet helemaal hoe ik me dit voor de geest moet halen ...

verwissel eens de decoder om uit te sluiten dat dat de boosdoener is.
bij dit soort storingen moet je elementen uitschakelen, dus niet zoeken wat het wel is ... maar testen wat het niet is ...

dan loop je vanzelf tegen dat wat de storing veroorzaakt aan.

ook natuurlijk controleren of het ook wel echt een valse melding is. een valse is bij mij een melding die niet juist is en ontstaat door een technische fout. Voor hetzelfde geld is de melding wel juist , maar lijkt hij vals omdat er een fout is gemaakt ergens ...

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 2013-03-20, 11:46:58 »
Eric,

Bedankt voor je reactie. Deze vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen. We hebben meerdere stationaire decoders gebruik zonder resultaat, daarnaast hebben we de bedrading vervangen door een, met aluminiumfolie, afgeschermde kabel. Kortom in onze optiek hebben we alle elementen uit geprobeerd waaraan het zou kunnen liggen. Voor zover het ons bekend is zijn wij de enige die dit systeem gebruiken. Maar ik heb een foto van een stationaire decoder bijgevoegd.

Rob

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 2013-03-20, 14:36:17 »
Eric,

Bedankt voor je reactie. Deze vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen. We hebben meerdere stationaire decoders gebruik zonder resultaat, daarnaast hebben we de bedrading vervangen door een, met aluminiumfolie, afgeschermde kabel. Kortom in onze optiek hebben we alle elementen uit geprobeerd waaraan het zou kunnen liggen. Voor zover het ons bekend is zijn wij de enige die dit systeem gebruiken. Maar ik heb een foto van een stationaire decoder bijgevoegd.

Rob

Ik probeer gewoon vanuit mijn vak met je mee te denken. dus vergeef mij als ik iets herhaal

we hebben in volgorde ....   RAILS ----DECODER------decoder verwerker

---- is kabelverbinding

ik zou dus bv een stukje gelijke rails pakken en er naast leggen ... kijken wat gebeurt
dan een omleiding maken, oftwel een ander stuk rails er naast en dat dan aansluiten op het bestaande deel
als dat allemaal niets helpt , kun je het eerste deel van rails tot achter de decoder uitsluiten van problemen
dan pak je een aparte kabel vanuit de decoder naar decoder ontvanger ...
leg de kabel echt helemaal anders ...

misschien ligt het bv niet aan de kabel zelf , maar zit er ergens een storingsbron

ik heb in 30 jaar tijd , de meest rare dingen meegemaakt op het gebied van storingen
zelfs ooit eens een schroef door de muur die af en toe een netwerkleiding raakte ...


Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 2013-03-20, 15:02:34 »
Ah hier zijn hele boeken over geschreven, probleemanalyse, Kepner Tregoe ... zegt dat iets? Sleutel is dat een probleem zich in deelproblemen/oorzaken laat uitsplitsen en door alles af te gaan kom je uiteindelijk bij de meest waarschijnlijke oorzaak zoals het dan heet. Niet dat je hier wat aan hebt, maar zo gaat het in de professionele wereld wel.

Sterkte, Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 2013-03-21, 15:57:40 »
Eric en Ferry,

Ik weet uit ervaring dat de meesten op de fora al lopen te roepen, voordat ze ook maar enig actie hebben ondernomen om het euvel eventueel op te sporen. Echter in onze optiek hebben wij alle mogelijkheden nagelopen.

Ik zal trachten het probleem te omschrijven. De stationaire decoder zet analoge spanning op het blok, maar kan handmatig en/of automatisch schakelen naar dcc spanning. Echter zodra er dcc spanning op het blok wordt gezet, wordt deze gelijk rood en geeft dus hiermee een bezetmelding door. Dit hebben we op 2 van de 12 blokken. Tussen deze 2 blokken zit nog een blok waar dit euvel NIET optreed.

Rob

GerardWassink

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 2013-03-21, 16:12:11 »
Dag Rob,

Volgens mij missen we nogal wat informatie. Ik probeer even te helpen verduidelijken.

1. De stationaire decoder zet analoge spanning op het blok, maar kan handmatig en/of automatisch schakelen naar dcc spanning.

Okay,  vragen:
1a. Mogen we aannemen dat die analoge spanning de "normale" analoge rijspanning is via een voedingsleiding?
1b. Waar komt de DCC vandaan? Ik neem aan van een centrale, via een voedingsleiding?
1c. Hoe en waarmee wordt de SD geschakeld? Met DCC? Met Loconet? Iets anders?

2. Echter zodra er dcc spanning op het blok wordt gezet, wordt deze gelijk rood en geeft dus hiermee een bezetmelding door.

Vragen hierbij:
2a. Die DCC spanning komt via de SD?
2b. Wat wordt er rood? (niet de decoder neem ik aan. Bedoel je het blok in TC?
2c. Wie geeft een bezetmelding door? Wat voor type bezetmelders gebruik je?

3. Dit hebben we op 2 van de 12 blokken. Tussen deze 2 blokken zit nog een blok waar dit euvel NIET optreed.

3a. kun je van die drie blokken een schermprint maken van de definities in TC?


Algemeen:

Om te kunnen helpen met foutzoeken zou een schema van de relevante (onder)delen en hun verbindingen erg helpen denk ik.

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 2013-03-21, 19:42:14 »
Gerard,

Allereerst hartelijk dank voor je inspanning.

Dat zijn een hoop vragen, die ik zo niet kan beantwoorden, daar ik niet uit m'n hoofd weet wat er allemaal onder geknutseld is en ik totaal geen kennis dezer techniek heb. Misschien dat je het weekend tijd/zin hebt om de FMC te bezoeken tijdens de landelijke modelspoordagen, dan kun je het zien en een beter beeld vormen.

1c. via ib en loconet
2b. klopt, blok in tc gold
2c. de stationaire decoder middels een terugmelder


Rob

P.s. Gerard woont niet zover van de club en/of mij.

GerardWassink

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #8 Gepost op: 2013-03-21, 19:47:14 »
Het is niet zozeer dat ik veel verstand heb van foutzoeken, maar ik ben wel goed in het aanbrengen van structuur, en dacht op deze manier een bijdrage te kunnen leveren aan het zoeken van een oplossing door mensen die er wel verstand van hebben (Eric bijvoorbeeld).

Een laatste gedachte mijnerzijds: in die twee blokken MOET ergens een verschil zitten met de rest, OF in de blokken zelf, OF in de decoders, OF in de definitie in TrainController, OF in de bekabeling.

Succes!
Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #9 Gepost op: 2013-03-21, 20:11:26 »
Het is of, of ,of ,of, of  ;) en ik denk dat hier het grootste probleem inzit. ;D ;D ;D Nu nog even zien uit te vogelen welke of het is. Ik heb al gevraagd of de echte of wil gaan opstaan, maar helaas.

Rob

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #10 Gepost op: 2013-03-25, 15:40:49 »
Goede dag,

ik had bij mijn baan met rocomotion en GMB 8 van Littfinski en de roco bezetmelder ook last van valse meldingen.
Dit kwam door een ossilerend signaal , verholpen met een weerstandje tussen de GMB 8 en de Roco bezetmelder.
En hup weg was het valse signaal.

misschien helpt het.
Je weet maar nooit.

Groeten,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

GerardWassink

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #11 Gepost op: 2013-03-25, 15:49:16 »
Dag Henk,

Wat was de waarde van die weerstanden? En moet er eentje per ingang?

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #12 Gepost op: 2013-03-25, 18:17:07 »
Grappig dit te lezen over dat weerstandje, want zo heb ik het uiteindelijk ook kunnen oplossen. Dit werd destijds door een zekere als onzinnig omschreven, maar het hielp mij wel. Proefondervindelijk heb ik de plek en de waarde bepaald; indien belangstelling kan ik wel uitzoeken wat er precies nu inzit.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #13 Gepost op: 2013-03-25, 18:32:22 »
Iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties.

Ik denk als ik zeg dat het weerstandje een waarde van 1k moet hebben, dat ik dan aardig goed zit¿¿¿ Heb het weekend het een en ander mogen aanhoren tijdens de landelijke modelspoordagen en kreeg deze tip te horen.

Rob

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #14 Gepost op: 2013-03-25, 18:42:46 »
Goede dag  allemaal,

nee, het is niet gek Ferry, je hebt een zwevend signaal waardoor de Roco bezetmelder niet kan afvallen.
Hierdoor blijft je blok bezet aangeven op de computer.
Ik meen dat het 1K Ohm was, morgen kan ik hem opmeten en het je doorgeven.

Geplaatst heb ik hem tussen de GBM 8 ( Littf.) en de ingaande poort van de Roco bezetmelder ( 1 t/m8 ),
Maar alleen daar waar ik het verschijnsel had, dus niet bij allemaal.

Groeten,

Henk Koster


 
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.