Auteur Topic: Valse bezetmelding  (gelezen 27885 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #15 Gepost op: 2013-03-25, 20:32:22 »
Het gekke hierbij is dat in de terugmelder van Roco 10787 bij iedere aansluiting waar een cijfer bijstaat al voorzien is van een weerstand, mogelijk is deze waarde dan niet voldoende en is een weerstand in serie erbij dan voldoende.
Overigens heb ik daar tot nu toe nog geen last van gehad, en heb toch een redelijke hoeveelheid 10787 in combinatie met GMB 8 onder mijn baan zitten.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #16 Gepost op: 2013-03-25, 20:52:32 »
Hallo Piet,

misschien komt het bij mij dan daardoor dat ik alle bezetmelders op 1 centraal punt heb zitten, waarbij de draden van de rails hier naartoe gaan en dat de draden langer zijn dan een paar meter.
Het deed zich ook alleen voor bij de blokken wat verder weg van de GBM 's zijn.
Dit zijn er ondertussen 5 stuks naast elkaar.

In ieder geval trad er een ossilerend signaal op wat ik moest dempen en bij mij was het de oplossing.

Groeten,
 ???
Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #17 Gepost op: 2013-03-27, 09:14:04 »
Klopt, de bezetmelding viel niet af zonder die weerstand. Dit probleem ondervond ik in de secties waar een keerlus inzit.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #18 Gepost op: 2013-03-27, 09:32:49 »
Henk,

misschien komt het bij mij dan daardoor dat ik alle bezetmelders op 1 centraal punt heb zitten, waarbij de draden van de rails hier naartoe gaan en dat de draden langer zijn dan een paar meter
Bij mij zijn de draden niet langer dan ongeveer 1 meter, bezetmelders heb ik verspreid over de baan zitten zo kort mogelijk, komt mede omdat ik de baan in module hebt en de bezetmelder ook onder de mudule hebt zitten die bij die blokken behoren die op die module zitten

Als het maar opgelost is dat is het belangrijkste.

Gr. Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #19 Gepost op: 2013-03-27, 10:34:28 »
Bij mij zitten de bezetmelders ook op een centraal punt en zijn de draden tussen rails en melder tot 8 meter lang; dit geeft geen enkel probleem verder!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #20 Gepost op: 2013-03-27, 14:59:06 »
Zie ook onder " Decoder" draadje ; Test bezetmelder Roco 10787  (gelezen 764 keer)
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #21 Gepost op: 2013-03-28, 09:19:41 »
Goede dag,

bij mij is de langste draad ca. 7 meter, heb verder geen storende elementen in de buurt, misschien is het dan wel de draad diameter, in ieder geval hielp het weerstandje, en het moet storings vrij zijn anders werkt het systeem niet, want met spookblokken werkt je auto-train niet.

Groeten ,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #22 Gepost op: 2013-03-28, 13:28:58 »
ik heb zojuist nog eens alle berichten gelezen ...

als ik uit ga van mijn eigen situatie , een bezetmelder "meet" een verschil. als voorbeeld , er staat op het stukje rails waaraan de bezetmelder vast zit een 21volt.
op het moment dat er een trein op het stukje rails komt, verbruikt hij stroom, consumeert.
hierdoor onstaat er een lagere spanning , en door intern gerommel op de bezetmelder geeft deze een puls af dat hij verschil meet en dus wordt de sectie bezet verklaard.

in mijn optiek ziet de bezetmelder meteen een spanningsverschil en meldt dus meteen bezet.

indien ik bij mijn bezetmelder van de 2 aansluit draden van het digitale signaal er slechts één zou aansluiten , ziet de bezetmelder ook al een verschil. nameliijk er is geen spanning, dus er is een verbruiker , dus bezet melden.

mijn vermoeden is dus dat je het moet zoeken bij het juist aansluiten, of een verbruiker ...

daarom stelde ik al voor om een apart stukje rails te pakken en kijken of het dan ook is.
vervolgens sluit je dit aparte stukje weer aan op het bestaande deel ..

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #23 Gepost op: 2013-03-28, 13:48:57 »
Dag Eric,

Je veronderstelling klopt misschien niet helemaal.

De bezetmelders die ik ken werken niet met het detecteren van spanningsverschillen maar met stroommeting.

Als ze namelijk met het meten van spanningsverschillen zouden werken zouden alle bezetmelders op de baan "bezet" aangeven op het moment dat ik een zware soundloc aanzet, of met zware belasting weg laat rijden.

Hoe het werkt is dat er één leiding van het DCC signaal door een aantal anti-parallel geschakelde diodes naar de baan wordt geleid. Is er geen afnemer in het blok, dan loopt er dus ook geen stroom en is de spanning over de diode nul volt. Staat er wel een afnemer in het blok, dan loopt er een stroom(pje) door de diodes en wordt er over die diodes een spanning gemeten.

DAT is de trigger op grond waarvan de bezetmelder "bezet" meldt.

HTH,

Gerard

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #24 Gepost op: 2013-03-28, 14:11:21 »
hallo,

het gekke is , dat als de lokomotief gepasseerd is, ( blanco, schone rails)dat er geen enkele verbruiker op zit, en dat de draad in 1 stuk naar de GBM 8 gaat om vervolgens met een kort draadje van 4 cm. van de uitgaande poort van de GBM8 naar de Roco melder te gaan.
En dat van de 40 poorten er misschien 4 zijn verspreid over de diverse melders, die dit verschijnsel vertoonde.
( opgelost met het weerstandje)

Wat men natuurlijk niet weet, is hoe constant de kwaliteit is van de verwerkte elektro componenten.
Vandaag de dag maak je daarin van alles mee om wille van de prijs en het rendament. 

Groeten,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #25 Gepost op: 2013-03-28, 15:11:48 »
hallo Piet,

hoe oud zijn jou GBM 8 , die er onder je baan zitten.!!


groeten,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

GerardWassink

  • Gast
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #26 Gepost op: 2013-03-28, 15:15:09 »
Je zou eens kunnen zoeken op "pull-up" of "pull-down" weerstanden in het kader van elektronische schakelingen. Soms, bij heel hoog-ohmige ingangen van schakelingen heeft dat ding het niet door als de spanning wegvalt. Wat je dan doet is een weerstand aanleggen van die ingang naar de plus (Pull-up) of naar de min (Pull-down), net naar gelang wat de rusttoestand moet zijn.

Het zal wel zoiets zijn. Een "zwevende ingang" is al eerder genoemd geloof ik.

HTH,
Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #27 Gepost op: 2013-03-28, 15:25:58 »
Henk,


Citaat
hoe oud zijn jou GBM 8 , die er onder je baan zitten.!!


Die er nu onder zitten zijn ongeveer een jaar oud, als bouwpakket gekocht en zelf afgebouwd. LTD

Heb nog even zitten kijken en dan zou me het niet verbazen dat het ergens in of bij de transistor moet zitten, deze stuurt namelijk de opto aan.
Dit zou al kunnen gebeuren doordat er een spanningveld rond zweeft in de buurt van de draad en dat daardoor de transistor in geleiding komt en de opto wordt ingeschakeld.

een experiment zou kunnen zijn door de draad af te schermen met?.

Voorheen ook vanalles geprogbeerd met melder van bekende zelfbouwer (namen mag je niet noemen) maar allemaal met problemen bij het gebruik in combinatie met roco 10787

Gr piet
« Laatst bewerkt op: 2013-03-28, 15:29:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #28 Gepost op: 2013-03-28, 15:40:25 »
klopt , dat was ik.
Vorig jaar met een kennis gesproken die al 60 jaar met de elektro techniek bezig is.( ook als beroep ) en hij had het over een ossilerend signaal.
Ik ben in deze materie niet zo thuis, maar als we digitale signalen gebruiken om het e.e.a. te besturen sturen we toch signalen op een zekere frequenties/golven naar en van de centrale.
Deze zouden dus afhankelijk van de gevoeligheid ( kwaliteit ) van de verwerkte componenten het een en ander kunnen beinvloeden.

Het is maar een gedachte spinsel ?
Ik lees trouwens net dat de GBM's van Piet niet oud zijn, dan zou men kunnen denken in de richting van de Roco melder
ik zet mijn weerstandje na de GBM 8 en voor de Roco melder .

Groeten,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: Valse bezetmelding
« Reactie #29 Gepost op: 2013-03-28, 21:44:27 »
in mijn ogen zoeken jullie allemaal veel te ver.

maar goed , ik wacht af wat het is.

feit blijft dat een groot deel van de baan dit niet heeft , dat ze al de diverse uitwisselingen gedaan hebben ... etc etc ...

kortom, ik ga weer verder met lezen en wacht weer geduldig af.

@gerard ....  p = U X I    en U = I X R
daarmee kun je elk technisch vraagstuk oplossen !

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold