Auteur Topic: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold  (gelezen 6810 keer)

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Gepost op: 2016-11-16, 21:03:33 »
Hallo allen,

Onlangs heb ik Traincontroller Gold aangeschaft en via de PC met een USB kabel aangesloten op mijn Multimaus Pro centrale.
Eén van de stappen daarna was het invoeren van onze locomotieven en treinstellen. In totaal zo'n 90 stuks. Niet alle treinen hebben werkende front- en/of sluitseinen. Van de treinen die dat wel hebben, heb ik de functie licht aan / uit (F0) geactiveerd.  In het train window is deze functie ook te zien en aan of uit te zetten.
Het vreemde is nu, dat bij driekwart van de treinen deze functie ook inderdaad werkt, maar bij de rest niet.

Is hier een verklaring voor?

NB. Alle treinen kunnen wel via Traincontroller aangestuurd worden.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Frans

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #1 Gepost op: 2016-11-16, 21:36:05 »
Is er bij de loc's waarbij het niet werkt een overeenkomst?

(1) Bijvoorbeeld een toe decoder dat afwijkt van de loc's die wel werken?

(2) Of een verschil in decodeerstappen tussen de centrale en de decoder (14 - 28)?

Gerard

Rocofan

  • Gast
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #2 Gepost op: 2016-11-16, 22:02:17 »
hallo,

bij een lok waar het niet werkt , werkt het wel als je de F0 schakelt via de centrale ?  dus niet via TC ?

Het zou mij niet verbazen als daar bv het licht via F1 geschakeld wordt.

tis maar zo een idee ...


Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #3 Gepost op: 2016-11-17, 10:53:51 »
Beste Gerard en Rocofan,

Hartelijk dank voor jullie reactie.

Buiten TC om, dus rechtstreeks via de centrale werkt F0 bij alle locs.
Het vreemde is, dat ik de centrale dan eerst moet resetten.

Als ik daarna weer TC start is het resultaat hetzelfde.
In mijn functiebibliotheek wordt aangegeven dat F0 bij 85 locs is geactiveerd.
In eerste instantie dacht ik dat er een limiet was, maar dat kan ik nergens vinden.

Ik zal eens proberen of andere functies van de betreffende locs wel werken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten
Frans


Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #4 Gepost op: 2016-11-17, 13:32:50 »
Nog even een aanvulling.

Zojuist nogmaals één en ander gecontroleerd.

Als ik buiten TC om werk, dus rechtstreeks met de centrale, dan werkt F0 ook niet.

Als ik de centrale reset, dan werkt F0 wel, maar zodra ik ga rijden met de lok, schakelt het licht uit.
Opnieuw F0 indrukken helpt niet.

De andere functies van de loc, zoals de rangeersnelheid werken wel.

Het aantal rijstappen in CV 29 staat op 28.

Blijft dus een vreemde zaak.

Hopelijk weet iemand een oplossing / reden.

Groet,
Frans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #5 Gepost op: 2016-11-17, 14:14:47 »
Frans,

Met welke multimaus werk je, de rode of de blauwe draadlose.
En kijk eens welke versie er op staat, de laatste versie is V 1.04. je kunt natuurlijk altijd een update doen om uit te sluiten dat er iets mis is met de multimaus.
Als het goed is dan verlies je met een update niet de ingevoerde loks
Ook de centrale kun je evenetueel updaten, gebruik dan de versie V108

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #6 Gepost op: 2016-11-17, 19:10:00 »
Beste Piet,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik zal de versies van zowel de multimaus als de centrale checken.

Overigens gebruik ik zowel de blauwe als de rode multimaus.

Ik ga ook even controleren vanaf welke loc het probleem zich voordoet, omdat het probleem (ook) optreedt bij elke nieuwe loc die ik toevoeg.

Vanmiddag heb ik een van de betreffende locs op een apart programmeerspoor gezet en deze aangesloten met Lokprogrammer van ESU. Dan werkt alles feilloos.

Met vriendelijke groet,

Frans

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #7 Gepost op: 2016-11-17, 20:53:29 »
Piet,

Kan het er mee te maken hebben, dat bij de verbinding met de centrale eenheid in het beginscherm een vinkje staat bij "Send all loco functions to the central unit on session start"?

Met vriendelijke groet,

Frans

N.B. De afstandsbediening en de centrale hebben de laatste software versies.

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #8 Gepost op: 2016-11-18, 15:58:30 »
Beste Mensen,

Ik heb de reden van het niet functioneren van F0 gevonden en daarmee ook een oplossing voor het probleem bedacht.

Even een schets van de situatie. Wij werken met de multimuis Pro en hebben daarnaast drie rode multimuizen. Deze worden via Roconet van de centrale gevoed. Zowel de centrale als de multimuizen zijn voorzien van de laatste software-versies.

Omdat wij een grote hoeveelheid treinen hebben, werken wij in 95 % van de gevallen met het loc-adres. Slechts een 7-tal treinen zijn in de bibliotheek opgeslagen, omdat de naam ICE nu eenmaal gemakkelijker te onthouden is, dan het bijbehorende locadres.

Ik heb de locs waarvan de F0 functie niet (meer) werkte op een apart programmeerspoor gezet om te controleren of de snelheidsstappen wel  op 28 staan. Met de rode multimuis lukte dat niet, die verwees naar de "master". De blauwe multimuis gaf 28 stappen aan. Ook de decoder gaf 28 stappen aan.
Toen heb ik met de rode multimuis de locs opnieuw geprogrammeerd, d.w.z. in de bibliotheek opgenomen. Toen bleek dat de snelheid van de locs op 14 stappen stond. Door deze weer op 28 te zetten is het probleem opgelost.
Wat dat betreft heeft Gerard dus gelijk gehad. De waarde in de multimuis (14) was anders dan de waarde in de decoder (28).

De vraag is alleen waarom Traincontroller de waarde heeft aangepast? In de periode vóór Traincontroller, toen wij nog alles met de hand (multimuizen) deden, was er geen enkel probleem en werkte F0 feilloos.
Dus er moet iets in Traincontroller zitten waardoor de snelheid (in sommige gevallen) op 14 stappen is gezet.

Bij deze mijn dank naar eenieder die met mij mee heeft willen denken.

Met vriendelijke groet,
Frans

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #9 Gepost op: 2016-11-18, 18:19:49 »
Ik kan het niet bevestigen Frans, maar het zou ook aan nieuwe versies van de multimausen kunnen liggen. Hebben jullie - tegelijk met de aanschaf van TC - ook nieuwe multimausen in gebruik genomen? (of juist die oude rode)?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat TC de oorzaak is, want de beschreven acties vinden plaats tussen de 'slave' muizen en de 'master muis'. Zo ver ik kan bedenken is TC hier niet bij betrokken.

Dat kun je op zich wel controleren door TC even af te koppelen en dan nogmaals dezelfde actie met de mausen en de centrale te proberen.

Laat je ons weten wat daar uit komt?

Gerard

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #10 Gepost op: 2016-11-18, 20:29:57 »
Beste Gerard,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik heb geen nieuwe multimausen in gebruik genomen.

Enkele jaren geleden hebben we een startset gekocht met daarin de multimaus Pro en de multicentrale Pro. Omdat we met drie personen zijn kwamen we dus al snel multimausen tekort. Omdat de blauwe erg duur zijn, hebben we een aantal rode gekocht.

Zoals gezegd hebben we daarmee geen problemen gehad.

Traincontroller is voor ons een volgende stap in de ontwikkeling van de baan (en van ons....)

Ik heb TC losgekoppeld en dezelfde procedure bewandeld als eerder beschreven. Alles blijft feilloos functioneren en de snelhiedsstappen in de rode muizen staan op 28. Wel trof ik één rode muis met een oude software versie. Deze heb ik meteen geupdate.

Na koppeling van de centrale met TC bleef ook nu alles goed werken.

Ik weet dus niet wat de oorzaak van de "aanpassing" naar 14 stappen is geweest en waardoor dat is veroorzaakt.

Het enige wat ik kan bedenken is, dat tijdens het invoeren van een aantal locs, TC met de melding kwam dat de USB aansluiting niet meer werkte en dat het programma offline ging.
Ik weet niet of dat van invloed geweest kan zijn. Het resultaat was wel, dat ik ook de centrale moest resetten.

Ik heb die melding nog een keer gehad, maar na het verwisselen van de USB kabel niet meer.

In principe is het invoeren van nieuwe locs niet zo moeilijk. Ook het invoeren van functies daarbij is vrij eenvoudig, zeker de F0 functie die door TC als eerste wordt opgegeven.

Dus het blijft een beetje gissen.

Met vriendelijke groet,

Frans


GerardWassink

  • Gast
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #11 Gepost op: 2016-11-18, 21:52:01 »
Nou, in elk geval fijn dat het nu werkt Frans!

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #12 Gepost op: 2016-11-18, 22:39:33 »
Beste Frans,

Het probleem dat bij jou optreed, doet zich bij mij ook voor maar dan met rocomotion, moet regelmatig de rode multimuis weer op 28/128 stappen zetten. Als de loc verlichting niet brand weet ik al wat me te doen staat.

Mvg Henk

Offline faroco

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 30
  • Waardering: 0
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #13 Gepost op: 2016-11-19, 13:39:05 »
Beste Henk,

Als het bij jou met Rocomotion ook voorkomt, zou je haast denken dat er toch wat in de software zit, waardoor het aantal stappen in de rode muis op 14 gezet wordt.
In ieder geval weten we een oplossing.

Met vriendelijke groet,

Frans

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem met F0 functie van de functie bliotheek van TC gold
« Reactie #14 Gepost op: 2016-11-19, 14:32:13 »
Ik zou juist denken dat wanneer het in een ander programma ook voorkomt dat zulks de programma's uitsluit als oorzaak en dat de oude rode muizen, als gemeenschappelijke factor, de oorzaak zijn. Die stammen immers nog uit de tijd dat 14 stappen de norm waren...

Gerard