Dutch Roco Forum

Digitaal => Digitaal Algemeen => : dito 2012-07-05, 22:49:23

: cv 's
: dito 2012-07-05, 22:49:23
Hallo
Ik heb op benelux spoor de volgende vraag gesteld en nog van niemand enig antwoord gekregen. daarom stel ik ze hier nog eens.Mogelijks ben ik niet duidelijk genoeg wat ik niet denk.
De vraag is dat bij controle van de cv's van locdecoders van uhlenbrock de kortsluit cv nr 60 steeds 249 aangeeft daar waar in de handleiding wel 250 vermeld staat als fabrieksinstelling alsook dat dit getal niet mag verandert worden.
Is hier een verklaring voor en kan dit geen kwaad?Ik meet de cv's uit met de IB.
Groeten
Herman
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-07-05, 22:54:26
Dag Herman,

Om je goed te kunnen helpen is het handig als je ons een typenummer van je decoder geeft en even aangeeft wat je zelf al hebt opgezocht en gevonden.

Heb je de decoder al een keer een reset gegeven? Is de waarde dan nog steeds 249? Als dat zo is zal het wel echt de default waarde zijn.

Gerard
: Re:cv 's
: dito 2012-07-06, 10:10:23
Hallo Gerard
Dank voor het antwoord.
Er zijn twee nummers welke ik heb en een cv nummer aangeven van 249 nl decoders 76400 en 76200.Bij een recet blijft het nummer ook 249.
Ik begrijp niet goed waarom uhlenbrock  in zijn handleiding 250 opgeeft om dan een ander nummer te gebruiken.Ik ben van plan dit eens te vragen aan uhlenbrock zelf.
Herman
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-07-06, 10:33:14
Herman,

Ik snap je. Dat soort dingen puzzelt mij ook vaak. Maar als je locs goed rijden zal de default waarde naar ik aanneem wel de juiste zijn.

Als je te weten komt van Uhlenbrock, laat het ons hier ook even weten?

Gerard
: Re:cv 's
: P.Heinst 2012-07-06, 14:09:58
Dito,

Er zijn fabrikanten die soms met het begin van de telling bij 0 beginnen en dan is 0 dus de eerste en 249 de twee honderd vijftigste mogelijkheid.

Ik weet niet of in dit geval ook zo is bij Uhlenbrock maar het komt voor.

Gr Piet
: Re:cv 's
: dito 2012-07-07, 16:39:17
Hallo Piet en Gerard
Mail terug gekregen van Uhlenbrock als volgt "Der angelesene wert ist richtig.Je nach software version des decoders kan der wert abweichen.wird aber manchmal
in der Anleitung nicht korrigiert"
Dus toch een foutje in de handleiding.

Herman
: Re:cv 's
: dito 2012-07-13, 09:16:12
Hallo
Om nog eens terug te komen op de profiel meting heb ik een loc, welke bij kruipsnelheid naar mijn mening nogal snelheid maakt, nog 20km p u.Ik denk dat dit een rol speelt in de juiste meting.
Na de meting wordt wel aangegeven dat het snelheidsprofiel geslaagd is, maar toch heeft hij wel bij het stoppen op de baan afwijkingen.De decoder is op nr 2(minste snelheid) maar op 1 gezet,
dus lager kan niet.Is hier een verklaring voor en wat doe ik soms verkeerd?
groeten
Herman
: Re:cv 's
: P.Heinst 2012-07-13, 12:45:51
Hallo Herman,

Heb je de kruipsnelheid ingesteld bij de fine Tuning, zie plaatje.

Met de schuifregelaar kun je de snelheid bepalen, in dit voorbeeld 4km/h en intern geeft dit het getal 42 maar dat is voor de interne berekening van het programma.
Je moet dit 2 x doen, voor vooruit en achteruit en beide appart opslaan (Speichern), dus eerst bv vooruit en opslaan en dan achteruit en weer opslaan.

Je ziet op het onderste gedeelte links en recht twee rode lijnen staan, je ziet dat de linker onderste lijn lager staat dan de rechter. dit komt omdat in dit voorbeeld de mininmale snelheid achteruit intern 42 staat en vooruit op 84.

De ingestelde waarde van de CV is ook van belang, je kunt nooit langzamer rijden dan de minimaal ingestelde waarde van de cv maar dat is voor jouw niet van belang, deze heb jij la op minimaal (1) staan.

Gr Piet
: Re:cv 's
: dito 2012-07-13, 15:21:21
Hallo Piet
Ik had dit niet gedaan.Terug wat wijzer geworden.Dank
Herman
: Re:cv 's
: dito 2012-07-16, 15:42:25
Hallo Piet
Ik heb nu twee locs waarvan ik de fijnregeling bij gedaan heb,maar ze wijken toch nog 3 tot 5 cm af.Is dit normaal,zoniet kan er iets aan gedaan worden?
De locs zijn een roco en een piko met uhlenbrock decoders 76400.
groeten
Herman
: Re:cv 's
: P.Heinst 2012-07-16, 20:19:38
Hallo Herman,

Onderaan de afbeelding (vorige bericht) zie je Bremsausgleich staan (staat in het voorbeeld op 30) probeer daar eens wat mee te spelen.
Probeer eens de waarde met bv 10 te verhogen of te verlagen en kijk dan eens of het te veel is of dat het iets meer moet zijn.

Hiermee stel je de remvergelijking ( rem evenwicht ) in.

Stel ook eventueel het kontactpunt in, dit is de afstand vanaf de voorkant (als je dit hebt aangegeven vanaf de voorkant) totdat de wielen de melder in werking zet, bij de meeste zal dat ongeveer 5 cm vanaf de voorkant zijn maar achter uit kan dat anders zijn, dit is afhankelijk van de lok, stroomafname op alle wielen af alleen de eerste 2, per lok verschillend.

Gr Piet
: Re:cv 's
: dito 2012-07-16, 22:40:31
Begrepen Piet.Ik hou je verder op de hoogte.
Herman
: Re:cv 's
: Nicoh 2012-07-17, 14:15:36
Inderdaad met bremsausgleich kun je het stoppunt van de trein tot ca 1,5 cm bepalen.
Je moet het zowel vooruit als achteruit instellen.
let er ook op dat je motor is warmgelopen want bij een koude motor remt hij eerder.
Je bent wel ff bezig hoor om het exact af te stellen.
Net zoals Piet zegt, als je eerst een grote afwijking instelt (met sprongen van 10 of 20) dan merk je het verschil direct
een bijstelling van 1 geeft somd maar een verandering van 1 mm
: Re:cv 's
: dito 2012-07-17, 18:05:22
Hallo Nicoh
Met twee locs heb ik geen problemen ermee maar één doet raar.Hij gaat tot 20 à 30cm voorbij het eindpunt en soms stopt hij ervoor.Ik weet niet wat ermee aan te vangen.
Ik ga eens het ganse parcours opgeven hoe ik de fijnregeling doe.
Wanneer men de brems ausgleich verandert moet men soms de fijnregeling ook opnieuw doen,want ik zie bij het toepassen geen enkele verandering.?
Herman
: Re:cv 's
: dito 2012-07-17, 21:39:58
Ik ga nu de fijnregeling opgeven zoals ik ze gedaan heb.
1- rail van 220m   60/100/60
2- speed invulle : forw 100  en backw 40
3- automatic speed en bracke aantikken alsook enable en naar advanced fine timing gaan
4- speed profile openen en measurement op 1x zetten.de lengte op 100 de runout op40 zetten en de pause op 2sec
5- de schuifregelaar naar rechts zetten en starten (trein naar rechts en stopt) de swap en end aanstippen de regelaar naar links, en start
    de loc rijdt nu links.Bij de twee ritten wordt de snelheid weergegeven.
6-  deze snelheid verminderen door in de decoder sv 5  verminderen en dit herhalen zoals in "5" tot de 100km p.u. bereikt is.
7- in threshold speed de forw en backw instellen met de profile op 6km p u zetten
8- terug naar speed profile,de meansure op N x zetten en starten en de loc gaat nu over en weer.Ook de bracke compensator op 50 en contact spot op 4
9- wachten tot op het einde
Ziedaar mijn fijnregeling.Zitten er fouten in waardoor ik een slechte regeling heb? Groeten Herman
: Re:cv 's
: dito 2012-07-30, 09:34:27
Hallo
Op voorgaand bericht heb ik tot op heden geen reactie gekregen,maar tot daar toe,geeft niet.Maar doordat ik de moeilijkheden met één loc heb,zou het niet kunnen dat dit komt doordat de decoder slechts ingesteldis op 14 stappen maar de sv 29 bit 1 op 1 dus 28 stappen.Dit is de fabrieksinstelling.
Herman
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-07-30, 11:27:49
Als er een verschil is in het aantal rijstappen tussen de aansturing (centrale) en de decoder in je loc dan krijg je ook eenaantal andere problemen, bijvoorbeeld verlichting die per rijstap aan / uit gaat.

Mijn tip: op alle plaatsen de rijstappen zo hoog mogelijk instellen. Liefst 128, anders 28.

Gerard
: Re:cv 's
: dito 2012-07-30, 12:24:14
Gerard.Dank voor het antwoord.De decoder heeft maar één stappen regeling en dat is 14.Welke decoder het is weet ik niet.Hij was erin vanuit de winkel.Ik ga er een andere insteken,waarvan ik zeker ben dat ik het aantal rijstappen kan regelen.De loc is een roco (nmbs groen met gele strepen nr 62895)
Herman
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-07-30, 13:01:40
Ik denk, dat als je er een goede decoder inzet (ESU Lokpilot bijvoorbeeld) dat je problemen over zullen zijn. Dit klinkt als een aggenebish van de Gamma...

Gerard
: Re:cv 's
: bertcaus 2012-07-30, 13:25:18
Hallo, nog een vraagje icm CV's

Is er een CV specifiek voor de front/achter verlichting van een loc?
Ik heb een Roco Re4/4 uit startset 41312 (de loc draagt hetzelfde artikelnummer als de set) waarvan de verlichting niet meer kan ingeschakeld worden. De decoder is standaard af fabriek. Bij een andere loc werkt dit nog wel.

Bestaat er een link naar bestanden (voor Trainprogrammer bv.) waarmee je de originele toestand kunt herstellen?

Groeten, Bertus
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-07-30, 13:38:35
Dag Bertus,

Hier is niet direct antwoord op te geven zonder te weten welke decoder het betreft. Bij elke decoder zou een manual moeten zitten of in elk geval een lijstje met CV's en hun functie. Verschillende fabrikanten regelen dat op verschillende manieren.

Voor de LokPilot's (niet de Basic) weet ik dat CV 113 (front) en CV 114 (sluit) de verlichting kunnen dimmen. Verder kan, afhankelijk van de decoder, via allerhande CV's de functie om het licht aan en uit te schakelen worden ge'mapped' naar andere functietoetsen.

Ook het terugzetten in de fabrieks-toestand is tussen verschillende merken en types anders geregeld.

Het schrijven van de waarde '8' in CV 8 komt veel voor als 'reset' handeling.

Gerard
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-07-30, 13:42:03

Wat ik nog vergat: in Loc's met decoder af fabriek ingebouwd ben je in mijn ervaring vaak aan de ratten overgeleverd. Ze bouwen er soms een zogeheten OEM versie in, een speciaal voor de loc-fabrikant vervaardigde decoder die voor weinig kan worden geproduceerd omdat er zeer beperkte functionaliteit in wordt gestopt. Het drukken van de kosten speelt dan de belangrijkste rol.

Ik zou staan op een kwalitatief goed decoder met specificaties van merk en type en een goede gebruiksaanwijzing.

Gerard
: Re:cv 's
: dito 2012-07-30, 17:45:09
Goede tip Gerard.Ik ga dat stuk ongemak vervangen.
Herman
: Re:cv 's
: Rob Manenschijn 2012-07-30, 18:44:16
Roco gebruikt ook vaak de waarde 32 of 33 in CV 8 voor een reset.

Groenten Rob
: Re:cv 's
: dito 2012-07-31, 23:01:06
Gerard
Wat denk jij van de uhlenbrock decoders.Ik gebruik er nu  6 en zonder problemen,maar mogelijks zijn er andere en beter met meer mogelijkheden.
Herman
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-08-01, 07:41:47
Ik heb niet zulke goede ervaringen met Uhlenbrock, maar als ze jou geen problemen geven: gewoon blijven gebruiken!

In mijn NL materieel zette ik bij voorkeur ESU LokPilot 3.0 of, liever nog: ESU LokSound v3. In een paar loc's heb ik ook wel eens Zimo decoders gezet, die geven een geweldige kruipsnelheid.

Maar ik ben mijn NL materieel langzaam aan het opruimen en gebruik nu voornamelijk SoundTraxx Tsunami en QSI decoders in mijn Amerikaanse loc's, zie mijn Youtube kanaal.

Gerard
: Re:cv 's
: Rob Manenschijn 2012-08-01, 11:28:39
Herman,

Ik heb hier ook een Uhlenbrock decoder in gebruik gehad (is verkocht met lok), maar deze zijn niet zo fijn af te regelen als een ESU decoder vind ik. De decoder op zich is/was niets mis mee en heb dan ook geen last van storingen gehad. Daarnaast heb je met een ESU veel mogelijkheden, zeker als het op functiemapping aan komt.

Groenten Rob
: Re:cv 's
: bertcaus 2012-08-02, 19:06:57
Hallo beste spoorvrienden,

Ik kreeg van Roco onderstaand antwoord, en het werkt nog ook. Goede service.
Ze verklapten niet welk merk/type decoder er in de loc zit, maar ik ben toch geholpen.
Misschien is deze oplossing ook in de toekomst nog eens nuttig voor iemand.
Bedankt alvast voor de tips.

Dear Mr. Caus,

thank you for your email-message! Probably the speed-step-steering-setting
is changed: Please
- elect the loco-address for normal running
- use "menu" plus one of the both pentangle keys:
- (we assume, there is shown 14 speed-steps in the display)
- change this setting with only the right pentangle key to 28 speed steps
- and confirm this setting with *ok-key

Best regards

Modelleisenbahn GmbH
Your Roco Service Team

Groeten, Bertus
: Re:cv 's
: dito 2012-08-03, 09:27:50
Hallo Bertus
Uitstekende tip.Heb intussen wel een paar lok pilot v3 decoders besteld.
Herman
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-08-03, 11:47:23
Zorg dat al je decoders, centrales, computerprogramma's en handregelaars hetzelfde aantal rijstappen hebben. En dan liefst de hoogst mogelijke waarde. Bij voorkeur zet ik ze allemaal op 128!

Maar dat ze dezelfde waarde hebben is het belangrijkst, anders krijg je problemen.

Gerard
: Re:cv 's
: dito 2012-08-03, 17:22:47
Het is daardoor dat die ene loc zo moeilijk fijn te regelen was.De loc op 14 stappen en de centrale op 28,dus problemen.Ik kan de uhlenbroch decoders niet zomaar op 128 zetten,wan t cv 29 geeftmaar twee mogelijkheden:14 en 28 of 0 en 1.Er gaat verandering in komen met mijn nieuwe lok pilot V4 decoders.
Herman
: Re:cv 's
: P.Heinst 2012-08-03, 21:09:37
Dito,

De decoder op128 zetten heeft niet altijd zin, veel decoders of centrales schakelen automath terug naar 28 stappen omdat zij de decoder128 stappen niet kunnen verwerken.

Gr piet
: Re:cv 's
: Santerdam 2012-08-04, 09:44:03
Als je met een computer-programma wilt gaan besturen, is veelal 28 stappen de juiste instelling. Als je 128 stappen zou kiezen dan wordt het aantal opdrachten vanuit de computer erg groot en kun je communicatie-problemen krijgen zodra je wat meer locomotieven gaat rijden. In de handleiding van Koploper staat dit beschreven en ik heb begrepen dat ook andere programma's daarom 28 stappen adviseren.

Sander
: Re:cv 's
: Rob Manenschijn 2012-08-04, 10:23:45
Thuis rijd ik met de MM-pro en ESU decoders op 128 rijstappen en geen enkel probleem. Op de club rijd ik met, dezelfde treinen en instelling, een IB middels loconet aan de PC met daarop TC zilver en ook dat werkt zonder problemen.

Groenten Rob
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-08-04, 11:08:04
Op grote FREMO bijeenkomsten wordt met tientallen loc's gereden (128 rijstappen) en met via loconet aangestuurde boosters per segment van de layout. Never een probleem. Loconet is als ethernet. Packet-collisions worden op protocol niveau opgelost.

Het argument van communicatieproblemen hoor je op dit gebied wel vaker, maar het is een theoretisch fabeltje.

Gerard
: Re:cv 's
: Santerdam 2012-08-04, 19:38:21
Gerard,

Het communicatie-probleem binnen loconet is niet het knelpunt, maar de RS232C verbinding met de COM-poort van de PC. Daar wordt de doorvoer-capaciteit bepaald door de baud-rate, de snelheid van de com-poort en de verwerkings-capaciteit op de PC. In het geval van Koploper is de waarschuwing daarop gericht.

Hoe is in jouw geval de centrale verbonden met de PC ?

Sander
: Re:cv 's
: GerardWassink 2012-08-04, 20:35:58
Via een USB kabel en een ge-emuleerde com poort met 115200 baud verbinding. Daar kan echt heel wat data overheen...

Maar inmiddels heb ik bij Fremo wel gezien dat bij de grote treffens de baan wordt opgedeeld in command station 'districten'. De grens waarbij vertraging in de commando's begint op te treden ligt tegen de dertig loc's(met de hand gereden).

Een opmerking daarbij is wel dat die grens bij computergestuurd rijden een stuk hoger ligt omdat de computer lang niet zoveel commando's geeft als een menselijke machinist...

Gerard
: Re:cv 's
: Santerdam 2012-08-04, 21:56:13
Dank je voor de toelichting, Gerard,

In jouw geval, met een relatief stevige PC en hoge com-snelheid, snap ik dat je niet zo snel problemen hebt. Complimenten overigens voor de prima spullen, die je altijd weet in te zetten - ronduit geweldig !

Voor mij verklaart het in ieder geval de waarschuwing van Koploper. Dat programma is zo oud, dat die com-snelheden niet eens gehaald konden worden. Koploper liep destijds (en nog steeds bij menigeen) op een kleine PC met Win'98 en een 9600 baud com-poortje met een minimaal buffergeheugen. Met teveel communicatie op de com-poort trok je de PC gewoon 'dood'.

Groeten,

Sander