Auteur Topic: Locs komen niet op gang  (gelezen 10360 keer)

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Locs komen niet op gang
« Gepost op: 2013-08-02, 21:15:04 »
Ik heb sinds kort een Roco digitale baanset met digitale versterker. Nu heb ik soms het probleem dat de locs niet op gang komen. Kent iemand dit probleem? Ik heb gelezen dat meestal de baan op meerdere plaatsen gevoed moet worden maar er zit maar 1 ingang op de digitale versterker. Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?
Alvast bedankt voor de moeite.
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #1 Gepost op: 2013-08-02, 21:36:50 »
Het klinkt mij in de oren als vervuilde rails / vervuilde wielen.
Die even schoonmaken?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #2 Gepost op: 2013-08-02, 21:43:44 »
hmol (een gewone voornaam zou handig  zijn)

Het soms niet op gang komen (het soms, zijn  dat steeds dezelfde loks).
Dan kan het zijn dat de optreksnelheid een beetje aan de krappe kant staat, cv veranderen.

Maar ook wat Gerard aangeeft

Op meerdere plaatsen een stroom toevoer aan de rails maken doe je meestal door onder de baan een (ring)leiding te leggen van installatiedraad (blauw en bruin van draad dat ook thuis in de lichtleidiingen zit) en deze aan te sluiten op de centrale en dan op verschillende plaatsen van de blauwe en bruine een draad naar de rails, zo kort mogelijk.
Dikkere draden hebben minder verlies en zeker bij grote afstanden.
Denk eraan dat je de draad per kleur aan dezelfde spoorstaaf zit aanders heb je kortsluiting

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #3 Gepost op: 2013-08-02, 21:46:31 »
Hoi Gerard,
Ik denk niet dat het dat is. De rails en trein zijn nog geen maand uit de doos en hebben nog geen 2 uur gelopen. De set bestaat uit de BR151 en de ICE2. Ze hebben beiden het probleem.
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #4 Gepost op: 2013-08-02, 21:50:31 »
Piet, je zou gelijk kunnen hebben voor wat betreft de optreksnelheid, dit ga ik zeker proberen aan te passen. Wat betreft de ringleiding. Nu zit er een standaard aansluiting aan een railstuk dat je aansluit op de digitale versterker. Vervang je die dan?
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #5 Gepost op: 2013-08-02, 21:57:45 »
Hoi Gerard,
Ik denk niet dat het dat is. De rails en trein zijn nog geen maand uit de doos en hebben nog geen 2 uur gelopen. De set bestaat uit de BR151 en de ICE2. Ze hebben beiden het probleem.

Dat ze pas een maand uit de doos zijn zegt niks. Joost mag weten hoe lang ze daar in hebben gezeten...

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #6 Gepost op: 2013-08-02, 22:01:23 »
... Nu heb ik soms het probleem dat de locs niet op gang komen.

...
Dan kan het zijn dat de optreksnelheid een beetje aan de krappe kant staat, cv veranderen.
...

Omdat hmol aangeeft dat het alleen maar af en toe gebeurt, vermoed ik dat het niet met CV's op te lossen is.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #7 Gepost op: 2013-08-02, 22:03:02 »
Nee die kun je gewoon laten zitten en sluit je aan op die dikke draden onderde baan en dat doe ook nog op andere plaatsen.
En die draden kun je aan de onderkant aan de rails solderen, in zo,n gaatje bij de geoline rails, als het gat te klein is dan maak je van twee gaten een grote en kun je prima solderen, de korte stukjes draad naar de rails moeten niet van die dikke blauwe of bruine zijn.

Rails kunnen ook vanaf de fabriek een beetje vet zijn


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #8 Gepost op: 2013-08-02, 22:05:50 »
Gerard,

Bj soms had daarom ook gevraagd of dat steeds dezelfde zijn, de info is wat mager

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #9 Gepost op: 2013-08-02, 22:09:40 »
Beste Piet en Gerard,

Ik hoor verschillende adviezen. Ik ga eerst eens kijken of ik mijn rails moet ontvetten. Als dat niet werkt zal ik eens naar de CV instelling kijken. Als laatste kan ik een ringleiding proberen aan te leggen. Ik gaf inderdaad aan dat het soms gebeurd. Het kan ook een combinatie van factoren zijn. Ik ga proberen ze een voor een uit te sluiten.

Beiden bedankt voor jullie snelle reacties.

Hans
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #10 Gepost op: 2013-08-02, 23:50:08 »
Hans,

Er rekening mee houden dat het starten/optrekken in een bocht ook altijd moeiljker is, de wielen/assen zijn star  en en hebben geen driffentieel en dat loopt ook niet soepel, dus in de bochten(krappe)
is he altijd wat moeilijker


Gr pet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #11 Gepost op: 2013-08-07, 17:45:18 »
Hans, met belangstellinmg volg ik de tips over de instellingen van de cv's. Daar is voor mij ook nog een hele hoop te leren. Maar wat betreft het opgang komen van locs daar heb ik af en toe last van. Mijn baan is nog steeds in opbouw. Dat betekend dat er van tijd tot tijd best wel wat stof over gaat. Wanneer ik weer eens wat locs wil laten rijden ben ik zeker een half uur met de stofzuiger in de weer. Niet dat er veel zaagsel en troep op de baan ligt. Maar omdat het met Digiatlesapnning vrij nauw luisterd. Na het zuigen poets ik de baan ook nog eens een keer op met een op een stukje persplex geplakte vilt. Veel mijn mijn locs zijn vrij nieuw. En die gaan in deze fase van opbouw weer terug in de doos als de rijdagen er weer op zitten. De ruimte van de baan is goed geventileerd en wat vocht betreft is dat redelijk neutraal. En toch is het me overkomen dat ik een locs uit de doss haalde op rail zitten en hij vertikte om te rijden. Wat bleek er zat een aanslag op de wielen. Nadat ik die had schoon gepoets en de rail nog een keer op gepoets had rij hij weer als een zonnetje. Inmiddels is de eerste schoonmaak wagon binnen. en heb ik een paar van die borsteltjes van Noch aan de assen van wagons zitten. Een zuivere baan is erg belangrijk.

Uiteindelijk zal de lengte van rails ongeveer bij de 200 meter uitkomen. 2 schaduwstations, een hoofdstation en alles in dubbel spoor. Hier moet wel een ringleiding worden gebruikt. Ik gebruik daarvoor gewoon installatiedraad. Aan de rail heb ik montagesnoer gesoldeerd 0.25 (gekregen van een relatie) Maar die is nu op en heb ik bij de bouwmarkt gewoon tweeling snoer gehaald waar ik de buitenmantel af heb gestript. Ik maak gebruik van flexibele GG rail. lengtes van 90 cm. iedere 90 cm is aangesloten op de ringleiding. De keuze viel hierop omdat ik van een eerdere baan nogal wat Roco wissels had. Ik hoop dat er iets mee kan.

groet

Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Locs komen niet op gang
« Reactie #12 Gepost op: 2013-08-07, 19:27:18 »
Arie, bedankt voor je uitgebreide reactie. Jouw situatie is denk ik wel vergelijkbaar met die van mij. Alleen 200 meter, dat ga ik echt niet halen  ;)
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.