Auteur Topic: Aanleggen ringleiding  (gelezen 8797 keer)

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Aanleggen ringleiding
« Gepost op: 2013-08-07, 10:11:22 »
Beste mensen,

Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik nieuw met de materie. Dus ik hoop dat jullie hiermee rekening houden in jullie antwoorden. Ik ben in bezit van een Roco startset met CV en versterker.
Nu denk ik er over om een ringleiding aan te leggen om de rail extra te voeden. Ik begrijp dat het advies is om de baan na elke 2 meter te voeden. Mijn baan is ca. 10 meter lang, dus ca. 5 voedingen zou voldoende moeten zijn. Mijn vraag is of ik de ringleiding nu gewoon aan kan sluiten aan de versterker via de kabel die nu al standaard aan een railstuk verbonden zit?
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #1 Gepost op: 2013-08-07, 12:44:46 »
Mol,

Mijn baan is 122x320cm, deze wordt gevoed door bij de startset geleverde aansluitrail en voed de baan probleemloos (zie bijlage). Bij het maken van een ringleiding kun je het beste gebruik maken van installatie draad, deze heeft een harde binnenkern waardoor het makkelijker is om een stukje blank te maken en de draden vanaf de rail aan te solderen. 

Je kunt gerust wat ruimere onderlinge afstand hanteren op een baan van 10 mtr en ik vind 3 aansluitingen meer dan genoeg. De draad, die vanuit je versterker komt soldeer rechtstreeks op de ringleiding. Dan kun je op een aantal plaatsen vanaf je baan een extra draad op de ringleiding solderen.

Rob

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #2 Gepost op: 2013-08-07, 13:01:16 »
Rob, klopt het dat je zegt dat extra voeding eigenlijk niet nodig is op zo'n korte baan?

Hans
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #3 Gepost op: 2013-08-07, 13:27:44 »
Hans, Rob

even opletten dat er niet verschillende begrippen door elkaar gaan, bv er wordt geschreven,
Hans, mijn baan is 10 meter, wordt daar mee bedoeld is de tafel 10 meter lang of is er 10 meter aan rails, ik denk railslengte

Rob, schrijft mijn baan is 122x320 maar daar bedoeld hij mee de tafel en dan kom je als snel op een rails lengte met wat zijsporen op 25 meter (geschat)

Er kan bij een ringleiding (kan ook recht zijn en moet geen ring zijn) niet te veel aansluitingen zijn, meestal wordt het problemen van een slechte stroomvoorziening veroorzaakt door de verbindingen tussen de spoorstafen en die beperk je met meerdere aansluitingen
vermijd te dunne lange draden waar veel stroom (amp) door moet, ze worden warm en hebben dan te veel weerstand.
trafo leverd meestal ongeveer 52 V/A dat is bij ongeveer 18 volt 3A, een rijdende lok is ongeveer tussen de 0,5 en 1 A afhankelijk van type

Als je niet te veel treinen gelijktijd laat rijden (4 stuks) dan is een extra versterker meestal niet nodig, is ook afhankelijk of je nog andere stroomverbruikers op de centrale hebt aangesloten, denk aan stilstaande treinen waarvan de verlichting brand.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #4 Gepost op: 2013-08-07, 14:19:22 »
Hoi Piet,

Nee, Rob heeft mijn vraag goed begrepen. Mijn baan is 10 meter in rails op een oppervlakte van 244 x 122 cm. Maar goed opgemerkt! kan inderdaad veel verschil maken. :) :)
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #5 Gepost op: 2013-08-07, 14:37:47 »
Hans,

Dan hoef je echt geen ringleiding te maken, want deze is in dit geval totaal overbodig. Waar je wel goed voor moet opletten is dat je geen slechte railverbindingen hebt. Als je mijn raillengte gaat tellen dan zit Piet met z'n schatting zeer goed en kom je inderdaad op ± 25 meter rails uit.

Rob

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #6 Gepost op: 2013-08-07, 17:20:53 »
Hans,

goede railverbindingen maak je door de raillassen met een tangetje iets smaller te knijpen. Als de rails moeilijk / zwaar in elkaar schuiven dan heb je een goede verbinding. Als ze lichtjes in elkaar schuiven dan heb je een slechte verbinding, slecht contact. Verander je iets op je baan, dus je haalt een aantal rails/wissels los en zet ze weer in elkaar, knijp dan opnieuw de raillassen wat dichter. dan houd je de beste verbinding.  :)

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #7 Gepost op: 2013-08-07, 17:24:04 »
Hi Rob,

Mooie tafel !  ben jaloers.
Kun je hem in hoogte stellen?

Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #8 Gepost op: 2013-08-07, 19:19:59 »
Heren,

Allemaal bedankt voor jullie reacties en goede adviezen!!

 :)
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #9 Gepost op: 2013-08-07, 19:31:38 »
Hoi Hans,

Misschien even mosterd na de maaltijd: mijn methode van aansluiting (iedere flex wordt aangesloten).

En de Centrale Voedings Leiding (CVL) onder mijn staging yard.

Gerard