Auteur Topic: Aanleggen ringleiding  (gelezen 8797 keer)

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Aanleggen ringleiding
« Gepost op: 2013-08-07, 10:11:22 »
Beste mensen,

Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik nieuw met de materie. Dus ik hoop dat jullie hiermee rekening houden in jullie antwoorden. Ik ben in bezit van een Roco startset met CV en versterker.
Nu denk ik er over om een ringleiding aan te leggen om de rail extra te voeden. Ik begrijp dat het advies is om de baan na elke 2 meter te voeden. Mijn baan is ca. 10 meter lang, dus ca. 5 voedingen zou voldoende moeten zijn. Mijn vraag is of ik de ringleiding nu gewoon aan kan sluiten aan de versterker via de kabel die nu al standaard aan een railstuk verbonden zit?
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #1 Gepost op: 2013-08-07, 12:44:46 »
Mol,

Mijn baan is 122x320cm, deze wordt gevoed door bij de startset geleverde aansluitrail en voed de baan probleemloos (zie bijlage). Bij het maken van een ringleiding kun je het beste gebruik maken van installatie draad, deze heeft een harde binnenkern waardoor het makkelijker is om een stukje blank te maken en de draden vanaf de rail aan te solderen. 

Je kunt gerust wat ruimere onderlinge afstand hanteren op een baan van 10 mtr en ik vind 3 aansluitingen meer dan genoeg. De draad, die vanuit je versterker komt soldeer rechtstreeks op de ringleiding. Dan kun je op een aantal plaatsen vanaf je baan een extra draad op de ringleiding solderen.

Rob

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Aanleggen ringleiding
« Reactie #2 Gepost op: 2013-08-07, 13:01:16 »
Rob, klopt het dat je zegt dat extra voeding eigenlijk niet nodig is op zo'n korte baan?

Hans
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Offline P.Heinst