Auteur Topic: Helix  (gelezen 6958 keer)

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Helix
« Gepost op: 2013-12-29, 22:51:34 »
zijn er bouwtekeningen bekend van een helix met dubbel spoor ? ik wil hem namelijk in mijn toekomstige baan gaan gebruiken daar ik anders erg veel te weinig ruimte heb hier. maar om zelf zoiets te tekenen heb ik de kennis weer niet :(

iemand?

Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Helix
« Reactie #1 Gepost op: 2013-12-29, 23:18:17 »
Hans,

bedoel je met een helix een spiraal of een spiraal met schuin geplaatste rails waardoor je met hogere snelheid door een bocht kunt gaan maar ook grotere G krachten ontstaan.

als je wat anders bedoed dan moet je de vraag maar iets meer omschrijven.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Helix
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-29, 23:27:29 »
Hi Hans,

Op deze pagina van mijn oude website vind je een bouwverslag en een excel sheet voor de berekeningen voor de bouw van een helix. Klik voor de excel sheet op de afbeelding.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Helix
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-29, 23:41:23 »
Gerard,

daar was ik in eerste instantiee ook van uitgegaan, maar bij een echte helix liggen de rails schuin, den maar aan een wielerbaan in een stadion, en dan heb je een andre verdeling nodig.
vandaar mijn vraag ook dat er G krachten zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Helix
« Reactie #4 Gepost op: 2013-12-30, 08:52:54 »
Hallo Piet en Gerard, ik ben van de langszame snelheid, dus een helix met vangrail zal niet nodig zijn denk ik, maar ik dank jullie voor het meedenken, en aan deze tekening heb ik inderdaad wat, ik zat al te denken om circels uit een plaat te halen maar dn  heb je bergen afval zoveel gaan er niet uit een plaat leek mij al.

we zijn weer stapje verder.

Hans

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Helix
« Reactie #5 Gepost op: 2013-12-31, 18:35:43 »
Hallo Hans,

Ik heb voor mijn baan ontwerp en daarna de bouw zelf het e.e.a uitgedacht. Het uitgangspunt was om binnen het stijgingspercentage van 25% te blijven. En dat is gelukt. Ik heb twee lagen multiplex van 5mm op elkaar geplakt. en deze met behulp van draadstangen op hoogte gesteld. het voordeel daarvan is dat je makkelijk kunt corrigeren.

Ik ben naast de bouw, ook bezig alle foto's bij elkaar te zoeken en rubriceren om in "mijn layout" wat te gaan vertellen over de baan.

 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Helix
« Reactie #6 Gepost op: 2013-12-31, 18:41:21 »
... Het uitgangspunt was om binnen het stijgingspercentage van 25% te blijven. ...

Ik mag toch hopen dat je 2,5% bedoelt! ;)

25% is maar liefst 25cm stijgen op één meter spoor...

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Helix
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-01, 08:05:19 »


Ik mag toch hopen dat je 2,5% bedoelt! ;)

Klopt Gerard, punten en komma's zijn mijn sterkste kant. Dat levert soms extra correctie werk op.
Ik heb voor de hobby wel mijn schuur uitgebreid. Maar de hoogte is beperkt gebleven.

Mijn baan stijgt om precies te zijn 23,6mm per 120cm.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: Helix
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-01, 09:35:05 »
Mijn baan stijgt om precies te zijn 23,6mm per 120cm.

Kijk, dat klinkt beter...  :D