Auteur Topic: Ik ben...  (gelezen 5576 keer)

Offline John2003

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Ik ben...
« Gepost op: 2023-02-27, 11:00:52 »
Goedemorgen mede hobbyisten,

Huidige status, een beginneling ongeacht mijn pensioen leeftijd.
Net mijn tafel af en al rails en zelfs al rijdend materieel aangeschaft (ik kon het niet laten)

Er valt weinig over mijzelf te vertellen, behalve dat ik in het oosten van het land woon, in de omgeving van Hengelo/Almelo en gepensioneerd.
Mijn schaal is H0 en het merk Roco / Fleischman. Ondanks mijn niet technische achtergrond toch maar begonnen met digitaal, mijn eerste stappen vallen daarom dus nogal tegen. Als je zo links en rechts op het internet kijkt dan is het digitaliseren van analoog naar digitaal a piece of cake. Eenmaal daaraan beginnend valt het vies tegen, of ik vind niet de juiste webpagina's. Tot nu toe heb ik nog niet echt goede pagina's kunnen vinden, daar komt dus al mijn eerste vraag; wie kan mij helpen op mijn zoektocht? Waar moet ik zoeken?

Ik ben een enorme liefhebber van stoom dus daar wil ik mij dan ook op gaan toeleggen. Duitsland periode III / IV.

Mijn tweede vraag is, weer waar kan ik baanplannen vinden. Ook hier zoek ik waarschijnlijk niet goed. Wat ik zoek is eigenlijk een baan waar van alles gebeurd, rangeren, station, industrie, sneltrein en lokaal. En niet via de computer, ik wil er graag mee bezig zijn.

Ik hoop dat ik op jullie hulp en steun mag rekenen

Groet,
John

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Ik ben...
« Reactie #1 Gepost op: 2023-02-27, 11:24:43 »
Welkom
Baanplannen kun je maken met het programma anyrail kost wel wat maar het werkt uitstekend.
Wat kennis betreft Kun je heel goed terecht bij Domburg train support ( https://domburgtrainsupport.nl/ ).
Ze geven workshops voor bv z21 en dinamo maar ook voor andere systemen.
Ook geven ze goede voorlichting en hebben ze veel in huis.
Het is de rit naar Ermelo waard (wel afspraak maken).
Verder ga naar komende beurs in houten daar staat de Hcc met allerlei stands en geven ze tekst en uitleg over digitaliseren.
Geloof me in het begin trek je je haren soms uit je hoofd maar gewoon door zetten.
Het resultaat zal je verbazen.
Welke rail ga je gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2023-02-27, 11:30:24 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #2 Gepost op: 2023-02-27, 12:43:41 »
John,
Welkom op het forum,

Als je met iets nieuws begint is het in vele gevallen altijd moeilijk, laat je niet afschrikken als je digitaal met kleine beetjes begint dan valt het alle maal best mee.
Een ding wil ik bij beginners wel meegeven, koop niet gelijk gebruikte loks die je nog moet voorzien van een decoder en die ook niet zijn voorzien van een voorbereiding voor digitaal (voorbereid wil zeggen dat er een soort stekker aansluiting inzit waar je de decoder zo kunt inprikken), niet voorbereid is bijna altijd soldeerwerk, overigens als je bij een winkel koopt dan kunnen ze je altijd helpen met het digitaal maken van een lok, decoder in een voorbereide lok is zo gebeurt en vaak gratis als je ze daar koopt.
Vanuit Goor is het maar een klein eindje om een te gaan kijken bij N spoor in Lochem of bij Pijpline in Enschede,
Banenplan, dit is een beetje afhankelijk van de afmeting van de baan, met het programma anyrail kun je prima een plan uitleggen maar je moet zelf wel eerst een principe plan hebben, anyrail is ook als proefversie verkrijgkaar.
Laat maar een weten hoe groot je denk je banen plan te maken .

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Ik ben...
« Reactie #3 Gepost op: 2023-02-27, 12:53:59 »
Bij de proef versie van anyrail kun je maar een beperkt aantal rail leggen ( ik meen iets van 20 stuks ).
Maar om het programma uit te proberen is dat prima.
De full versie kost 49 e maar het bespaard je een hoop ellende en te veel gekochte spullen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #4 Gepost op: 2023-02-27, 13:00:46 »
Hans,

bij mijn weten 50 stuks en met een beetje kunst en vliegwerk kun je daar ook nog meer van maken, prijs valt wel mee.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Ik ben...
« Reactie #5 Gepost op: 2023-02-27, 13:07:45 »
Dat zei ik ook dat het zijn geld waard is.
Ik heb er zelf ook mijn banenplan mee gemaakt.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Ik ben...
« Reactie #6 Gepost op: 2023-03-03, 17:06:31 »
Welkom John,

We zijn "dom" begonnen en soms gaan we "dom" door. Onwetendheid heeft bij ons allen aan de basis gestaan. Dus...dat hindert echt niet. Vragen, stel ze hier.
Over Anyrail, die werkt alleen op een Windows machine. Heb je een Mac, dan is het helaas (geldt ook voor de besturingssoftware van Digikeys 😢).
Maak een simpele ovaal en pak de decoder handleiding (ja, die F😡cking manual) en ga stoeien met de instellingen. Schrijf wel van te voren de instellingen op.
Zo ontdek je, dat jouw T3 (als je er een hebt) kunt laten scheuren als een F1-bolide of laten tuffen als een overjarige "dame".
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline John2003

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Ik ben...
« Reactie #7 Gepost op: 2023-03-06, 15:07:18 »
Hallo,

Dankjewel voor jullie reacties.

De rail die ik gebruik is de flexibele Roco rails, ik ben wel van plan om de rails te ontleden van de ondergrond. Achteraf vind ik het toch mooier om zelf een bedding te maken. Wederom te impulsief aangeschaft. (al doende leert men... :( )

Het programma Anyrail ken ik niet maar plmns 50 euro lijkt mij niet duur, alleen de aanschaf vind ik niet het probleem het gaat meer om het idee.
Zeg maar het ontwerp.
Het liefst zou ik van alles wat willen. Twee sneltreinen, wat lokaal, een stukje industrie en een rangeerterrein.

Ik heb een L baan, langste lengte ruim 4 meter x 1,5 m en de poot van de L, ruim 3 x ruim 1.

Schiet er maar op alle hulp/ideeën zijn welkom.

Groet,
John


Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Ik ben...
« Reactie #8 Gepost op: 2023-03-06, 16:02:43 »
John,

Probeer te bedenken, wat voor industrie er moet komen: bijv. houtverwerking, of steenbewerking (hakken/breken), misschien kartonnage, dus papier. Moet het groot (staal, zoals de hoogovens), eenhaven o.i.d. Kortom iets, dat jouw rangeerterrein verantwoordt.
Maakt je lokaaltje gebruik van de hoofdbaan en wijkt dan af naar een klein eindstationnetje?
Moet het een rondlopende baan worden en welk tijdperk. Is er stoom en/of diesel of elektrisch?
Digitaal of analoog?

Jouw vraag "Schiet er maar op..." levert meteen een heleboel andere vragen op.
De antwoorden op die vragen zijn nodig om een start te kunnen maken.
Natuurlijk waarschijnlijk het belangrijkste: 💶 💶 💶 💶.
Want alsjeblieft een rangeer terrein ontwerpt zonder een vast omlijnd plan, dan ben je zo € 600 of meer kwijt aan zo'n 20 wissels.

Dus kom maar op met een plan/verhaal.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #9 Gepost op: 2023-03-06, 18:41:05 »
Even een foto gemaakt van een plan van fleischmann  het gaat alleen om het iede  de rails zijn genummerd maar deze zijn niet meer te koop  zomaar een idee om de rail te leggen  gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline John2003

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Ik ben...
« Reactie #10 Gepost op: 2023-03-06, 19:24:48 »
Hallo,

Mijn baan word digitaal.
Het tijdperk III/IV, zoveel mogelijk stoom (helemaal verliefd op), ook wat elektrisch.
Mijn lokaal moet ook wel gebruik kunnen maken van de hoofdbaan. En inderdaad een klein (eind) station.

Welke industrie, niet over nagedacht, niet te overdreven. Mogen ook verschillende soorten industrie zijn.

En wissels, ja daar ontkom je niet aan maar alles hoeft natuurlijk niet in 1x.
Een draaiplateau is ook mooi maar ook weer duur...

Het Fleischman plan kan ik helaas niet downloaden, het railplan ziet er wel mooi uit, scenery?

Groet,
John

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #11 Gepost op: 2023-03-06, 19:33:46 »
Nog een plan
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #12 Gepost op: 2023-03-06, 19:34:56 »
Nog een
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #13 Gepost op: 2023-03-06, 19:35:50 »
Nog een
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Ik ben...
« Reactie #14 Gepost op: 2023-03-06, 19:36:28 »
Nog een
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders