Auteur Topic: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat  (gelezen 10047 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Gepost op: 2013-06-15, 18:41:11 »
Hallo specialisten,

Heeft een van jullie een simpele stap by stap procedure om het speed profile van een loc met de Zeller Speed-Cat in te stellen samen met Traincontroller V 8.
Op blz 128 van het "Gold boek" staat niet veel dus dat helpt niet echt.

Met vriendelijke groet Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #1 Gepost op: 2013-06-30, 09:37:22 »
Jammer, geen enkele reactie.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #2 Gepost op: 2013-07-01, 08:36:16 »
Dag Ad,

Tot waar ben je zelf gekomen met kalibreren?

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #3 Gepost op: 2013-08-02, 05:22:17 »
Hallo,

Vandaag toch maar weer eens geprobeerd om mijn Rollenstand / Speed-Cat van Kpf- Zeller aan het werk te krijgen om te gaan calibreren. 
Laat ik duidelijk zijn dit is een Rollerstand / Speed-Cat van Kpf-Zeller voor N spoor.

Na weer een aantal uren prutsen  helaas met frustratie en teleurstelling  het apparaat in de “Rommel doos”  gegooid !
Het is zeer moeilijk de N loks te plaatsen op de rollers en de censor draaiend te krijgen, vele kortsluitingen volgen en de censor wil niet of regelmatig draaien, dus geen data transfer naar de software uiteindelijk total geen data transfer meer, waarschijnlijk de hardware in de USB stick opgeblazen.

Al met al een weggegooide investering van  150 euro , mijn advies voor een Kpf-Zeller Rollerstand N scale niet kopen.
Mochten er andere forum leden zijn met ervaringen hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #4 Gepost op: 2013-08-02, 07:48:02 »
Hoi Ad,

Wat een vervelende en frustrerende ervaring moet dat zijn geweest...

Ook met H0 is het soms lastig om mijn locs precies goed op het wieltje met de sensor te krijgen. Dan draait dat wieltje alleen maar haperend mee, waardoor er niet altijd goed gemeten wordt. Het is me wel gebeurd dat ik een loc gedurende het hele kalibratie proces moest vasthouden om een betrouwbare meting te krijgen.

Wat ook wel gebeurt is dat de truck's, de draaistellen, aan de buitenkant van de wielen net te ver omlaag steken of net te ver naar buiten uit steken zodat ze de sensor in de weg zitten en positionering nog lastiger maken.

Maar goed. Daar heb jij niks aan, want je rijdt in N-scale.

Als ik je was zou ik het hele ding uit de rommelbak opvissen en met een goed omschreven klacht terug sturen.

In de tussentijd zit er niets anders op dan 'old-school' te kalibreren met een goed uitgemeten traject en schone wielen...

Succes!
Gerard

Offline Henk T.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #5 Gepost op: 2013-08-02, 08:14:34 »
Ad ik heb ook een speed-cat van Zeller. De eerste gaf een veel te hoge snelheid aan. Contact gezocht met Keller een binnen no-time had ik een nieuwe binnen.
Deze geeft een naar ik denk een redelijke snelheid aan. Ik ben het met je eens dat het geen ideaal ding is en zeker niet voor N-schaal. Ook wat Gerard zegt helpt eigenlijk moet je de lok constant licht aangedrukt houden om de wielen een constante druk te laten uit oefenen op het wieltje met de sensor.
Door de korte afstand tussen de wielen krijg inderdaad ook nog te maken met een snelle mogelijkheid van kortsluiting. zeker als er veel metaal onderdellen bij de wielassen zijn, al met al eigenlijk niet zo'n best oplossing tenzij er een oplossing zou zijn dat alles op een min of meer vaste constructie van kunststof zou zitten.
Ik denk aan een soort smeerput idee waarbij de metalen stroom geleiders wellicht beter van stroom voorzien worden op fosfor of iets dergelijks en dan beter gescheiden zijn. Zou hem nog niet weggooien zoals Gerard al zei.

Succes Henk

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #6 Gepost op: 2013-08-02, 10:00:45 »
Bedankt Mannen,

Ik drink er hier terwijl we een tropische regenbui hebben maar een biertje op, het blijft een pracht hobby.

Ruimte voor een calibratie rail op de baan heb ik op het moment niet komt met mijn volgende USA baan als ik begin volgend jaar verhuisd ben, krijg een prachtige grote hobby kamer.

Om terug te sturen is ook niet eenvoudig DHL kost gauw 50 euro.

Weten jullie of de Rollenstand van Marion Zeller een betere qualiteit heeft? zoals jij suggereerde Henk?
Groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Henk T.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #7 Gepost op: 2013-08-02, 18:47:43 »
Ab welke heb jij , de rode uitvoering want daar is een optie voor om een aandruk hevel bij te kopen. Ik heb een zwarte uitvoering van Keller. Wat ik bedoelde met de smeerput dit is iets wat ik wellicht zelf nog eens overweeg om te maken. Peco heeft denk ik een mooie uitvoering daarvoor. Kan je makkelijk uitsparingen maken in de balk zodat de rolletjes in ieder geval op zijn plek blijven. Op de balk is dan denk ik een dun strookje fosfor te lijmen. Is te proberen in ieder geval.

Groet Henk

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #8 Gepost op: 2013-08-04, 16:21:28 »
Hallo Henk,

Ik heb de rode uitvoering en het geheel is uitgevoerd met de aandrukbeugel.
Daar moet je toch wel erg voorzichtig mee zijn zeker bij de N stoomloks, heb er zelfs al schuim blokjes tussen gemaakt om de drk beter te verdelen.

Nee niet gelukkig met het geheel voorlopig achter in de kast.

Groeten  Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #9 Gepost op: 2013-08-04, 18:05:21 »
Dag Ad,

Ik heb ergens gelezen dat de rode rolbokken van KPF Zeller zijn en de zwarte van Marion Zeller.
Vreemd dat ze door de test van Jürgen Freiwald geraakt zijn. Zou die ook met de N-versie getest
hebben en zo ja voor hoe lang?
Met die aandrukbeugel zou het officieel zelfs onderste boven moeten werken, en dan is er nog
minder druk.
Kom je nog wel eens in Nederland? Anders zou je je loc kunnen mee nemen naar een beurs waar
Marion Zeller staat om te laten demonstreren of dat wèl werkt? Of misschien heeft iemand van ons
een beursbezoek gepland waar zo'n N-test zou kunnen gebeuren?

Groetjes, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #10 Gepost op: 2013-08-04, 21:53:14 »
Ad,

Even en lossegedachte die al ens door mij ergens op dit forum is aangehaald.

Het moet mgelijk zijn om de instellingen voor de speedtest met traincontroller te wijzigen, deze staat in traincontroller zo ingesteld dat deze gebruikt wordt voor HO.
Als ik dit kan opzoeken moet ik dat doen op de pc maar zit nu op de tablet.

Gr Pie
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #11 Gepost op: 2013-08-04, 22:55:11 »
Ad,

Vanaf de update 7.0 F3 kan de doorsnee van de rollen via de volgende optie worden gewijzigd in de datafile RAILROAD.INI worden ingesteld.

Connections
Zellerdiameter=xxx

Waarbij xxx de diameter is van de rollen in honderste millimeter,  aangegeven xxx=593 komt overeenmet een diameter van 5,93 millimeter

Daarmee is een aanpassing van de spoorbreedte HO of N of G of H mogelijk,

593 is HO, ik heb het wel over de speedcat van marion zeller bij die andere heet dat ding geloof ik Max maar daar heb ik geen ervaring mee.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-08-04, 23:17:45 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #12 Gepost op: 2013-08-05, 16:06:26 »
Hallo Bertus,
Nee ik kom voorlopig niet in Nederland, mijn laatste bezoek was in 2010 dus al weer even geleden.
Dus alles via het internet.

Piet,
Het probleem met de rollenbank is zuiver mechanisch dus ben ik in detail nog niet aan de software toegekomen.

Met groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: Pocedure voor Speed profile met Zeller Speed-Cat
« Reactie #13 Gepost op: 2016-07-25, 20:14:45 »
Het is meer dan 3 jaar geleden dat dit topic was geopend.
Ik heb de speedcat van frau Marion Zeller  met de zwarte kunststof blokken.
Ik heb mijn spoor nul loks gekallibreerd op de speedcat van Marion Zeller. Dit gaat geheel automatisch in TC zowel vooruit en achteruit.
Rollerbank wordt aan een USB poort gekoppeld. TC Gold communiseert met het  lenz systeem welke met een W-lan adepter (Wifi) is verbonden.
In TC staat onderin de rollerbank optie met n- metingen.
Ik hoef niets aan te passen.
Tijdens de meting worden de gevonden waardes getoond van zowel de interne stappen van TC als de actuele snelheidstap van de dcc centrale , de getoonde snelheid is een gemiddelde waarde over 10 seconden
Tc gaat pas de snelheid verhogen als de gevonden snelheids waarde stabiel is ( 10 seconden )
Het inmeten van zowel vooruit en achteruit duurt  niet meer dan een kleine vijf minuten.
Uiteraard heb ik ook een controle  inmeting gedaan op de baan  dit gaf nauwlijks verschillende waardes.
Als er een afwijking was zat het  in de kruipsnelheid.
Nu is spoor 0 in gewicht wel wat anders dan een N lokje, ik zou dan kiezen voor een ander ( duurder) systeem met een lichtsluis. Alleen deze wordt niet meer ondersteund in TC versie 8.
De rollerbank software van kpf Zeller met de rode kunstofblokken is niet compatible met de rollerbank van Marion, ik kreeg hier fouten te zien als ik de software van kpf Zeller gebruikte.
In de Duitsland op verschillende forum wordt de rollerbank van Frau Zeller als de beter beoordeelt, dan de " namaak " die haar neef  op de markt brengt.
Ik ben tevreden met deze rollerbank. Immers regelmatig inmeten van mijn loks  is voor mijn baantje een must daar mijn locomotieven behoorlijk in gewicht zijn en nog niet echt ingereden zijn en zit niet echt te wachten op doorschieten van een lok.

Met vriendelijke spoorgroet.

Rupert van Swol
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III