Auteur Topic: Spooktreinen  (gelezen 10980 keer)

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Spooktreinen
« Gepost op: 2013-06-21, 21:42:52 »
Hallo,

Wie kan mij vertellen of en hoe spooktreinen kunnen worden afgehandeld in TC Gold7?
Door een onverklaarbare reden was in de software een wissel "verdwenen", d.w.z. bij de eigenschappen van de wissel stond niets meer (without connection).
Hierdoor werden een paar routes niet meer goed afgehandeld en ontstond er een spooktrein, een zgn 'runaway train' met als gevolg dat deze dus tegen een andere stilstaande trein knalde.
Ik heb nog niets kunnen vinden hoe dit soort situaties te voorkomen of hoe je wat moet instellen in de software om te zorgen dat dit meteen afgehandeld wordt indien zoiets zich voordoet.
Weet iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spooktreinen
« Reactie #1 Gepost op: 2013-06-21, 22:05:50 »
Peter


Kijk eens in de handleiding van versie 8 en dan met name de blz 350 t/m 355 ongeveer, daar worden wat instellingen behandeld.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #2 Gepost op: 2013-06-21, 22:15:14 »
Piet,

Bedankt voor de tip. Ga morgen de handleiding even downloaden en die pagina's eens bestuderen.
Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, meld ik me wel weer.

M.vr.gr.
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #3 Gepost op: 2013-06-22, 04:57:39 »
Hallo Piet,

Ik heb van de site van Freiwald de engelse handleiding van TC Gold 8 gedownload, maar de genoemde pagina's gaan alleen over draaischijven en niet over instellingen voor spooktreinen of zoiets. Kijk ik verkeerd of moet ik iets anders hebben?
Heeft trouwens niemand anders weleens "last" van spooktreinen of komt het bij niemand anders voor?

Groeten,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spooktreinen
« Reactie #4 Gepost op: 2013-06-22, 09:06:40 »
Peter,

Van de Engelse weet ik niks van, werk zelf met de Duitse versie.

Kijk eens onder handleidingen op dit forum en kijk naar de versie 8 nederlands, heb ik zo goed mogelijk vertaald ,als dit okk wel met een eigen interpitatie van veel duitse woorden. bericht van 17-6-2013

Ik denk dat wanneer je spooktreien helemaal wilt voorkomen dat je dan wel wat extra melders nodig hebt en ook wagen die deze detecteren, maar er zijn wel wat instelmogelijkheden.

Gr piet
 

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #5 Gepost op: 2013-06-22, 09:41:00 »
Piet,

Ik heb jouw vertaalde versie van de handleiding gedownload; behoorlijke klus: petje af.
Je bedoelt waarschijnlijk pag. 350 - 355 in jouw handleiding, waar gesproken wordt over "waakhond" en herkennen van verloren wagens?
Vreemd dat er in TC geen aparte, specifieke functie is ingebouwd voor dit soort 'calamiteiten'.
Ik ga lezen en kijken hoe dat in praktijk uitgevoerd moet worden.
Heb je zelf of iemand anders dan geen soort spooktrein-detectie?

Groeten,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Spooktreinen
« Reactie #6 Gepost op: 2013-06-22, 12:17:39 »
Peter,

Op de club hebben we dit fenomeen ook wel eens. Helaas moet ik je een duidelijk en concreet antwoord schuldig blijven.

Waar wij wel veel hinder van ondervinden is temperatuur verschillen in de zaal, als het koel/koud is dan hebben we veel last en als de zaal opgewarmd is dan functioneert alles eigenlijk zo als functioneren moet. Misschien dat er in jouw trein ruimte ook sprake is van temperatuur verschillen. Maar dat verklaart nog niet waarom er opeens een instelling, in dit geval een wissel, veranderd is/wordt.

Rob

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #7 Gepost op: 2013-06-22, 13:52:22 »
Dank voor je antwoord, Rob.

Door het wissel weer in de software in te voeren en de routes weer compleet te maken, was dat probleem opgelost.
Maar waar ik wel nog steeds mee zit is de vraag hoe signaleert TC een spooktrein en hoe wordt dat of door TC afgehandeld of wat moet ik doen?
Stel, om wat voor reden dan ook wordt een wissel niet correct omgezet en TC wil dat de trein route A volgt maar doordat het wissel niet goed om ligt volgt de trein route B.
Er is dan een spooktrein ontstaan of een zgn. "run away" train.
Wordt dit door TC gesignaleerd en afgevangen?

Met vriendelijke groet,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #8 Gepost op: 2013-06-22, 14:54:07 »
Hallo,

Ik sluit hierbij dit topic. Ik heb van Jürgen Freiwald een antwoord gekregen wat er in het kort op neer komt:  Prevent your turnouts from malfunctioning. En dit 10x onder elkaar.
En als 11e regel kreeg ik het advies: Prevent your turnouts from malfunctioning.
Hij schreef verder dat er in de software wel wat zit maar er geen voorstander van is om dit te promoten.
Natuurlijk heeft hij gelijk dat de hardware onderhouden moet worden om goed te functioneren, maar wissels zijn mechanisch en met mechanische dingen kan altijd wat gebeuren.

Einde verhaal.
Ieder bedankt voor zijn bijdrage.

Met vriendelijke groet,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Spooktreinen
« Reactie #9 Gepost op: 2013-06-22, 19:45:52 »
Nou, einde verhaal....

Ik ben zelf bezig geweest om bij een heel strategische wissel het gevolg van niet goed omzetten, waarbij de trein daarna dus op een verkeerd spoor gedetecteerd wordt, dat verkeerde aanwezig zijn als voorwaarde te gebruiken om de desbetreffende trein te stoppen.

Is me nog niet waterdicht gelukt, maar moet volgens mij wel kunnen!

Laten we dat samen eens uitproberen!

Groet,


Henk
« Laatst bewerkt op: 2013-06-22, 19:50:31 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #10 Gepost op: 2013-06-22, 20:12:47 »
Hallo Henk,

Volgens Piet staat er in de handleiding wel iets om zo'n situatie te kunnen detecteren of te ondervangen. Heb alleen zelf nog geen zin gehad om me hierin te verdiepen na de reactie van Freiwald.
Ben de komende dagen ff druk maar ga volgende week eens in de handleiding neuzen wat er over in staat.

Mocht je suggesties hebben, hoor ik ze graag.

Met vriendelijke groet,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Spooktreinen
« Reactie #11 Gepost op: 2013-06-22, 22:21:37 »
Hoi Peter,

Mijn situatie is als volgt:

Een schaduwstation waarbij 10 sporen in een keerlus (5 heen en 5 terug in de lus) worden volgereden met treinen.
De wissel aan het begin van die keerlus is soms aan het haperen, dan lopen de treinen linksom ipv rechtsom naar de sporen.
Dat geeft gedonder, omdat er dan sprake is van een "spooktrein" , zoals jij dat noemt.

Nu dacht ik: wanner de stand van de wissel rechtsom staat ( ingang schaduwstation) maar er wordt een spoor bezet linksom (wat niet kan omdat de wissel rechtsom staat) moeten dat twee voorwaarden zijn, die, wanner ze samen optreden de trein moeten kunnen stoppen en een evt geluidsignaal kunnen oproepen.

Het enige is: hoe programmeer je dat!

Een aanwezigheidsmelder links die aangaat samen met een wisselstand naar rechts, (die dus niet klopt en in werkelijkheid naar links staat), moeten die actie oproepen.

Nu dit nog vertalen naar traincontroller, dat lukt me dus niet....

Groet,


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Spooktreinen
« Reactie #12 Gepost op: 2013-06-23, 12:24:06 »
Henk,

Heb je deze regel gezet?
Als je dit hebt aangevinkt dan stopt de trein als de treinvolging een onverwacht blok meld (trein rijd een blok in dat niet in de planning staat)

Dit is in eigenschappen van een autotrein rit.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline peterha

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: -1
Re: Spooktreinen
« Reactie #13 Gepost op: 2013-06-23, 13:43:27 »
Hallo Piet en Henk,

Ik ben voor mezelf nog wat gaan lezen en kijken en kwam er achter dat als je de regel die Piet hier aangeeft, aanzet dit voor mij werkt om spooktreinen te voorkomen. Het werkt bij mij bij mijn 'Schedules' en omdat ik (nog) niet gebruik maak van Autotrain kan ik hierover niets zeggen.
De vraag aan Henk is nu: werkt jouw schaduwstation ook met 'Schedules'? Als dat niet het geval is, weet ik nu geen oplossing; ik ben zelf nog maar een beginnend Traincontroller gebruiker.
Dan zouden gevorderde gebruikers misschien iets kunnen bedenken.
Maar mijn initiële vraag hoe spooktreinen te signaleren, is d.m.v. deze 'Rule' beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Peter
Digitrax: DCS200, DB200+, PM42, BDL168, DS64, SE8c, DT402
H0, NS, tp4, Peco rails, TrainController Gold 7 (Eng)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Spooktreinen
« Reactie #14 Gepost op: 2013-06-23, 18:36:34 »
Hallo Piet en Peter,

Ik probeer dat vinkje ook eens, maar blijf benieuwd of ik zelf ook m.b.v. condities iets kan uitvogelen.

Tot zover bedankt, beiden!


Vr gr


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan