Auteur Topic: Detectie wisselstraat  (gelezen 20616 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Detectie wisselstraat
« Gepost op: 2012-06-07, 17:55:21 »
Hallo medespoorders,

In bijlage mijn baanplan om mijn vraag te verduidelijken. In het midden is er een uitgebreide kruising 4 DKW's en 2 DWW's.
Het kruis zal bereden worden onder controle van TC, maar er zal ook manueel gerangeerd worden tussen de opstelsporen
rechts en links van het kruis. De rechter 2 krijgen een blok om automatisch binnen te rijden en dan over te schakelen naar
manueel. Hoe vermijd ik nu dat een door TC gestuurde trein die bv. van linksonder naar rechtsboven over het kruis rijdt
in aanrijding komt met een rangeertrein die manueel van de opstelsporen links naar rechts rijdt?
Ik kan de volledige wisselstraat wel isoleren en van één terugmelding voorzien, zodat er op electrisch niveau een detectie
gebeurt, maar kan TC iets met die detectie doen?
Is er een andere oplossing?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #1 Gepost op: 2012-06-07, 20:03:48 »
Hallo Bertus,

Mogelijk is hetgeen je bedoeld, gedeeltelijk automatisch rijden en gedeeltelijk handmatig en dat TC er voor zorgd dat er geen botsingen komen,
Bij de eigenschappen (Fahrmodus-Rijmode) van een rit kun je instellen of je automatisch wilt rijden of met de hand.

De mode staat onderaan op een rij, de gewenste aanklikken, instellingen zijn per trein.

Kijk maar eens of dit is wat je bedoeld, afbeelding bijgevoegd


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-06-07, 20:05:45 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #2 Gepost op: 2012-06-07, 22:19:08 »
Dag Piet,

Als je voor één trein automatisch kiest en voor een andere manueel, is er dan enige vorm van bescherming?

Ik bekijk dit in dit stadium vooral om te weten waar ik moet isoleren, waar ik blokken moet maken, waar ik
moet terugmelden, enz.

Kan ik bv. het geheel van opstelsporen links van één detectie voorzien en dit aan TC verkopen als één blok?

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #3 Gepost op: 2012-06-07, 22:54:40 »
Hallo Bertus,

Als je terugmelding aanbrengt dan zal de trein die automatisch rijd niet een blok inrijden dat bezet is door een met de hand gestuurde.
Het is wel verstandig om de handgestuurde lok aan te melden in het blok TC neemt deze mee naar een volgend blok.

M.v.g. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

GerardWassink

  • Gast
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #4 Gepost op: 2012-06-08, 08:20:44 »

CAVEAT

Het is wel oppassen geblazen! Als je bijvoorbeeld een doorgaande trein door het programma laat aansturen die rondjes rijdt of een pendelbeweging maakt, en deze komt over de hoofdlijn langs je rangeerterrein dan kan het zomaar gebeuren dat je met een goederentrein achteruit de hoofdbaan op stuurt. Als je wagons dan niet allemaal gedetecteerd zijn, dan kan het behoorlijk mis gaan.

Je doorgaande trein "ziet" dan immers de niet-gedetecteerde wagons niet en zal niet stoppen.

Misschien een open deur, maar ik dacht ik meld het toch even...

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #5 Gepost op: 2012-06-08, 08:57:03 »
Bedankt voor de reacties. Met de hand rijden en automatisch tegelijk blijft dus moeilijk qua beveiliging.
Zodra er een rit gebruik maakt van het kruis mag er dus eigenlijk niet gerangeerd worden, maar enkel
als de automatisch rijdende treinen netjes op het hoofdspoor blijven.

Ik heb op één vraagje nog geen antwoord gehad: kan ik de opstelsporen links met één detectie als één
geheel laten controleren door TC en kan dit eventueel ook met de wisselstraten in het kruis? Het zijn
geen echte blokken maar eerder zones die als al of niet bezet worden aanzien door TC.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #6 Gepost op: 2012-06-08, 15:40:10 »
Ik heb op één vraagje nog geen antwoord gehad: kan ik de opstelsporen links met één detectie als één
geheel laten controleren door TC en kan dit eventueel ook met de wisselstraten in het kruis? Het zijn
geen echte blokken maar eerder zones die als al of niet bezet worden aanzien door TC.

Groeten, Bertus

Hoi Bertus,

Een gedifferentieerd antwoord:
- Ja, je kunt al die (vijf) opstelsporen aan één bezetmelder hangen
- Nee, TC kan ze dan niet 'controleren'

Want stel er staat een trein op het bovenste EN een trein op het onderste spoor. Welke trein ken je nu aan die bezetmelder / dat blok toe?

Belangrijke vraag: wat is het dat je wilt bereiken met het detecteren van die sporen?

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #7 Gepost op: 2012-06-08, 16:22:07 »
Dag Gerard,

De bedoeling is dat zodra een (rangeer)loc aktief is in dat gebied er geen trein mag binnenrijden of als er een trein van de opstelsporen rechts naar de opstelsporen links wil (eender welke van de vijf), dus maw als hij de kruising horizontaal wil dwarsen, dat TC weet dat
er een conflict kan optreden met een trein die van een hoofdspoor onder via de kruising naar een hoofdspoor boven wil rijden bv.
Dat kan ook bereikt worden door elk van de vijf opstelsporen links allemaal apart van een blok (en terugmelder) te voorzien, maar dat is behoorlijk duur als je op die sporen alleen maar met de hand wil rangeren.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #8 Gepost op: 2012-06-08, 16:34:46 »
Ik snap geloof ik wel wat je bedoelt, maar volgens mij is dat best nog wel lastig. Immers, TC kan niet ruiken dat jij 'op de hand' van rechts naar links over de kruising heen wilt gaan rijden. Ook al detecteer je de wissel, dan nog wordt die alleen maar bezet gemeld op het moment dat je loc er al staat!

En dan heb ik het alleen nog maar over een loc. Een sleep wagens (niet vanzelf detecteerbaar) kan zomaar worden aangereden.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn de kruiswissel aan te sluiten op een bezetmelder en er ten behoeve van het rangeren een schakelaar bij te bouwen die er voor zorgt dat met een slim gekozen weerstand de bezetmelder aanspreekt. Doorgaande treinen zullen dan stoppen totdat jij als 'yard-master' de kruising weer vrijgeeft!

Bijkomend voordeel is dat je de linker en rechter rangeersporen ook niet op een bezetmelder hoeft aan te sluiten. Daar rijd je immers alleen maar met de hand...

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #9 Gepost op: 2012-06-08, 16:57:51 »
Bedoel je met "kruiswissel" het geheel van wissels dat de kruising vormt (4 DKW's en 2 DWW's) of enkel de 2 DWW's die de doorgang horizontaal regelen?
Ik ben niet helemaal mee met je oplossing. Zou je dat aub iets gedetailleerder kunnen omschrijven?
Het eindresultaat klinkt goed, alleen hoe je er komt snap ik nog niet goed.

Bedankt alvast,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #10 Gepost op: 2012-06-08, 17:52:10 »
Afhankelijk van wat je wilt, maar de twee driewegwissels lijken me voldoende. Je kunt dat van de linker- naar de rechterspore en v.v.

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #11 Gepost op: 2012-06-08, 19:39:21 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik ben nog niet helemaal mee.
Dus als ik het goed begrijp isoleer ik de 2 driewegwissels langs alle kanten (6 onderbrekingen dus), ik koppel die aan
een bezetmelder die ik manueel via een schakelaar bedien (dus ook bezet als er geen loc op staat).
Hoe ziet TC dat dan? Wordt dat dan een blok?
Als er effectief een loc over rijdt, hetzij bij het rangeren hetzij bij een kruising van de hoofdlijn, dan volgt er ook een
bezetmelding: verstoort dat dan niet de beveiliging in TC?

We zijn er bijna uit denk ik  :)

Ik ben momenteel voorlopig de sporen en wissels aan het uitleggen, en het resultaat valt best mee vind ik  :)
De volgende stap is de keerlussen en dan TC (Ik denk aan Gold, tenzij dat te hoog gegrepen is voor deze baan?)
Daar zal ik nog heel lang mee zoet zijn denk ik zo.

Nogmaals bedankt.

Groeten, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #12 Gepost op: 2012-06-08, 20:04:15 »
Je kunt denk ik het beste in TC een klein blokje definiëren tussen de twee drie-weg wissels dat je als bezet-houd-blokje gebruikt. Dan koppel je het adres van de bezetmelder die aan die twee wissels hangt in de software aan dat blokje. Dat fictieve blokje valt dan in ALLE routes en houdt de treinen effectief tegen.

Dat blokje hoeft dus niet in het echt tussen die wissels te liggen!

Zo duidelijk hoop ik?

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #13 Gepost op: 2012-06-08, 21:22:06 »
Perfecte oplossing Gerard. Erg origineel gevonden.
Het is wennen aan het verschil tussen fysieke blokken en softwarematige blokken,
maar het maakt idd veel mogelijk. Kwestie van creatief te zijn.

Bedankt!

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re:Detectie wisselstraat
« Reactie #14 Gepost op: 2012-06-09, 15:43:50 »
Zou ik ipv die schakelaar een wisselsturing kunnen gebruiken? Dus het blok al of niet vrij geven via een wisseladres.

Groeten,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen