Commercieel > Roco - H0 GeoLine

Solderen Geoline rails

(1/3) > >>

Marcel Kirkels:
Hallo allemaal,

Ik weet dat hier al een topic over is maar aangezien dit uit 2014 stamt stel ik de vraag nogmaals. Ik heb een simpel ovaal uitgelegd met een inhaalspoor om me te verdiepen in digitaal rijden. Ik ben in bezit van een Multimaus met bijbehorende centrale. Middels een S88Expressnetli heb ik verbinding tussen het programma koploper en de centrale, handmatig rijden lukt probleemloos. Ik heb mijn testbaan in blokken opgedeeld en wil nu een bezetmelder aan gaan sluiten omdat ik wil proberen om ook automatisch te gaan rijden. Hier heb ik een paar vragen over:

Aan het begin en aan het einde van het blok heb ik een railstaaf geïsoleerd middels een geïsoleerde raillas. Is 1 draad per blok van de bezetmelder voldoende of moet er aan het begin en aan het einde een draad aan gesoldeerd worden?

2e en belangrijkste vraag is hoe soldeer ik dit? In een oud topic heb ik gelezen dat Nico tussen 2 gaatjes iets weg freest. Hebben meerdere mensen dit gedaan en waar frezen jullie dit mee weg? Ik ben (nog) niet in het bezit van een Dremel of zo iets. En moet er ook iets weg gefreesd op de railstaaf zelf? Ik weet niet of harskern tin die ik normaal gebruik goed hecht op de railstaaf.

Een hoop vragen waar hopelijk iemand een antwoord op heeft.
Alvast bedankt voor de reacties.

Grt Marcel.

P.Heinst:
Marcel,

1 draad per blok moet voldoende zijn, is ook een beetje afhankelijk van de lengte van het blok. Zelf doe ik er 2 aan als een blok groter is als 1 meter en dat is alleen maar voor de zekerheid dat eventueel de raillassen in de toekomst een wat minder goed contact maken (oxidatie). bij 1 draad in het midden en bij 2 aan de uiteinde.

Solderen, Zoals Nico aangeeft om er een stukje tussen uit te halen is omdat je dan meer ruimte hebt, Als je geen dremel of iets dergelijks hebt dan kun je altijd nog een stuk van een klein ijzerzaag blad nemen een dit wegzagen, beste is om de rails een beetje op te ruwen en dan gewoon te solderen met harskerntin.
Zelf gebruik ik een soldeerbout met een dunne punt die ik in een gat steek (eerst de reels een beetje ruw gemaakt met een scherp voorwerp) beetje hars kern tin erin en dan het voor vertinde draadje erin.

Gr Piet

Marcel Kirkels:
Piet,

Dank je wel voor de reactie. Ik ga er mee aan de slag.

Groet, Marcel

Ferry Posthuma:
Precies zoals Piet omschrijft doe ik het ook. Stukjes plastic tussen twee gaatjes wegnemen is echt niet nodig en als je het goed doet zie je er aan de bovenkant niets van. Dat betekent dus niet te gek lang met de soldeerbout erop, vloeibaar en dan na 1 seconde of zo los!

Martijn W:
Heren,
Even 1 vraag, het opruwen (of schoonmaken) van de rail vlak voor het solderen, welke tool kun je daar het beste voor gebruiken? Zag onlangs op youtoep een engelsman het doen met iets wat uitzag als een stift, wat mag dat zijn geweest?
Gr.Martijn

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie