Commercieel > Roco - H0 GeoLine

Geoline wissel ombouwen naar servo besturing

<< < (3/3)

WillemR:
Hoi Jan en Piet,

Dank voor jullie ‘waarschuwingen’, ik zit mezelf nu achter de oren te krabben want blijkbaar is mijn plan toch niet zo goed. Het concept van Digikeijs is naar mijn mening geniaal, blijkbaar de uitvoering wat minder. Als de architectuur van de hardware niet goed is, dan gaat het inderdaad nooit wat worden. Als de bus het dataverkeer niet aankan, dan heb je niks aan zo’n apparaat. Ik ben ‘om’ en loop er dus maar met een grote boog omheen.

Eigenlijk hoor ik alleen maar goede dingen van de z21, en voorlopig zal dat ding waarschijnlijk meer kunnen dan ik nodig heb. Ik blijf daar dus maar bij en loop ik tegen beperkingen aan, dan kan ik altijd nog naar de grote broer, Z21 overstappen.

Maar met de wisselombouw ga ik wel verder en zal tijdens de bouw wel foto ‘s maken en als het werkt een compleet verhaal van maken.

Polarisatie van de wissel moet nog maar even wachten. Ik zal in ieder geval tijdens het bouwen er rekening mee houden zodat dit naderhand alsnog gemaakt kan worden als een ‘stay alive’ module niet past of niet voldoet.

Nogmaals bedankt voor de uitleg.

Groet,
Willem

Jan S:
Beste Willem,

Als je bij Roco wilt houden, en je de gelegenheid hebt om een Z21 uitbreiding te doen, kan van daaruit nog altijd bijv. de s88 van vreemde merken gebruiken. Ik zeg altijd goed laten informeren.

Zelf gebruik ik de Lodi systeem met hun s88n-2 bezetmelders. S88n-2 betekent standaard s88, de n staat voor Netwerk aansluiting en 2 betekent dat er twee draden zijn toegevoegd voor de Railcom erkenning. In die zelfde s88-Commander centrale kunnen ook gewone standaard s88n aangesloten worden. Zo heb ik van digikeijs de DR4088-Opto aangesloten, dat gaat goed.

Met betrekking tot jou eigenlijke vraag Ombouw van jou geowissels naar servo sturing, is een creatieve bezigheid. En ben ook benieuwd hoe je dat doet.
Heb eerlijk gezegd nog niet iemand gezien die dat doet.

Mvg,

Jan S

WillemR:
Zo, na een hoop ‘off topic’  heen en weer gepraat maar weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.

Ik wilde de wissel zelf eigenlijk onberoerd laten, zodat je altijd nog weer terug kan naar de originele wisselbediening. Ik heb eerst een mal van papier gemaakt om de vorm van de servo ‘adaptor’ te bepalen. Vervolgens deze mal overgetekend op een stukje plexiglas. Je kan daarmee exact de gaten aftekenen en mooi passen.

Ik had nog wat ijzeren strip van 1 mm dik liggen, wat ik mooi kon gebruiken. Allereerst een hoek van 90 graden gebogen in de bankschroef en plek voor de servo met een klein slijptolletje eruit geslepen. Vervolgens met behulp van de plexiglas mal alle gaatjes afgetekend en met de Dremel geboord. Het resultaat is te zien op de foto’s.
De arm van de servo wordt met behulp van een 0,5 mm verenstaal draadje aan het bedienings lipje van de wissel bevestigd. Dat kan nu nog niet, want eerst moet de servo nog afgesteld worden met een bestelde Arduino one, maar die moet nog binnenkomen.

Wat moet er nu nog gebeuren:
Ik heb een DCCnext wisseldecoder van Arcomora besteld. Dit is een Arduino one met een extra boardje erop voor de communicatie met een DCC centrale. Niet moeilijk gedaan met zelf solderen, want voor € 12,50 zetten ze hem voor je elkaar en dan kost hij € 33,40 inclusief verzendkosten. Voor de eerste keer niet knoeien met een te warme soldeerbout met dit soort dingen, liever een getest apparaat. Helaas waren niet alle onderdelen voorradig, dus daar moet ik even op wachten.

Ondertussen kan ik mooi beginnen met de ‘serieproductie’ van de servohouder. Ik heb er nu eentje gemaakt voor een linkse wissel, eens kijken of ik dezelfde mal kan gebruiken voor een rechter. Ik hoop dat dit simpel is door hem gewoon om te draaien, maar dat gaan we nog zien.

Wat heb ik tnt uitgegeven:

5 servo's via Aliexpress :                       € 6.68
1 meter verenstaal 0.5 mm bij Conrad:  € 0.45
Arduino DCC next :                                 € 33.40 (= € 2.07 per wissel)

Wordt ongetwijfeld vervolgd..... :)

P.Heinst:
WillemR

Ziet er goed uit, succes verder

Gr Piet

WillemR:
Weer even een update:

Tegen alle adviezen in van Jan S heb ik toch een Digikeijs DR5000 aangeschaft. Mocht ik problemen krijgen, dan koop ik gewoon iets anders. Ondertussen heb ik alles in huis om het eerste prototype werkend te krijgen. Ik heb een testopstelling gemaakt die bestaat uit:
-12 volt voeding voor de DCCNext
-5 volt voeding om de servo's van prik te voorzien
-DR5000
en de nodige kabels natuurlijk.

En verdomd: het werkt zomaar!

Ik heb een filmpje gemaakt, zonder geluid verder om e.e.a. te verduidelijken.

https://youtu.be/CkLmr6KZeEk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie