Commercieel > Roco - H0 GeoLine

Wissels digitaliseren

(1/11) > >>

Marco1008:
Mijn baanplan is nu zo goed als af en het opbouwen kan gaan beginnen ...
Ik heb toch besloten om de wissels te digitaliseren.
Nu ik de rails ga vastleggen wil ik de wissels zo voorbereiden dat ik deze op een later tijdstip ga digitaliseren.
Hoe pak ik dit aan en wat heb ik nodig?
Wat is een goede betaalbare oplossing?

Marco.

P.Heinst:
Hallo Marco1008

Het digitaliseren van de wissels gaat alsvolgt, verschillende mogelijkheden als je bij Roco wlit blijven.
1e je hebt een electrische wisselaandrijving nodig zonder decoder en deze kun je dan electrisch bedienen met een schakelaar, dit is dus niet digitaal.
2e je kunt de electrische wisselaandrijveng aan sluiten op een wisseldecoder 10775 van Roco en dit kun je dan later doen door de schakelaar te vervangen door deze wisseldecoder en dan is het wel digitaal en kun je de wissel bedienen met bv de Multimaus.
3e Je kunt aan de wisselaandrijving ook gelijk een decoder vastkoppelen, maar dit kan niet meer later zonder breekwerk en is ook een veel duurdere methode dan de 2e met de losse wisseldecoder.
De tweede methode werk uitstekend en wordt het meeste toegepast

Kijk ook eens even in de handleiding van de geoline wissel 61196 met aandrijving en ook in de wisseldecoder 10775 Dcc deze is speciaal voor wissel en seinen aan te sturen.

Gr Piet

Marco1008:
Beste Piet,

De 2e methode lijkt me prima, electrische aandrijving met schakelaar die later vervangbaar is door decoder (zeg ik dit goed zo?)
Welke artikelen heb ik dan nodig per wissel?
Ik heb verschillende wissels ... engelsman, bochtwissels, driewegwissels en linkse/rechtse wissels.

Marco.

P.Heinst:
Prima Marco,

Per wissel (bocht, links, rechts en) heb je nodig een 61195 universele wisselaandriving en voor de driewegwissel 61160 en de dubbelekruiswissel 61164 (engelsman) heb je er twee nodig, zijn ook twee wissels in een.
Voor de schakelaar heb je een tuimelschakelaar nodig met aan-uit-aan bv Conrad bestelnummer 701150 dus niet links bv aan en recht uit maar beide aan met een middenstand voor niet aan. Of je kunt ook twee drukknopjes per wissel gebruiken
Voor digitale aandrijving gebruik je later de 10775 waarop je 8 wisselaandrijvingen kunt aansluiten.

Gr Piet

Marco1008:
Piet,

En de wisseldecoder Roco 61196 is bij de 2e methode niet van toepassing naderhand?

Marco

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie