Auteur Topic: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.  (gelezen 4710 keer)

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Gepost op: 2016-07-26, 22:11:39 »
Hallo TC gebruikers

Ik ben nog bezig de look en feel van TC 8 gold onder de knie te krijgen. maar........
op een of ander manier krijg ik het niet voor elkaar om een schedule te maken waarin een blok inzit wat geen eind bestemming is.
de route zoeker gaat blijkbaar altijd uit van de kortste weg tussen twee blokken.
Dit heeft een behoorlijke beperking daar wat een rangeer beweging is feitelijk op de hoofdspoor terechtkomt  wat het vertrek belemmert van het personen verkeer ( pendel )

situatie

                                             / ----------->>>>-----------\
blok( omloop )->>> wissel __/ >>>>blok( rangeer )->>___\>>>>>blok( fabriek

lok duwt 4 goederen wagons van blok omloop met bestemming  blok fabriek, ik krijg het niet voor elkaar om dit 1 een schedule te krijgen. ( apart gaat prima ).

Auto train gebuikt de wissel , gaat mooi om blok rangeer heen en levert de wagon af bij de fabriek.
ik heb ook gedacht om de wissel stand dwingend op rechtuit te zetten, maar weet niet of dit echt nodig is.
mijn gevoel zegt het kan veel simpeler, maar waar zit te kneep/.

met vriendelijke groet

Rupert van Swol
Enkhuizen
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #1 Gepost op: 2016-07-27, 07:59:37 »
Dit kan zeker werken!

Er zitten twee aspecten in wat je schrijft, schedule en autotrain.

In een schedule (bijv.: "wagons_naar_fabriek") neem je dan alleen de benoemde blokken uit jouw tekening op. De enige manier waarop ik denk dat dit werkt zoals jij beschrijft is als in jouw schedule ook het niet benoemde blok is opgenomen.

Autotrain zoekt inderdaad alle beschikbare routes. Maar autotrain is een "vrije oplossing", terwijl een schedule een "gedwongen oplossing" is, waarin jij bepaalt via welke route de trein rijdt.

Gerard

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #2 Gepost op: 2016-07-28, 09:01:35 »
Hoi Gerard,

Mijn kopstation heeft  3 sporen waarop treinen binnenkomen.
Twee opstel sporen zijn beschikbaar voor personen vervoer.
waarvan het 1e spoor  dood loopt op het bufferblok , hier pendelt een  3 wagon  VT98 railbus.
Het 2e spoor staat in verbinding met een segment draaischijf. ( eigenlijk een super kort wissel )
die de trekkende lok naar het omleid spoor leidt , en de lok volgens weer kop gaat maken op de wagon.s
Gezien het een spoor nul is praten we over 3 x 3as Umbau of diner bush met als lok een V100, BR 68, BR24.
Het omloop spoor wordt incidenteel ingezet voor aankomst en vertrek van een goederen trein.
voorbeeld goederentrein komt aan op het omloop ,lok ontkoppeld en gaat de segment draai op loopt om en neemt positie op het wachtspoor om later kop te maken op de volgende trein die binnenkomt.

Max aantal tegelijk rijdende treinen zullen 3 tot 4, namelijk
a namelijk vertrek pendel ( railbus ) of lokaal persoon/goederen treintje
b omloop van een locomotief.
c het rangeren van en naar de fabriek
d het rangeren van en naar de vrije laadplaats/ goederen depot.

Ik zal dus gebruik moeten maken van een gedwongen route.
Anders komt de "dienstregeling in ontwikkeling " van het personenvervoer in de knel als er onnodig gebruik van het hoofdspoor ( kortste weg ) door rangeer werkzaamheden.
Ik ondertussen een aanwijzertje gevonden om een schedule te creëren waar je dus meer blokken kan aanwijzen,  echter van het 1e blok naar het  2e zie je in het dispacheur window de twee blokken geactiveerd staan met de verbindingsllijn  het derde blok is ook geactiveerd maar heeft geen verbindingslijn , klik je de verbindingslijn aan dan wordt deze geactiveerd maar wordt het eind bestemingsblok niet geselecteerd.
Het kan een presentatie fout zijn , in de simulatie mode kwam de lok wel aan in het eindblok.

Zie ook mijn uiteindelijk keuze voor TC Gold het wordt prutsen op de millimeter, met veel actie momenten en de armseinen ( viessman) draaibare waterkolommen.
Het is verbluffend dat TC Gold telkens weer de loks tot op de streep tot stilstand weet te brengen . ( ik gebruik in elk blok 3 terugmelders en alle wissels zijn voorzien van terugmelders.

met vriendelijke groet,

rupert van wol
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #3 Gepost op: 2016-07-28, 13:07:06 »
Dag Rupert,

Zou je een (schematische) tekening willen plaatsen van jouw kopstation en evt. fabriekssporen met benamingen per blok?

Dat praat wat makkelijker...

Gerard

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #4 Gepost op: 2016-08-10, 08:33:00 »
Hoi Gerard,
was even zoeken in windows 10  naar de verdwenen  kniptool .
maar hier het schema van het kopstation
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #5 Gepost op: 2016-08-10, 08:44:52 »
Rupert,

Al eens aan gedacht om een baanwachter (flaggetje) in te zetten, hiermee controleer je de toestand van b.v. het blok (kleur, bezet of vrij) en deze laat daarna de schakelaar of decoder schakelen die de verlichting in of uit schakeld.

Gr Piet

aanvulling, dit bericht staat in een verkeerde tropic, had in het tropic moeten staan voor het schakelen van de verlichting  van de lokloods
« Laatst bewerkt op: 2016-08-10, 10:06:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #6 Gepost op: 2016-08-10, 09:55:34 »
Hoi Gerard,
was even zoeken in windows 10  naar de verdwenen  kniptool .
maar hier het schema van het kopstation

Rupert,

Als ik een schedule maak, dan doe ik dat door in TC te kiezen voor "Schedule" / "Create schedule". In het scherm dat je dan krijgt kun je - rechts van de dropdown voor de vergrotingsfactor - het middelste knopje kiezen: "Pick from block diagram".

Als je die hebt geactiveerd, dan selecteer je in de tekening het eerste blok - in jouw geval "Fabriek". Je maakt daarvan het startblok door één van de twee groene pijltjes te kiezen, nl. die met de gewenste vertrek richting, in jouw geval het groene pijltje naar links.

Vervolgens selecteer je ieder gewenst tussenliggend blok ("Rangeer II" en "Omloop" en het laatste blok ("Koff II loods"). Van dat laatste blok maak je je eindblok door een van de Destinantion Block indicatoren te kiezen, nl. die welke de gewenste eindbestemming-richting aangeeft, in jouw geval de oranje eind-marker aan de linkerkant.

Let goed op dat de juiste tussenliggende railstukken tussen de geselecteerde blokken ook oplichten.

Als je klaar bent geef je het nieuwe schedule een naam (in de kolom links) en je slaat je file op.

Laat je weten of dit lukt?
« Laatst bewerkt op: 2016-08-10, 09:58:24 door GerardWassink »

GerardWassink

  • Gast
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #7 Gepost op: 2016-08-10, 10:06:17 »
Rupert,

Al eens aan gedacht om een baanwachter (flaggetje) in te zetten, hiermee controleer je de toestand van b.v. het blok (kleur, bezet of vrij) en deze laat daarna de schakelaar of decoder schakelen die de verlichting in of uit schakeld.

Gr Piet

Piet, dit is denk ik een antwoord op de vraag uit Rupert's andere draadje...

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #8 Gepost op: 2016-08-10, 10:08:56 »
Gerard,

Klopt helemaal maar was even op mijn Pc helemaal de draad kwijt, hij doet even niet wat hij moet doen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rvswol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #9 Gepost op: 2016-08-10, 17:46:35 »
Gerard , heb het gedaan zoals je schreef , en het werkt ook als pendel.
Dan kunnen er theoretisch gezien 3 treinstellen tegelijk rijden.
Bedankt voor het advies.
Rupert
Spoor 0 , Lenz systeem met Lw 100 , TC Gold, tijdperk III

GerardWassink

  • Gast
Re: vraag tussen blok met autotrain dwingend opnemen.
« Reactie #10 Gepost op: 2016-08-10, 19:02:36 »
Precies! Als pendel kun je'm ook heel goed gebruiken, hoef je geen tweede schedule te maken.

Blij voor je dat het nu werkt!

Gerard