Auteur Topic: traincontroller  (gelezen 51150 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #45 Gepost op: 2011-02-17, 14:37:35 »
Nico,

Jouw 1100 doet het niet meer:
Dat is vervelend te horen, maar geen nood dat zal door een CV instelling komen vermoed ik. Waarschijnlijk heb je dan een verkeerde waarde in een CV gezet. Welke decoder van Uhlenbrock zit er precies in? Probeer nog eens waarde 11 in CV1 te schrijven, als je die namelijk overschrijft met wat anders en je digitaal systeem heeft nog steeds adres 11 dan gaat het ook niet meer werken. Je kunt eventueel met Train Programmer CV1 ook uitlezen.

Decoders kunnen gereset worden naar fabriekinstellingen maar hoe hangt af van de decoder, vandaar mijn vraag welke decoder het is. Vaak reset je door een waarde 0 in CV8 te schrijven.

Maximum snelheid in relatie tot de schaal:
Je kunt dat in TC Gold doen door een meting, zie fine tuning of met de rollenbank van Zeller. Die laatste heb ik, werkt eenvoudig en goed maar heeft wel een prijs. Hoe dan ook, met de meting in TC of de rollenbank meet je de maximale snelheid door de snelheid 100% uit te sturen en dan de tijd te meten om de afstand tussen 2 punten met bekende afstand af te leggen (TC) of het aantal omwentelingen per tijdseenheid op de rollenbank continu te meten dat dan door de software vanzelf in km/h wordt omgezet.

Stel nu CV5 is bekend en ingesteld op 63. Stel je meet 200 km/h als maximum snelheid en je wilt die omlaag brengen naar 130 km/h. Reken dan de nieuwe waarde voor CV5 uit volgens de volgende formule: 130/200x63 = 40,9 rond dat af op 41. Deze waarde zet je dan in CV5 en dan ga je weer opnieuw de maximale snelheid meten. Je zult zien dat deze nu flink lager is en als het goed is zelfs bijna exact overeenkomt met die 130 km/h. Dit kun je net zo lang volhouden totdat het klopt.

Gerard vindt verder dat voor zijn gevoel en modelbaan de schaalsnelheid die met die 130 km/h overeenkomt veel te hard is. Dat kan natuurlijk, en dan moet je CV5 dus verder omlaag schroeven net zo lang totdat het overeenkomt met jouw gevoel.

Suc6!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #46 Gepost op: 2011-02-17, 14:42:46 »
Dat behoeven we niet uit te leggen, TrainController regelt dat prima voor je in als je de eerder geschreven gebruiksaanwijzing volgt. TC communiceert in schaalkilometers per uur.

Maar goed: snelheid is een functie van afstand en tijd. Tijd modelleren we meestal niet, afstand wel (namelijk 1:87). Dus als een trein op jouw baan 0,1 meter per seconde rijdt, rijdt hij in het echt 8,7 meter per seconde. Dat is schaalsnelheid.

En meters/seconde x 3,6 is kilometers per uur, dus die trein rijdt op je baan 3,6 km/uur en de schaalsnelheid is dan 3,6 x 8,7 = 31,32 km/uur.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-02-17, 14:44:32 door GerardWassink »

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #47 Gepost op: 2011-02-17, 15:23:22 »
Ik heb cv 1 op 11 gezet en de trein loopt weer, alleen de verlichting doet het niet
groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #48 Gepost op: 2011-02-17, 15:46:55 »
Nico,

Ben het met Gerard eens dat de gebruiksaanwijzing van TC veel uitlegt, alleen je zult die 300 pagina's o.i.d. toch eens moeten doorspitten.

Als dan nu de 1100 het doet nadat je 11 in CV1 hebt gezet, zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je de decoder gereset hebt. Misschien nog een keer een geplande reset en dan 11 in CV1 weer, dan zal die verlichting ook wel weer gaan werken.

Verder is het zo dat de kennis die ik vergaard heb van TC Gold mij maanden lees en uitproberen heeft gekost, maar dat is dan ook deel van de fun van de hobby; ik denk dat je er zelf ook zo mee moet omgaan.

De gebruiksaanwijzing van de decoder aandachtig lezen zal je ook een aardig eind op weg helpen.

Gr.,
Ferry

Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #49 Gepost op: 2011-02-18, 16:07:40 »
Hey Nico, hoe gaat het?

Ben benieuwd naar je vorderingen. Het is een dik boek heh? Ik heb hem uitgeprint en in een dikke map gedaan. Die staat naast mijn beeldscherm voor referentie...

Succes,

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #50 Gepost op: 2011-02-18, 16:21:35 »
Heb hem ook afgedrukt dubbelzijdig en 2 pagina's per kant, dat scheelt weer 3/4 aan papier, een boom zeg maar!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #51 Gepost op: 2011-02-18, 17:31:15 »
Nog geen 50 zeker?

Mijn armen zijn wat te kort voor zulke kleine lettertjes hoor...

Dan Idefix maar boos.

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #52 Gepost op: 2011-02-21, 13:38:01 »
48 hier en al aan de multifocus glazen!! Maar goed, dit ter zijde; Nico geeft geen reactie meer, denk dat er druk gestudeerd wordt momenteel.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #53 Gepost op: 2011-02-21, 21:01:00 »
inderdaad, druk studeren
ik ben er inmiddels achter dat je drie aan een gesloten blokken moet maken om te testen.
dat was me niet duidelijk

dus nu verder aan de slag

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #54 Gepost op: 2011-02-23, 14:40:34 »
inderdaad, druk studeren
ik ben er inmiddels achter dat je drie aan een gesloten blokken moet maken om te testen.
dat was me niet duidelijk

Dan vraag ik me af waarom ik m'n vingers blauw zit te typen...

Nicoh,

Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de Traincontroller handleiding in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.

Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".

Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.

Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.

Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"

Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.

Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.

Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.

In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start

Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.

Succes met meten!

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #55 Gepost op: 2011-02-23, 14:47:33 »
Tja .......... ik zwijg! Soms komt het begrip van wat er in een tekst staat pas nadat het meerdere malen aandachtig is gelezen; in elk geval is Nico op de goede weg gezet door ons, dat voel ik wel aan!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:traincontroller
« Reactie #56 Gepost op: 2011-02-23, 19:03:01 »
Hallo heren
de eerste tests zijn inmiddels uitgevoerd
bedankt voor jullie medeleven

groeten Nico
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:traincontroller
« Reactie #57 Gepost op: 2011-02-23, 19:32:31 »
 ;D 8)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:traincontroller
« Reactie #58 Gepost op: 2011-02-28, 13:06:01 »
Blij toe!!  ;D
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re:traincontroller
« Reactie #59 Gepost op: 2011-03-15, 13:01:22 »
hallo TTérs

ik lees veel over traincontroller en ben druk aan het proberen .... ben pas op pagina 70 van de handleiding en vroeg me af ....

is er een maximum aan bezetmelders wat je in één blok kunt plaatsen ?
ik heb volledige detectie, dus elke 1.5 meter heb ik aan de bezetmelder liggen, ook wissels en tussenstukjes

waar ik nog een beetje mee zit te klooien is als een lok in een blok staat hem terug te laten rijden (met drag 'n drop ....)

verder vorder ik met rustige passen verder in de materie en wordt het steeds leuker.





Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold