Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 96148 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #120 Gepost op: 2014-02-15, 21:10:41 »
Wel, het laatste dat ik kan bedenken is;
- een reset van de decoder en opnieuw instellen

Dan zou ik het niet meer weten.

Als ze het uitgebouwd wel doen, en ingebouwd niet, dan kan het alleen maar aan de bedrading van je testbaan liggen. De rest hebben we nu wel uitgesloten.

Frustrerend dit.

Succes!

Gerard

PS: een variatie op het isoleren: alle bedrading losmaken in je testbaan, en één voor één alles aansluiten tot het weer stopt met werken. Het laatste wat je dan hebt aangesloten is de boosdoener.
« Laatst bewerkt op: 2014-02-15, 21:12:25 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #121 Gepost op: 2014-02-15, 21:21:47 »
Martijn,

mogelijk een beetjje overbodig  kijk eens of de stekkertjes in de wisselaandrijving wel goed zitten, je steek ze makkelijk in een verkeert gaatje omdat er enkele vrij moeten blijven.
kijk ook eens bij de aansluiting op de 10775 of deze niet verkeert om zit omdat op de 10775 ansluitingen maar aan een kant de contacten zitten.
zomaar even een idee

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-02-15, 21:48:06 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #122 Gepost op: 2014-02-15, 22:34:44 »
Piet,

Stekkertjes zijn ingestoken zoals op t plaatje; zie enkel de kleuren daar waar ik desbetreffende kleur heb ingestoken. Ook de aansluitingen op 10775 zitten goed, voeding klopt.
Ik ga nu stoppen, morgen weer een dag. Maar zoals gezegd als ik morgen niet snel t probleem zie dan wissel ik ze even om naar 61196.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #123 Gepost op: 2014-02-16, 12:11:30 »
Goede middag,

Nieuwe dag, nieuwe kansen....
Zojuist alles nog een keer uitgehaald en weer ingestoken, dus ook op de wisselaandrijvingen etc.
Spanning nagelopen, alles klopt.
Multizentrale weer een keer uit en weer aan. Sikje laten lopen, gaat allemaal probleemloos.
En de wissels die ik uitgebouwd heb liggen; deze gaan niet om. Maar verschil met gisteren; de impuls die door mij aan de 10775 word gegeven word opgepikt door de wisselaandrijving (dat kan ik uiteraard goed horen), alleen de wissels gaan niet om.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #124 Gepost op: 2014-02-16, 12:23:59 »
Martijn,

even een indruk naar aanleiding van je laatste bericht, citaat ; impuls die door mij aan de 10775 word gegeven word opgepikt door de wisselaandrijving (dat kan ik uiteraard goed horen), alleen de wissels gaan niet om.

Hieruit zou ik de conclusie trekken dat de wisselaandrijving intern wel om gaat maar het wissel gaat niet om, eerste gedachte, zit het stalen draadje (veer) die uit de wisselaandrijving komt wel in het gaatje van de biels die heen en weer moet worden geschoven.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #125 Gepost op: 2014-02-16, 12:29:44 »
Hallo Piet,

Kortweg; ja....
en met de hand omzetten gaat prima dus er is ook geen storing in de wissel zelf (zou ook sterk zijn, bij 2 wissels tegelijk).

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #126 Gepost op: 2014-02-16, 13:07:59 »
Martijn,

Wil je - met een aangesloten baan - via je multimeter eens even meten hoeveel Volt AC er op je DCC ringleiding staat?

De reden dat ik het vraag: mijn Digitrax centrale levert een te lage spanning om de geoline wissels te kunnen omzetten. Ik hoor ze inderdaad soms wel 'tikken' maar ze gaan niet om.

De spanning van de Digitrax centrale en booster zitten zo rond de 12 Volt (Wisselspanning of AC (Alternating Current), ook wel aangeduid met zo'n 'tilde': ~ ).

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-02-16, 13:15:13 door GerardWassink »

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #127 Gepost op: 2014-02-16, 20:12:24 »
Hallo Gerard,

Okay, heb de multimeter ingesteld op V= 2. Uitslag ligt rond de 12
Er van uitgaande dat ik het goed gemeten heb zou dus de spanning te laag zijn?

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #128 Gepost op: 2014-02-16, 20:16:54 »
Ja Martijn,

Bedoel je ook wat je schrijft? V=  of  V~  ??


Dat is inderdaad mijn vermoeden.
Op mijn Intellibox werken ze namelijk wel, en die geeft minstens 16 Volt.

Jij werkt met een Z21 toch? Als dat zo is kun je het testen door je Rocomotion centrale even terug te zetten. Die levert meer spanning geloof ik.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #129 Gepost op: 2014-02-16, 20:28:13 »
Ik bedoel de V met het streepje en de puntjes (weet de juiste toetsaanslag niet).

Nee, ik werk niet met Z21 maar met de Multizentrale.

Wat ik nu ook kan doen, is -die heb ik hier 2 liggen-  een oude Fleischmann trafo nemen en daarmee de wisseldecoder voeden? Dat is dan keurig 16 Volt bij volledig opendraaien.

Vond het trouwens vreemd dat ik niet op alle punten waar ik de ringleding gemeten heb dezelfde uitslag kreeg.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #130 Gepost op: 2014-02-16, 20:39:25 »
Martijn,

De wisseldecoder 10775 kun je niet appart voeden omdat als je een trafo aansluit op de J en k van de 10775 dan heb je wel spanning op de 10775 maar er komt dan geen digitaal signaal de vanaf de centrale komt en je 10775 de opdracht geeft om te schakelen.

Als je met een multimeter de spanning bij benadering wilt meten op de rail dan zet je de multimeter in de stand ACV en op 20.
Bij mij heb ik op de ringleiding die van de 10830 central komt ongeveer 16 volt en op de 4 booster die ik ook gebruik bij alle 14,3 volt.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-02-16, 20:41:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #131 Gepost op: 2014-02-16, 21:16:48 »
Piet,

Ik kan de getallen die ik op de multimeter als uitslag krijg bij het opmeten van de spanning op de rails nauwelijks serieus nemen. Dat is een wirwar op heel veel verschillende punten, daar zou een loc zelfs niet op kunnen rijden...

Wat ik overigens sinds kort ook heb -is alweer voor de grote baan- is booster 10765. Die kan ik natuurlijk ook gebruiken voor de 10775 voeding. Dan kom je eigenlijk al op het princiepe wat jij of Gerard voorstelde voor de grote baan straks; Centrale de rijvoeding laten doen en een extra booster voor alle wissels ed.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #132 Gepost op: 2014-02-16, 21:18:11 »
Martijn,

Wat Piet zegt: Volt AC moet het zijn. Zou je een foto van je meter kunnen maken, dan kunnen we je helpen.

Welke andere spanningen meet je, en waar?

Zo zou het kunnen zijn dat je 12 Volt meet in secties die door een bezetmelder worden gevoed, en ±13 Volt op plaatsen die rechtstreeks worden gevoed.

Als het 16 Volt behoort te zijn en je meet rond de 12 a 13 Volt, dan zou dat kunnen betekenen dat dat er ergens ten onrechte stroom wordt getrokken. We moeten uitzoeken wat dat is, anders gaan je wissels niet om.

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #133 Gepost op: 2014-02-16, 21:25:32 »
Wat ik overigens sinds kort ook heb -is alweer voor de grote baan- is booster 10765. Die kan ik natuurlijk ook gebruiken voor de 10775 voeding. Dan kom je eigenlijk al op het princiepe wat jij of Gerard voorstelde voor de grote baan straks; Centrale de rijvoeding laten doen en een extra booster voor alle wissels ed.

Voor zover ik begrijp bestaat je testbaan uit een ovaal, twee wissels en (dus?) maximaal twee loc's. Dat KAN niet teveel zijn voor één centrale. Er moet dus iets anders aan de hand zijn. Gebruik je de meegeleverde voeding?

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #134 Gepost op: 2014-02-16, 21:38:32 »
Voor de multimeter zie plaatje met de ingestelde stand waarmee ik gemeten heb.

Inderdaad zoals je beschrijft, ovaal + 2 wissels naar zijlijn. 2 locs max. Multizentrale + roco trafo, baan word gevoed door ringleiding (die word gevoed door multicentrale), dus ook de GBM-8+10787 en de wisseldecoder 10775.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor