Digitaal > Digitaal Algemeen

Functie decoder

(1/3) > >>

Luud:
Hai, ik overweeg om mijn (Fleischmann) SGM om te bouwen van analoog naar digitaal. Nu lees ik in ombouwverslagen dat men spreekt over een decoder in het motorrijtuig en een functiedecoder in het ,,loop" rijtuig. Een decoder geef je een cv zodat hij herkent wordt door......maar hoe zit dit met een functiedecoder ?? Zijn beide nodig bij de ombouw of kan je ook volstaan met een decoder. Ik heb de lok 1000 al eens omgebouwd, hier zit een decoder in.

denobis:
Beste Luud
Je hebt inderdaad een lok en functie decoder nodig.
bij johnsoldeert kun je kant en klare printen bestellen voor de sprinter h0 die zijn ingericht voor esu decoders en hebben de binnen verlichting en de rij verlichting ingebouwd.
Zie:
https://johnsoldeert.nl/index.php/lichtprintjes/sprinter-led

trikers:
Bedankt voor de tip Hans

Mvg Henk

Luud:
Ook Dank van mij Hans, maar: is een functiedecoder noodzakelijk, wat is dan zijn doel en heeft deze ook een eigen adres ??

denobis:
De functie decoder is nodig voor de niet aangedreven wagen.
Daar schakel je de binnen en rij verlichting mee in.
Maar ik wil je nog voor 1 ding waarschuwen
Het ombouwen van de motor wagen gaat niet zomaar je moet nl het motorschild vervangen voor een ander speciaal voor digitaal geproduceerd schild.
Deze is niet makkelijk te vinden.
Je kan ook het originele schild verbouwen dit houd in : spoel en condensator er af en een aantal printbaantjes door snijden.
Dit alles in verband met sluiting naar de massa.
Je kan de functie decoder het zelfde adres als van de motorwagen geven.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie