Dutch Roco Forum

Programma's => TrainController Gold => : Ferry Posthuma 2011-01-31, 09:12:32

: Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-01-31, 09:12:32
Heb dit weekend al flink wat locomotieven kunnen inmeten en met juist ingestelde blokken loopt dat voortreffelijk. Ik stel dan in op de stopmarker dat de "head of train" met een bepaald remtraject moet stoppen; dat gaat tot op de cm goed. Een hondekop en een TEE hebben een "head" en dat is de bak waar de aandrijving in zit, maar deze kunnen ook andersom rijden, immers aan de achterzijde (tail) kan de machinist ook zitten, maar dat wordt dan de voorzijde, dus de head, feitelijk een duwende combinatie. Als ik dat doe dan stoppen deze treinen voorbij de stopmarker; het lijkt erop dat dan de achterzijde als de head gezien wordt, want de head (wat nu dus de achterzijde is) staat dan zo'n beetje ter hoogte van de stopmarker. Verder heb ik het idee dat dit met name in een keerlus gebeurt maar daar ben ik nog niet met zekerheid achter; wie heeft hier ook ervaring mee en hoe zou dit opgelost kunnen worden?

Gr.,
Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-07, 09:32:17
Inmiddels dit probleem kunnen oplossen! Bij de hondekop zit het eerst contactpunt (stroomverbruikende wiel) als je duwend rijdt (achteruit) bij het achterste wielstel. Je moet dus dit contactpunt met een rolmaat meten (iets van 23.5 cm) en in TC opgeven, daarna gaat tie helemaal super lopen!

Voor iedereen die TC rijdt met treinstellen die voor en achteruit kunnen rijden, of trekkend en duwend. Hou goed rekening met het instellen van de juiste eerste contactpunten!! Toch wel een valkuil cq. zoekertje.

Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-07, 09:43:08
Hey Ferry,

Dat probleem heb ik ook gehad. Ik ben toen met andere dingen bezig gegaan en het was even uit beeld verdwenen. Kun je dit richtingsafhankelijk instellen? Want anders zou hij bij het vooruit rijden weer te vroeg stoppen, toch?

Gerard Wassink
wassedam.modelbaan.nl
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-07, 09:44:26
Yes, per richting kun je de contactspot aangeven.
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-07, 09:45:43
Bedankt!

Dat ga ik eens proberen!

Gerard
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-07, 10:03:32
Deze instelling contactspot zit overigens onder "advanced fine tuning" en dan de tab "speed profile". Onder de 2 grafiekjes kun je het contactspot instellen...

De brake compensation is ervoor bedoeld om te compenseren als de lok/trein voorbij je stopmarker schiet. M.a.w. als TC hem te ver laten doorschieten wat kan gebeuren als je een heel zwaar treingewicht hebt opgegeven of als de lok trager is dan gewoonlijk (massa vliegwiel). Leuk om hiermee te experimenteren.

Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-07, 14:43:59
Aha, fijne toevoeging, dan hoef ik zelf niet meer te zoeken, dank je!

Gerard
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-09, 09:57:19
Hallo Gerard,

Heb je het al gevonden? Achteraf is het ook wel logisch, het eerste contactpunt van een trein in een blok geeft de software immers het signaal dat een stroomverbruiker het blok inrijdt en dat daar afhankelijk van de instellingen geremd, gestopt of iets geschakeld moet gaan worden. Als dat contactpunt verder naar achteren ligt dan de software weet dan wordt bijvoorbeeld een remming te laat ingezet waardoor de trein voorbij het stoppunt schiet.

Gr.,
Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-09, 12:51:07
Hoi Ferry,

Nog niet aan toe gekomen, ik wilde er vandaag of morgen even mee aan het werk...

Gerard
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: P.Heinst 2011-02-09, 18:03:32
Hallo Ferry,

Als dat contactpunt verder naar achteren ligt dan de software weet dan wordt bijvoorbeeld een remming te laat ingezet waardoor de trein voorbij het stoppunt schiet.

Ik begrijp niet helemaal wat je er mee bedoeld.
Als de remmelder later in een blok licht dan de stopmelder dan zal de stopmelder de trein laten stoppen voordat hij bij de remmelder is.
Het gebeurdt dan wel met de snelheid van stoppen die in vertraging bij de stopmelder is ingesteld en dat kan vrij abrupt zijn

Bedoel je zoals bv hieronder is afgebeeld



Gr Piet
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-09, 20:03:01
Nee Piet, het gaat hier om het "contactpunt", dat punt van de trein waar de bezetmelder op gaat reageren. Dat ligt bij geduwde treinstellen soms niet in her voorste draaistel, soms zelfs niet in de voorste bak.

We hebben het over een instelling waarmee je kunt aangeven hoever het "contactpunt" is verwijderd vanaf het begin (head) van de trein.

Gerard
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: P.Heinst 2011-02-09, 20:08:15
Gerard,

Je bedoeld, hoever is de afstand vanaf de voorkant van de trein tot het punt van de trein die de melder in werking zet (bv de wielen die stroomafnemen),

Ik was van mening dat Ferry intussen al iets anders bedoelde, vandaar mijn verkeerde begrip maar nu is het mij duidelijk dat het om hetcontact punt gaat bij fyne tuning.

Gr Piet
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-09, 21:01:10
Och, laten we nog even op Ferry's antwoord wachten, maar dit was mijn begrip er van...

Gerard
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-09, 22:13:25
Gerard begrijpt me goed. Contactspot is het punt waarop de trein het eerst stroomcontact maakt met het blok en de bezetmelding binnen komt; dus een niet stroomafnemend wiel is geen contactspot en als er meerdere niet stroomafnemende wielen zijn zal de positie van het contactspot t.o.v. de dan geldende treinvoorkant navenant groter worden. Door de afstand van dit spot in de software in te stellen weet TC dan ook dat er eerder gestopt moet worden om hetzelfde stoppunt te realiseren als dat er andersom met de trein gereden wordt. Beetje ingewikkeld maar wel volkomen logisch.

Gr.,
Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: GerardWassink 2011-02-10, 16:33:28
Nou, ik heb het getest en het werkt perfect.  ;D

Met een paar centimeter verschil tussen voor- en achteruit stopt ook mijn hondekop nu op dezelfde plek. En dat verschil is waarschijnlijk het gevolg van een slordige opgave van de bloklengte.

Gerard
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-10, 16:53:41
Dat dacht ik al, fijn om te horen! Idem hier.

Gr.,
Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-14, 10:08:21
Overigens, mijn TEE RAM 1002 van Roco stopt overigens als hij duwend rijdt nog steeds te laat in de blokken waar keerlumodules inzitten; in alle overige blokken stopt hij al duwende uitstekend.. Ik weet zeker dat dit komt doordat de hoeveelheid stroom die het voorste wielstel afneemt te weinig is om de stroomdetectie te laten signaleren, enigste verbruiker die hierop in het stuurrijtuig staat zijn namelijk de drie LED'tjes van de frontverlichting. Ik kan dit zien aan het moment waarop de bezetmelding inkomt als het treinstel duwende het blok inrijdt. Ik ga dit denk oplossen door wat geleidende verf op het eerst wielstel te smeren. Ik laat het resultaat hier weten.

Gr.,
Ferry
: Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
: Ferry Posthuma 2011-02-28, 15:46:32
Dit probleem deed en doet zich voor bij twee keerlussen bij elk in slechts 1 rijrichting. Ik heb nog 2 keerlussen waar het juist in beide rijrichtingen weer wel goed gaat, alle vier de keerlussen zijn van gelijk fabrikaat. Oorzaak het ik niet kunnen achterhalen en het aanbrengen van weerstandslak op het wielstel heeft ook nog niks geholpen tot op heden. Ik heb het nu softwarematig opgelost door speciaal voor de TEE RaM NS 1002 in deze twee keerlussen voor de betreffende rijrichting rem- en stopmarkeringen te definieren die alleen voor dit treinstel zijn. Deze markeringen staan dan ietsje verder van het blokeinde verwijderd. Duwend stopt het treinstel nu precies op de plek aan het eind van het blok en trekkend iets eerder, maar dat is verder geen probleem omdat er lengte genoeg in dit blok zit. Zo kun je een elektronisch probleem met de software omzeilen.

Gr.,
Ferry