Dutch Roco Forum

Commercieel => Roco - Locomotieven => : ErikMellen 2021-03-21, 21:10:58

: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: ErikMellen 2021-03-21, 21:10:58
Hallo,

ik overweeg de aanschaf van een Diesel locomotive 2435, NS (artikel 70790) en dit speciaal voor het (volautomatische) rangeerwerk. Daarom graag advies over de al dan niet goede  werking van de ingebouwde automatische koppeling.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen.

Groetjes,
Erik
: Re: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: P.Heinst 2021-03-22, 10:08:33
Hallo Erik,

Ik heb niet de 2435 maar wel een vergelijkbare lok en daar werken de beide (voor en achterkant) automatische koppeling prima.
F1 voor aan de voorzijde en F2 voor achter, steeds als je de f toets indrukt gaat de koppeling vast en dan bij de volgende druk weer los.

Gr Piet
: Re: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: WillemR 2021-06-02, 20:28:37
Op zoek naar een manier om digitaal wagons aan- en af te koppelen kwam ik dit draadje tegen. Ik lees niet veel goeds over ontkoppelrails, dus ik dacht aan een digitale (elektrische) koppeling op een locomotief te bouwen. Ik heb wat gezien van Piko, maar dat kan je blijkbaar niet los kopen. Ik heb het in ieder geval niet gevonden.

Nu kwam ik deze link tegen: https://webshop.pijplines.nl/Roco-129677-Automatische-koppeling-voor-digitaal-1:87-H0

Zou je deze kunnen bedienen met de Aux uitgangen van een ESU lokpilot 5 DCC decoder? Wel grappig als je een paar loc’s hiermee uitrust om je treinstellen mee samen te stellen. Blijft nog wel de vraag hoe je het makkelijkst je wagons onderling kan afkoppelen. Iemand hier ervaring mee?
: Re: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: Dirk Baas 2021-06-21, 10:15:22
Willem,


Klinkt leuk. Maar even dit:


Als je automatische koppelingen gaat plaatsen, houdt rekening met de stroomsterkte.
Zo'n koppeling "gebruikt" al gauw 100 mA.
Dit kan betekenen, dat je snel aan een booster moet.
Een lok heeft 500 mA nodig. Is dit een geluidsmodule, tel hier 100 mA bij. Komt er een automatische koppeling bij, weer 100 mA en tenslotte enige wagons, dan zit je zo aan 1 A.
Heb je een z(Z)21 dan heb je zo'n 2,7 A tot je beschikking.
In het verhaal zit nog geen binnenverlichting.




Gr,


Dirk
: Re: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: Dirk Baas 2021-06-22, 11:24:56
Willem, ter aanvulling:

Een z(Z)21 kan maximaal 3 A aan, maar dan kan de noodstop aangesproken worden bij het inschakelen van (magnetische) artikelen, zoals wisselspoelen en digitale koppelingen. Dus de marge is hier 300 mA.

Gr,

Dirk
: Re: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: WillemR 2021-07-05, 22:30:23
Hoi Dirk,
Beetje late reaktie. Even mijn gedachtengang. Zo'n automatische koppeling zou zomaar 100 mA kunnen trekken, maar dat gebruikt hij niet constant. Hij wordt 'bekrachtigd' door de decoder op het moment dat je gaat koppelen/ontkoppelen. Ik ga er vanuit dat zo'n koppeling pas vermogen vraagt op het moment dat hij gebruikt wordt en rangeren is een handmatige handeling. Ik denk dat er maar 1 tegelijk bediend zal gaan worden. Ook rijdt de loc waar die koppeling op gemonteerd zit heel langzaam tijdens het rangeren, dus het opgenomen vermogen zal op dat moment laag zijn.  Of zit ik nu helemaal mis?
: Re: Ervaringen met digitale koppeling (bv loc 2435) ?
: Dirk Baas 2021-07-05, 23:19:57
Willem,


Klopt, wat je schrijft.
De koppeling gaat 100 mA verbruiken, ophef moment van aansturen (F-toets).
Echter niet te lang, omdat de koppeling te heet kan worden.


Kijkeens hier:   
Het stroomverbruik op de modelbaan.
 
  • [/color]Een stilstaande locomotief met verlichting, gebruikt circa 100 mA.[/size] [/color]Een rijdende locomotief, rekening houdende met het gewicht van de getrokken wagens, gebruikt 300 tot 600 mA.[/size] [/color]Wagens met binnenverlichting. Per lamp(je) is het gebruik circa 30 mA.[/size] [/color]Digitale koppelingen en rookgeneratoren gebruiken circa 100 mA.[/size] [/color]Reserveer voor de aansturing van digitale wissel- aandrijvingen circa 500 mA.[/size]
   [/color][/size]
[/color]Met dank aan http://martontheweb.nl[/size]
[/color][/size]
[/color][/size]
[/color]Gr, Dirk[/size]
[/color] [/size]