Auteur Topic: even voorstellen  (gelezen 8699 keer)

Offline Jeffrey

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
even voorstellen
« Gepost op: 2012-05-31, 15:46:21 »
Goede middag.

Ik ben Jeffrey 27 jaartjes jong en heb een digitale H0 geoline baan van roco. ( in dozen).

Wat ik mij kan herinderen had mijn opa vroeger een baan van marklin met sleepers. Maar dat vind ik persoonlijk niet echt realistisch.
Daarom heb ik 9jaar geleden gekozen voor roco 2spoor digitaal. Alleen wegens omstandigheden kon ik mijn hobby niet verderzetten.
Ik heb 7jaar geleden mijn startset verkocht en altijd spijt van gehad.

Door de jaren heen wel het een en ander op de kop getikt voor een leuk prijsje en vorige week toch maar een digitale startset gekocht via marktplaats met de bekende multimaus. ( ik had de versie met lokmaus2 maar zoals aangegeven had ik die verkocht).

Nu sta ik op het punt te verhuizen en dacht. Wat een mooi moment om gelijk een hoekje van mn zolder in te richten voor mijn spoorbaan.

Alleen weet ik er niet zo veel over dus dacht ik laat ik verstandig zijn en mij aan te melden op het rocoforum.

Ik zal de aankomende tijd dus vaak een vraag hebben over roco digitaal. Zoals wat voor wielen ik op die baan kan gebruiken.

Ik hoop dat ik mij zo voldoende heb voorgesteld.

Mvg Jeffrey
Roco geoline digitaal multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re:even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2012-05-31, 18:04:15 »
Dag Jeffrey,

Welkom op dit forum en veel leerzame uren toegewenst hier.

Wat bedoel je precies met "wat voor wielen je op de baan kunt gebruiken"?

Gerard

Offline Jeffrey

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2012-05-31, 18:30:03 »
Nou wat ik er mee bedoel is opzich heel simpel.

Ik heb dus een digitale baan van roco. Oftewel DCC maar als ik op internet zoek naar wat voor wielen plus assen ik op die baan kan zetten dan zegt de een dit en de ander dat. Maar ik weet uit ervaring dat ik plus op de ene rail heb staan en min op de andere. Dus gelijkstroom. Maar ze zeggen vaak dat digitaal een soort wisselstroom is.. dus snap ik er weinig meer van.

Ik heb 11 wagons met wisselstroom wielen.. daar moeten dus gelijkstroom wielen onder als ik logies na denk.. maar op internet staat zoveel door elkaar en de een spreekt de ander tegen dus vandaar de vraag welke wielen. Al denk ik dat ik gelijkstroom wielen er onder moet gaan monteren. Mits ik geen kortsluiting wil op mn baan.

Mvg Jeffrey

( edit) van die wagons is een van de wielen niet geïsoleerd dus weet dat dat wisselstroom wielen zijn. Of ben ik nou een beetje dom aangelegd?
« Laatst bewerkt op: 2012-05-31, 18:33:47 door Jeffrey »
Roco geoline digitaal multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re:even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2012-05-31, 19:24:11 »
Hi Jeffrey,

Sinds DCC is het handiger om niet meer van gelijkstroom en wisselstroom te spreken als het over geschiktheid van treinen gaat. We kunnen het beter hebben over twee-rail en drie-rail systemen. Märklin werkt met een drie-rail systeem, waarbij de twee buitenste - de "echte" rails - dezelfde pool van de wisselstroom ontvangen, en de middengeleider de andere pool. Bij Roco, Fleischmann en vele andere gelijkstroom merken gaat de ene pool van de voeding naar de ene, en de andere pool van de voeding naar de andere rails.

En daar zit het probleem als je de boel door elkaar gaat halen. Assen van twee-rail materieel zijn altijd geïsoleerd van elkaar omdat er anders kortsluiting optreedt. Bij materieel voor drie-rail systemen is dat niet altijd zo, dus als je drie-rail materieel inzet op een twee-rail baan, dan is de kans op kortsluiting groot.

Bij jouw elf wagons kun je heel eenvoudig vaststellen of het goed zal gaan of niet. Meet simpelweg de assen door, door te kijken of er een elektrische verbinding is tussen een van de linkerwielen met een van de rechterwielen en andersom. Zo niet, dan kun je veilig op jouw baan gebruiken. Zo niet, dan zul je de assen moeten vervangen.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is zo?

Gerard

Offline Jeffrey

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2012-05-31, 19:31:04 »
Hoi Gerard.

Bedankt voor die duidelijke uitleg. Ik was al vanplan te kijken of ze stroom doorlaten. Maar denk dat dat niet nodig is want heb net bericht van de vorige eigenaar van die 11 wagons. En het blijkt dat hij 2rail met bovenleidingen gebruikt van marklin.. en dus wisselstroom wielen gebruikt. Dus ik zal op zoek moeten gaan naar 30 gelijkstroom wielen.

Iig hartelijk bedankt.

Ben blij dat ik sinds vandaag lid ben van dit forum.

Mvg Jeffrey
Roco geoline digitaal multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re:even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2012-05-31, 21:23:13 »
Mooi Jeffrey,

Er zijn vele soorten. In het Amerikaanse wordt veel gesproken over de "RP25" wielen als goede benadering van de realiteit. Google daar maar eens op...

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re:even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2012-05-31, 21:26:20 »
Nog even wat info.

RP25 is een profiel dat door de NMRA is beschreven.

De NMRA is een grote organisatie die heel veel normen heeft vastgelegd voor modelspoor. Aanrader!

Gerard

Offline Jeffrey

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re:even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 2012-05-31, 22:44:02 »
Hartelijk bedankt

Ik ga zeker even kijken.

Mvg
Roco geoline digitaal multimaus.