Auteur Topic: Voorstelling  (gelezen 4184 keer)

Offline Eenerspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
  • D813-Groningen. Grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Voorstelling
« Gepost op: 2012-09-19, 10:07:50 »
Beste mensen,

Laat ik mij, als nieuweling op dit forum, eens voorstellen. Ik heet Henk, ben 62 jaar en in zekere zin herintreder in modelspoor.

Een jaar of wat geleden ben ik (opnieuw) begonnen met modelspoor. Terwijl ik met mijn echtgenote boodschappen deed bij de Aldi, zagen we startsetjes van Mehano liggen, wel drie verschillende. Mijn echtgenote zei toen: "Gôh, is dat niks voor jou?" Ik trok een wat misprijzend gezicht en antwoordde: "Kom op zeg, je denkt toch niet dat ik nog met treintjes ga zitten spelen?"  :-\ Haar antwoord was: "Nee, ik meen het, ik denk dat je het heel leuk gaat vinden en dat het een leuke hobby voor je is." Ik mompelde iets terug als: "Ik heb het toch druk genoeg en heb ook al hobby's....." Maar ik kocht toch maar een startset. Dat was er eentje met - naar ik later leerde - een V160 "Lollo". Thuisgekomen heb ik de baan uitgelegd, er zaten zelfs wissels bij, je kon een ovaal leggen met een soort inhaalspoor.

Er kwamen herinneringen terug uit mijn vroege tienerleeftijd, toen ik een simpel Märklinbaantje had. Van uitbreiding is toen niet veel terecht gekomen en ik heb uiteindelijk alles verkocht toen ik een jaar of 18 was.

Tja, das war einmal en nu was ik dus weer met een treintje bezig, wat ik heel leuk vond. Ik wilde er nog wel eentje bij, dus terug naar de Aldi en meteen maar de 2 andere startsets opgehaald: eentje met een TGV-duplex en eentje met een Amerikaanse goederentrein. Die TGV heb ik nog, maar de andere sets zijn intussen verkocht.
De baan werd uitgebreid met meer wissels en rails en er werd een gebruikte BR50 van Roco aangeschaft, plus een aantal goederenwagens. Ik reed nog analoog, wist niet eens dat er zoiets als digitaal rijden bestond. Ik had de baan wel in geïsoleerde stukken verdeeld, die ik met afzonderlijke trafo's kon aansturen. Ook kon ik de baanspanning op andere delen in- en uitschakelen. Zo kon ik met meer treinen tegelijk rijden, 8) maar ik vond het knap lastig om steeds naar de juiste trafo of schakelaar te grijpen. :-\ Er gebeurden veel aanrijdingen.... :(

Ik ontdekte digitaal rijden en besloot het maar meteen goed aan te pakken: er werd een digitale startset gekocht van Fleischmann, met een TwinCenter. Die kostte een paar centen, maar dan had ik ook wat. Ik gebruik dat TwinCenter nog steeds.
De baan werd verder uitgebreid: meer rails, meer wissels, meer loks en wagens ook. Weer liep ik tegen een beperking aan. Ik kreeg het niet voor elkaar om meer dan 2 treinen tegelijk onder controle te houden en de wissels zó te bedienen dat er geen botsingen kwamen. Soms kon ik er 3 laten rijden, maar dat was echt het maximum en het ging nooit lang goed. :o

Computerbesturing zou dit probleem oplossen, dacht ik. Dus ging ik mij verdiepen in bezetmelders en software. Ik hoorde dat Koploper een heel goed programma was en bovendien gratis,  ;)dus begon ik daarmee te experimenteren. Eerst maar eens heel eenvoudig: een dubbelovaal met een enkelsporig traject erin. Groot was mijn voldoening toen ik daar 4 treinen op kon laten rijden, die niet met elkaar in botsing kwamen en ik daar bovendien met mijn handen in mijn zakken naar kon kijken. 8) Dit computergestuurd rijden was het helemaal, besloot ik en daar ging ik mij verder in verdiepen.

Het plan is om uiteindelijk een grote modelbaan aan te leggen. Of misschien wordt het alleen maar een miniatuurbaan, voor mij hoeft niet alles heel precies overeen te komen met de grote werkelijkheid.

Koploper heb ik leren kennen als een programma dat werkelijk ontzettend veel kan, nog steeds (veel) meer dan ik weet en gebruik. Ik werk er thuis mee en op de modelspoorclub gebruiken we het ook, daar met MRdirect als centrale.
Thuis werkt Koploper via het TwinCenter in LocoNet-modus, daartoe gebruik ik de LocoNetinterface van Rosoft. Op die manier heb je geen spontane resets meer, die soms optreden in TwinCenters en Intelliboxen als ze door de pc worden aangestuurd. :)

Koplopergebruiker dus, maar ik vind het ook nogal omslachtig om de hele baan in Koploper in te voeren, met alle wensen en mogelijkheden en daarbij niets te vergeten of fout te doen.  :-\ Bovendien zou ik graag ECoS als centrale gaan gebruiken, met de bezet- en terugmeldingen via het betrouwbare LocoNetsysteem. Dat kan niet in Koploper, dat heeft niet de mogelijkheid van LocoNet als 2e systeem. :(

Vandaar dat ik geïnteresseerd ben geraakt in Traincontroller. Ik heb versie Silver gedownload en geïnstalleerd en in de demo-mode de quickstart doorgewerkt.
Ik denk dat ik met versie Bronze lang niet alles kan doen wat ik wil en ik vraag me zelfs af of Silver dat wel kan. Ik heb in de manual vanaf blz. 13 bij de verschillen tussen Silver en Gold een aantal dingen gelezen die je alleen met Gold kunt doen.
Waarschijnlijk moet het Gold worden, maar dat vind ik een nogal prijzige investering. Kortom: ik ben nog aan het wikken en wegen.

Mvg,

Henk


Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re:Voorstelling
« Reactie #1 Gepost op: 2012-09-19, 12:54:51 »
Hi Henk,

Welkom op het forum vanuit Thailand (haha)
Leuk verhaal! en ik weet zeker dat je hier veel info kunt vergaren over Silver/Gold.

Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re:Voorstelling
« Reactie #2 Gepost op: 2012-09-19, 15:16:09 »
Dag Henk,

Welkom op dit forum. Inderdaad is hier aardig wat kennis over TC te vinden!

Waar is je fregat gebleven?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-09-19, 15:18:41 door GerardWassink »

Offline Eenerspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
  • D813-Groningen. Grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Voorstelling
« Reactie #3 Gepost op: 2012-10-11, 12:02:40 »
Hallo Gerard,

FF off-topic:
Mijn fregat is een jager van de Frieslandklasse, Hr. Ms Groningen, waarop ik een tijd gevaren heb en in 1972-73 naar de West ben geweest.
Ik heb er foto van gevonden en aan mijn profiel toegevoegd. Ik en velen met mij, vonden dit mooie karaktervolle schepen. Snel en wendbaar, ze hadden iets wat andere typen schepen die daarvoor en daarna in vaart kwamen, niet hadden.

Mvg,
Henk