Dutch Roco Forum
Digitaal => Digitaal Algemeen => : Hansw 2022-11-17, 11:49:16
-
Beste , ik heb op de buitenste baan R5 de Stoomlok Br 44 + 5 erts wagons rijden . In de deze baan zijn twee gepolariseerde wissels geinstalleerd .
Als ik langzaam rijdt krijg ik toch op de wissel kortsluiting , als ik hard rijdt geeft hij geen kortsluiting
Komt dat door de lengte van de trein
Mvg Hans
-
Hans,
Je geeft het zelf al aan, de treinlengte speelt je parten.
Mijn idee is om de baan, met de maximale treinlengte, voor de wissel te isoleren. De polariserende wissel stuurt de baan dan aan. Je trein rijdt dit deel op. De wisselzorgt dat, zolang hij nog in de juiste stand staat, dat de voeding correct is. Is de laatste wagon de isolatie gepasseerd, enn de wissel wordt omgelegd, zal het spoor nog steeds goed gevoed worden.
Misschien helpt dit je.
-
Dank je Dirk voor je advies
Wat ik vreemd is dat ik met deze trein eerst op mijn oude Roco geoline heb gereden en daar dit probleem niet had alhoewel daar ook wissels zijn opgenomen .
Misschien een domme vraag maar hoe kan ik het makkelijkste de baan voor de wissel isoleren
Mvg Hans
-
Hans,
Zaag voorzichtig met een fijn zaagje een rail door (niet beide rails). Maar bepaal eerst de maximale treinlengte. Zet deze trein voor de wissel en markeer de rail voor de trein (zo'n gekleurde punaise). Daar zaag je dus de rail door. Als het goed is, wordt de rails na de zaagsnede door de wisselstand van spanning voorzien.
-
Beste Dirk , dus als ik het goed begrijp moet ik de rails doorzagen bij de laatste wagon van de trein . Alleen komt na de wissel op korte afstand weer een wissel
Geeft die dan ook niet hetzelfde probleem
Ik heb een foto bijgevoegd het gaat om de onderste ( buitenbaan ) .
(http://)https://myalbum.com/album/vE29bTCfb4VcM9/?invite=aaad655b-c506-4cfe-b6fe-6acd75fd6044
Mvg Hans
-
Tja,...
-
Beste Hans,
als ik zo naar je vraag en de foto kijk denk maak van al die wissels een wisselstraat door aan beide zijde alle rail te isoleren dan wel onderbreken dmv een zaagsnede. Zorg voor een treinlengte die als het even kan niet in de wisselstraat (zie je foto) staat. Maar als je alle wissel hebt geïsoleerd zou het niet moeten uitmaken dat er nog een wagon op een wissel staat.
-
Beste , de werking van mijn baan wordt mij steeds onduidelijker :
Als ik eveneens met een lange trein op de tweede buitenste baan ( R4 ) rijdt heb ik het probleem bij de wissels niet ( de trein rijdt wel contra ivm de Br44 )l
Vandaag nog even de Br44 ( buitenste baan getest ) . Hij stopt bij de wissel met de aanduiding kortsluiting op de mouse , als ik nu op stop druk op de mouse gaat hij vanzelf weer rijden .
Volgens Piet zou gepolariseerde wissels mijn probleem juist moeten voorkomen .
Bij mijn oude Geoline baan heb ik nooit problemen gehad met de wissels nu weet ik niet of deze toen ook al gepolariseerd waren door Roco ( jaar 2006).
Ik heb op de oude baan zelfs een driewegwissel en van die lange bochtwissels ( weet niet hoe die ook alweer heten ) .
Mvg Hans
-
Beste Hans, je hebt het probleem bij een gepolariseerde wissel. Rij je toevallig het wissel open dan krijg je inderdaad kortsluiting. Bij hoge snelheid is dit van korte duur en zal de centrale niet uitschakelen. Bij lage snelheid sckakelt de centrale uit. Dus zorg ervoor dat de wissel ALTIJD in de goede rijstand staat. Mvg Henk
-
Beste Henk,
Bedankt voor je reactie
Ik begrijp de term niet : De wissel opensnijden
Ik heb de betreffende 2 wissels op de buitenbaan R5 op de stand rechtdoor staan ,als ik hem in de andere stand zet gaat de trein naar de baan R4
Bij de trein die op de R4 rijdt heb ik de wissels eveneens op de stand rechtdoor staan en dat gaat goed
Dus nog even voor de duidelijkheid: Op baan R4 en R5 rijden lange treinen die in hun eigen baan blijven R4 trein rijdt tegen de klok in eb R5 trein met de klok mee
Mvg Hans
-
Dag Hans,
"een wissel open snijden": als je van je baan R5 naar R4 wil en je heb het wissel in baan R5 afbuigend staan en het wissel in baan R4 niet dan duwen de flensen van de wielen van de lok de wisseltongen om dus open. Zijn het wissels met een gepolariseerd punt/hartstuk dan krijg je zeker kortsluiting omdat de polariteit van het punt/hartstuk verkeerd is.
-
En, Hans, dit hoor je wel eens in Amsterdam, waar wissels uitgevoerd worden als veer-wissels. Je hoort dan het geklepper van de tong, die terug veert.
Dit wordt ook gedaan in Zwitserland bij uitwijksporen.
Alleen, waar het nuttig en veilig is.
-
Beste , Dank , weer wat geleerd
Maar dat speelt bij mij niet omdat ik niet van baan wissel en in de R5 blijf rijden
Gisteren advies gekregen van Piet om de zwarte draden onder de wissel los te maken en zodoende de polarisatie uit te schakelen om te testen wat de oorzaak is
Ik kreeg ook nog de tip van Piet om op meerdere delen van de baan met stroom te voeden,
Mvg Hans
-
Hans, kllnkt helder. Wel een klus. Wordt dusweer kruipen. Sterkte.