Programma's > TrainController Silver

Uitdaging met bezetmelding

<< < (2/7) > >>

P.Heinst:
Cees,

Kun je eens aangeven wat je allemaal gebruik, soort melders, welk systeen bv Z21 of anders van Roco of Lens of digikeijs enz.

En hoe je het eventueel hebt aangesloten.

Harald,

Met natte vinger werk bedoel ik niet dat je maar een gok doe of het goed is maar in dit geval gaat er door je vinger een stroompje lopen en is de vinger de weerstand waardoor die stroom gaat lopen en daardoor wordt de stroomdetector geactiveerd die op zijn beurt de melder inschakeld.

Gr Piet

Jan S:
Best Cees, Harald en Piet,

Misschien dat ik jullie iets van toegevoegde waarde kan betekenen.

De verwerking van een merk bezetmelder naar de software geschied praktisch in Binair getallen.
Binair is 0 of 1. Als het binair getal 0 is, is ie uitgeschakeld. Binair 1 is aan.
Die Binaire getallen is een soort electronische software schakelaar die in het software kan verwerken. Vandaar dat een bezetmelder bijv. uit staat is Binair 0. Zijn er stroomdetectie of stroomverbruikers dan staat de bezetmelder op rood is Binair 1.
Ik ken de silver versie niet maar bij Gold versie kun je in block de bezetmeldernummer opgeven en testen of de bezetmelder werkt.

Nu zijn bezetmelders als hardware gevoelig apparaten. Zoals Piet het al vermelde met natte vinger dwars over twee sporen geeft weerstand.

Wanneer een bezetmelder continue aan blijf staan, dan zou het kunnen betekenen dat er verschillende reden voor kunnen zijn.

1) tussen bezetmelder 1 en 2 met de doorlopende   nummers dienen iedergeval aan 1 spoorzijde gescheiden te zijn. En altijd de draad vanuit de bezetmelder module naar dat gescheiden spoordeel. Dus niet aan de spoorstaaf die aan elkaar zijn doorgetrokken met een metalisch rails verbinder.

2) als er een spoorbedding is gemaakt van steentjes vermengd met verdunde lijm. Dan is het vocht de boosdoender van het aanzetten van een bezetmelder. Dus goed laten drogen.

3) van een spoor dat gescheiden is en naar de volgende spoor dienen absoluut schoon gescheiden te zijn. Kunststoffen railsschoentjes is een alternatief. Maar doorslijpen van een spoorstaaf leverd weleens slijpsels tussen het gescheiden spoor. Dat levert flikkerend effecten op. Goed schoonhouden is de redemie.

4) Als ik het goed begrijp heeft Cees de Littefinski bezetmelder. Daar is ook een optie om een weerstandje tussen te zetten.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

P.Heinst:
Helaas heb ik niet kunnen vinden dat Cees littefinskigebruik maar mogelijk heb ik iets gemist.

Mijn vermoeden van het probleem zou kunnen zijn dat de bezetmelders niet opvolgend zijn genummerd maar dat moet bij bv roco.
Maar eerst maar eens horen wat er gebruik wordt.

Gr piet

Jan S:
Hallo Piet,

Mijn fout, excuus daarvoor dat Cees een Littefinsky zouden hebben.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

P.Heinst:
Geen probleem Jan.
Overkomt mij ook wel eens dat ik denk dat het zo is en later is het mogelijk waf anders. Te veel haast zullen we maar zeggen.
Ge piet

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie