Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 2753 keer)

Offline Harm Groeneweg

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Even voorstellen
« Gepost op: 2023-12-25, 18:09:50 »
Hallo, ik ben 67, pensionado, woonachtig in IJsselstein (Ut). Ooit als jochie een Märklin treintje gehad, met als enige “automatisering” die blauwe drukknopkastjes om de wissels om te zetten. Maar dat alles staat al zo’n 50 jaar te verstoffen op zolder. Lang getwijfeld of ik wel weer zou gaan beginnen aan deze hobby, maar dan toch deze week een z21 startset ROCO 5110002 gekocht. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan…alleen maar wat rondjes rijden met de kleinkinderen, of toch aan het uitbouwen, digitaliseren etcetera. Tenslotte niet voor niets een digitale z21 gekocht, nietwaar! Bij dat laatste zal ik jullie hulp nodig hebben, want op digitaal modelspoor ben ik een leek! Voorlopig eerst maar eens flink studeren op alle info die jullie al beschikbaar hebben gemaakt op dit forum.
Beginner met z21 startset 5110002

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2023-12-25, 19:15:49 »
Beste Harm gefeliciteerd met je aankoop.
Je zal al heel snel merken dat je veel te kort komt om automatisch te kunnen rijden.
Ik zou als ik jouw was te raden gaan bij een goede dealer b.v. Harlaar of Dts.
Dan gaat er een wereld voor je open.
Er is ontzettend veel mogelijk maar dan moet je ook wel investeren (en ja het is een vrij kostbare hobby).
Ik ben nu zelf zo'n 2 jaar digitaal bezig (hiervoor analoog gereden) en ben nu zover dat er 8 treinen op 4 sporen automatisch in de rondte rijden.
Wens je veel plezier en succes toe.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Harm Groeneweg

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2023-12-26, 00:19:35 »
Dank, Hans. Ik ga me erop oriënteren.
Beginner met z21 startset 5110002

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2023-12-26, 10:05:07 »
Beste Harm, welkom op dit forum. Naast de goede adviezen van Hans heel veel leesplezier op dit forum. Wij zijn ook erg benieuwd naar de vorderingen van je baan.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2023-12-26, 10:54:16 »
Beste Harm ;
Ik wil je nog 1 advies geven nl: Zolang je nog geen ervaring hebt met het digitale gebeuren laat je niet verleiden tot de aankoop (bv. op beurzen of marktplaats) tot de aankoop van gebruikte spullen.
Bij nieuw aankoop bij een goede dealer kun je altijd terecht voor hulp wanneer je het niet werkend krijgt.
En mijn ervaring is dat er met gebruikt spul regelmatig problemen zich voordoen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2023-12-26, 10:57:19 »
Welkom Harm,


Ik sluit mij aan bij Hans en Arie.
Velen onder ons zijn met de roemruchte startsets van Märklin begonnen en automatiseerden hun wissels en ontkoppelrails met de blauwe kastjes.
Als je Duitse taal beheerst, heeft ROCO mooie boekjes, kijk even bij de "Digitale boekenplank".
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Harm Groeneweg

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2023-12-26, 11:04:51 »
Inderdaad Hans, ik was in november voor de eerste keer op de Houtense modelbeurs. Wat een ongelofelijke drukte, overigens, ik had nooit gedacht dat die zo enorm bezocht zou worden. Ik had toen nog het idee om mijn startset daar min of meer bij elkaar te scharrelen. Maar dat durfde ik toch niet aan, precies met dat idee dat ik nog niet in staat ben om a/ de gebreken bij tweedehands materiaal te onderkennen en b/ evt. gebreken zelf te kunnen repareren. N.b. wel enorm grappig, dat toen ik min of meer verwilderd van alle indrukken mijn boterhammetje zat op te eten, ik toevallig net naast Piet Heist zat en met hem in gesprek raakte, o.a. over het Dutch Roco Forum :D! Dus zodoende…. ;D!
Beginner met z21 startset 5110002

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: 2023-12-26, 11:09:06 »
Dan heb je waarschijnlijk ook naast mij en mijn vrouw gezeten.
Want Piet en wij gaan vaak samen koffie drinken op de beurs.
De beurs in november was inderdaad uitzonderlijk druk (dit hadden wij nog nooit mee gemaakt).
Het beste is om voor 10 uur aanwezig te zijn  ivm. met parkeren en meestal is het tot een uur of 12 goed te doen.
Mocht je interesse hebben mag je wel eens bij mij komen kijken (we wonen per slot niet zo heel ver uit elkaar).
« Laatst bewerkt op: 2023-12-26, 11:13:28 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Harm Groeneweg

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 4
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 2023-12-26, 12:27:14 »
Ha, ha, als het dan Piet maar geweest is…? We zaten daar even samen aan een “vrij” tafeltje, middenin alle drukte. We hebben ons toen niet voorgesteld. Maar Piet vertelde dat hij o.a. de registratie op het forum regelde. Toen ik dus mijn account aanvroeg (via Piet) concludeerde ik dat hij dat in Hou5en geweest moet zijn.

Bij gelegenheid kom ik graag een keer langs, Hans, maar eerst maar eens wat verder studeren en uitproberen. Alvast bedankt voor de uitnodiging!
Beginner met z21 startset 5110002

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: 2023-12-26, 12:34:38 »
Harm je zal er achter komen dat met een start setje niet zo heel veel meer mogelijk is dan met analoog.
Tuurlijk rijd het soepeler en kun je wat meer doen met bv verlichting.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: 2023-12-26, 15:52:41 »
Ik sluit mij aan bij Hans: een goede dealer is goud waard.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: 2023-12-27, 17:07:20 »
Beste , zoals Hans al had vermeld  :   En mijn ervaring is dat er met gebruikt spul regelmatig problemen zich voordoen.
Omdat ik ook A technisch ben koop ik daarom uitsluitend nieuwe treinen met garantie
Ik heb ook goede ervaring met Harlaar   daar heb ik twee Z21 uitgebreide  startsets gekocht  met korting  toen ik twee jaar geleden weer opnieuw opstartte
Daarnaast koop ik ook veel in Duitsland bij Modellbau Hartle  die geven bij een jaarbesteding van 1000 euro nog eens  10 %  extra korting en een verjaardag bon van 50 euro
Ook op EBAY .de   worden door erkende treinwinkels scherpe aanbiedingen gedaan  dmv biedingen 
En met de hulp van vooral Hans , Dirk en Piet  heb ik de momenten dat ik wilde stoppen  weer overwonnen
Mvg Hans       


Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails