Auteur Topic: Wissels gaan niet om  (gelezen 29446 keer)

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Wissels gaan niet om
« Gepost op: 2010-12-04, 21:45:40 »
Ik gebruik Rocomotion 5.9 Duits.

Als ik aan het rijden ben, gaan regelmatig wissels niet om. Het rare is dat op het scherm het wel gebeurt.

Als ik met de pc muis op de wissel klik werkt alles normaal. Maar met automatisch rijden gaat het vaak fout.

Ik heb ook de Demo Traincontroller Brons geprobeert met gelijk resultaat.

Wie herkent dit ?


Vrg

Jan Postema
Multimaus, iTrain

Offline Wietse

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 55
  • Waardering: 1
  • TC Gold, DR5000, 3x DR 5033 MM,24 treinen
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #1 Gepost op: 2010-12-05, 10:45:23 »
Hoi Jan.

Ik herken het probleem. De taal die je gebruikt is niet belangrijk denk ik.
Via de computer werkt een wissel niet maar wel met de Lokmaus.
Toch zijn de wissel switches erg gevoelig. Op een drieweg wissel werkt een switch niet, maar wel op een gewone wissel. 
Het ene moment rijdt e.a. voorbeeldig en ineens gaat het fout.
Volgens mij is het een software probleem. Soms gaat er spontaan een trein rijden.
Het kan zijn dat de aangesloten computer iets tegenhoud tijdens de verwerking.
Ik ga één dezer dagen het pakket overzetten op een snellere computer.
Verder zit ik er aan te denken om de baan eens helemaal overnieuw te tekenen in de computer.
Heb het idee dat door de vele veranderingen/aanpassingen e.a niet alle wijzigingen gewist of aangepast worden.
Laten we elkaar maar op de hoogte houden.
Ik mag toch aannemen dat wij de niet de enige zijn die last van dit probleem hebben.

Gr. Wietse

 

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #2 Gepost op: 2010-12-05, 22:06:42 »
Hallo Wietse,

- Een snellere computer heb ik nog niet geprobeerd.
- De baan heb ik al wel opnieuw getekend.
- Ik heb de software opnieuw geïnstalleerd.
- En ik heb Traincontroller Bronze geprobeerd  (het lijkt er op dat het geen software fout is)
- En andere trafo

Het is niet altijd dezelfde wissel.

Wel  heb ik de schakeltijd op 40 milliseconden gezet. En wat ook nog opvalt is het gebeurt als er meerdere wissels achter elkaar om gezet worden.

vrg,

Jan
« Laatst bewerkt op: 2011-11-26, 12:16:18 door administrator »
Multimaus, iTrain

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #3 Gepost op: 2010-12-06, 10:17:51 »

Citaat
Wel  heb ik de schakeltijd op 40 milliseconden gezet. En wat ook nog opvalt is het gebeurt als er meerdere wissels achter elkaar om gezet worden

Jan, Ik heb wel geen ervaring met de door jullie genoemde systemen maar ik rij met een Lenz centrale. Daar moet voor de schakeltijd van een wissel rekening gehouden worden met 300 mSec. Dus probeer dit maar eens. 40 mSec is wel heel kort naar mijn mening. Wat staat hier over in de handleiding? Een snellere computer lost volgens mij het probleem nl niet op. Je moet de centrale de tijd geven om alle berichten te kunnen verwerken. Bij de huidige computers lukt het meestal wel, mits je niet teveel programma's op de achter grond hebt draaien.

Marius 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #4 Gepost op: 2010-12-06, 11:23:48 »
De handleiding geeft geen uitsluitsel betreffende de schakeltijd.
In het hulpmenu van het programma wordt het volgend beschreven.

Schaltzeit

Geben Sie hier die Länge der Schaltzeit in Millisekunden an. Erhöhen Sie diese Zeit, wenn die Weiche nicht ordnungsgemäß innerhalb der voreingestellten Schaltzeit umgeschaltet wird. Geben Sie 0 ein, wenn Sie die voreingestellte Schaltzeit verwenden möchten


Schakeltijd
Hier geeft U de lengte van de schakeltijd in milliseconden aan. Verhoog deze tijd wanneer de wissel niet volgens de regels binnen de vooringestelde schakeltijd omgeschakeld wordt. Geef een 0 in als U de vooringestelde schakeltijd wilt gebruiken.

Gr Piet

 
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #5 Gepost op: 2010-12-06, 20:39:39 »
Ik ga ook eens 300 mSec proberen
Multimaus, iTrain

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #6 Gepost op: 2010-12-09, 11:38:27 »
Jan,

Werkt het inmiddels wel naar behoren¿¿¿¿¿

Groenten Rob

Offline administrator

  • Administrator
  • Nieuw lid
  • ******
  • Berichten: 3
  • Waardering: 1
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #7 Gepost op: 2010-12-09, 12:33:50 »
Gisteravond de instellingen gewijzigt naar 300.

Het heeft een 30 minuten goed gewerkt.

vrg

jan

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #8 Gepost op: 2010-12-09, 18:45:28 »
Jan,

Dat is dus ook niet de gehoopte oplossing, wat wel jammer is. Een mogelijkheid is dat je per keer niet langer dan 30 minuten rijd. ;) ;D

Groenten Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #9 Gepost op: 2010-12-09, 18:59:29 »
Rob,

Je kunt het antwoordt van Jan ook anders lezen, het heeft 30 minuten goed gewerkt.   "en toen?  ben ik naar bed gegaan dus de treinbaan stilgezet" staat niet bij dat hetzelfde probleem zich weer heeft voorgedaan.

Ja je kunt het lezen zoals je het zelf wilt zien.  ::) ::)


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #10 Gepost op: 2010-12-09, 20:54:01 »
Klopt helemaal het werkt nu goed  :D
Multimaus, iTrain

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #11 Gepost op: 2010-12-09, 22:37:13 »
Jan, gelukkig maar dat alles draait ondanks mijn onderstaande leugen  :D
Citaat
Je moet de centrale de tijd geven om alle berichten te kunnen verwerken
Het is niet de centrale maar het zijn de wisseldecoders. Een wissel decoder moet eerst zijn opdracht afgerond hebben voordat deze aan een volgende kan beginnen. Dat verschilt per decoder. Lees de gebruiksaanwijzingen hierop goed door. Krijgt een decoder een nieuwe opdracht en de vorige is nog niet afgerond dan wordt de nieuwe opdracht overgeslagen. Daarom kan je in het programma per type decoder ook verschillende waardes opgeven. Je hebt snelle jongens en langzame oudjes  ;)

Mochten er weer fouten optreden dan lezen we het wel weer.

Marius

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #12 Gepost op: 2010-12-10, 07:45:11 »
Weer fouten nu maar verder zoeken
Multimaus, iTrain

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #13 Gepost op: 2010-12-10, 10:28:02 »
Jan,

Wat een teleurstelling. Maar we blijven doorzoeken. Trouwens hoe lang draaide het programma nu foutloos? Wil je even controleren of de instellingen nog steeds op 300mSec staan? Misschien was je de allerlaatste stand vergeten te saven. Dat overkomt mij ook wel eens, in mijn enthousiasme dat het het werkte hop-pa-kee de PC uit .......

Als dat niet het geval is dan zijn de volgende punten nu verdacht:
1.   De PC
2.   De communicatie tussen PC en de centrale
3.   De aansluiting van de wissels op de decoder
Hieronder even een paar vragen om mee te kunnen denken:

De PC:
Met welk operarating systeem werk je? (Windows xx, Unix). Wil je goed controleren of er geen andere programma’s op je PC in de achtergrond aan het draaien zijn? Is je PC los van het internet? Is je PC los van een lokaal netwerkje bij je thuis? Heb je een virus scanner draaien? Welke? Maak je gebruik van een automatische update controle?

De communicatie tussen PC en de centrale
Welke centrale gebruik je? Hoe is deze verbonden met je PC en via wat voor poort? (RS232, USB)
[Edit]Hoe heb je de communicatie ingesteld? O.a. wat is de ingestelde baudrate voor de verbinding ?Komt deze overeen met wat in de handleiding van de centrale staat?[Edit]

De aansluiting van de wissels op de decoder
Wat voor wissels gebruik je? Wat voor soort wissel decoders gebruik je? Maak je gebruik van een externe voeding? Zo ja, hoe zwaar is deze voeding dan?

Veel huiswerk voor je  ;D, we lezen je antwoorden wel weer.

Marius.

bijgewerkt op 20101210 15:50
« Laatst bewerkt op: 2010-12-10, 15:49:39 door SBBcargo »

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #14 Gepost op: 2010-12-10, 21:55:32 »
Domme opmerking van een simpele ziel. Als je de eerste wissel op bv. 50 msec zet; de tweede op 100msec, zodat de decoder op deze manier wat extra tijd krijgt om alle opdrachten uit te voeren.

Groenten Rob