Auteur Topic: Wissels gaan niet om  (gelezen 29456 keer)

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #15 Gepost op: 2010-12-10, 22:27:05 »
Als je de eerste wissel op bv. 50 msec zet; de tweede op 100msec, zodat de decoder op deze manier wat extra tijd krijgt om alle opdrachten uit te voeren.

Hoi Rob,
Wat probeer je te vertellen? Jan heeft alles op 300mSec staan begreep ik uit bovenstaande antwoord van hem. Pas als alles goed functioneerd zou ik pas gaan experimenteren met verschillende tijden.
Marius

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #16 Gepost op: 2010-12-10, 23:04:12 »
Hallo Marius

Mogelijk kan ik al wat antwoorden geven op de vraag die je aan Jan stelde, zonder Jan voor de voeten te lopen.
Jan en ik werken met vrijwel gelijke systeem en samenstelling

Het systeem waarme gewerkt wordt is Windows xp.
De communicatie tussen pc, wij werken met de Roco centrale die verbonden is via de RS232 com 1.
Instelling van de communicatie, de interface (centrale) heeft geen instellingen en geen baudrate instelling nodig (automatisch) staat ook niet in de handleiding.
De wisseldecoders die worden gebruikt zijn de 10775 van roco (standaard), De wissels zijn roco met zachte bedding (wordt niet meer gemaakt) met onder aandrijving.
De voeding komt via de centrale die wordt gevoed door de standaard trafo van roco.

Het merkwaardige is dat ik met vrijwel gelijke samenstelling geen enkel probleem hebt (tot nu toe) en het rijd al enkele jaren.
Mijn schakeltijd voor de wissels staat op 0

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-12-10, 23:21:54 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #17 Gepost op: 2010-12-11, 14:06:02 »

Het merkwaardige is dat ik met vrijwel gelijke samenstelling geen enkel probleem hebt (tot nu toe) en het rijd al enkele jaren.


De kneep zit hem dus in "vrijwel". Dus zoek de verschillen!!!  ;D

Nog even voor Jan: Kijk even of de kabel tussen je PC en de centrale goed is aangedrukt. Voor alle zekerheid haal de kabel aan beide kanten los en sluit alles dan weer op nieuw aan zodat je weet dat de verbinding goed vast zit. Een ander test zou kunnnen zijn om tijdens het rijden de aansluit kabels te bewegen. Misschien zit er wel een los kontaktje of een breukje in één van de kabels. Ook zou ik graag willen weten of je de stroom voor de funktiedecoder van de rails weghaald of direct bij de centrale.

Maar goed we wachten op de volgende rapportage van Jan.

Marius.

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #18 Gepost op: 2010-12-11, 21:48:45 »
•   PC Asus Barebone P4 2,8 Ghz
•   Interngeheugen 1 Gb
•   Besturing Windows XP Professional (NL) SP 3
•   HD 80 Gb 2 partities C: 20 Gb D: 60 Gb
•   
•   Hardware
•   Videokaart NVIDIA Geforce FX 5500 (2 beeldschermen)
•   
•   Software
•   
•   Virus scanner Microsoft Security    Essentials
•   
•   Rocomotion 5.9 Duits
•   
•   2 x Travo Roco
•   3 x Locmaus
•   1 x Multimaus
•   1 x 10785
•   1 x 10764
•   3 x 10787
•   2 x 10775
•   10 x Wissel  ( 2 met een decoder )



CPU belasting Max 12 %
Internet uit
Virus scanner uit
Multimaus, iTrain

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #19 Gepost op: 2010-12-11, 22:10:55 »
De fouten zijn er nog steeds.

Wat wel opvalt is dat de wissels die zijn aangsloten op de eerste wisseldecoder 10775 fouten maken.

Het is nu 2 keer voor gekomen dat een wissel met ingbouwde wisseldecoder ook niet om ging.


Als bijlage heb ik 2 plaatjes van de baan gedaan

1 De baan
2 Fahrtdienstleiter
3 De file voor Rocomotion (als zip file)

We zoeken verder.

vrg


Jan
« Laatst bewerkt op: 2011-11-26, 12:17:42 door administrator »
Multimaus, iTrain

Offline SBBcargo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 20
  • Waardering: 0
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #20 Gepost op: 2010-12-11, 22:54:02 »
Hoi Jan,

Aan de computer zal het wel niet liggen. Prima bakkie. Van het treinbesturings programma lees ik ook weinig klachten. Dus denk ik dat we het moeten gaan zoeken in de hardware van je modelbaan. Ik denk steeds meer in de richting van te weinig pouwer. Als je weer eens aan het rijden gaat doe dat eens met één lok. Alle overige loks en evt wagons met verlichting van de baan halen. Koppel ook alle muisjes even los, eens kijken of het fenomeen dan weer snel optreed.
Kijk ook eens naar de stroomaansluiting  (J/K) van de wissel modules als je wilt. Meet de stroom eens op verschillende punten op je modelbaan. Is deze afwijkend van wat er uit de booster komt? Als ik je opsomming goed lees dan gebruikje 2 boosters: zijn de twee secties op je baan goed gescheiden?

Veel sterkte en hou ons op de hoogte.

Marius.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #21 Gepost op: 2010-12-12, 12:06:42 »
Hallo Jan,

Controleer de autotrain ritten eens en kijk b.v. bij Fahrdienstleiter bij de rit Brug L naar Binnendoor, daar heb je als opvolger Nachfolger) de volgende staan, Brug L naar Binnendoor, Tunnel naar Tuin, Binnendoor naar Tunnel.
Nu gaat het even om de eerste twee, Brug L naar Binnendoor, Tunnel naar Tuin, voor beide heb je een autotrain rit aangemaakt maar er is geen rit vastgelegd (gemaakt, kijk in de fahrdiensleiter als je deze rit aanklikt) zodat deze mogelijk wel gaan rijden maar dat er geen wissels worden gezet, mogelijk worden er dan al wissels gezet die van de daarop volgende rit moeten worden gezet?
Zie afbeelding, geen verbinding tussen de blokken.

Bij het blok Tuin is bij de remmelder vanaf beneden geen remweg (Bremsrampe,schuifje bij C12a staat helemaal links) aangemaakt, hierdoor zal de trein gelijk stoppen en nooit de stopmelder bereiken en gaat het niet verder en wordt het overige niet vrijgegeven.

Je antw. dat de fouten op de eerste wisseldecoder 10775 optreden is normaal omdat alle wissels op een decoder zitten of bedoel je hiermee de eerste helft van (4 x) van de decoder, W 14 en W 17 hebben een eigen decoder.
Je gebruikt 2 x 10775, waarvoor is de andere?, is de voor bv seinen.
Dit was mij als eerste opgevallen, controleer dit eerst even en kijkt of het klopt en dan maar even afwachten of het dan goed gaat.
Mogelijk kan dit een van de oorzaken zijn.

Tip: start het programma traincontroller bronz en open dan je banenplan uit Rocomotion programma en laat de baan in de demo versie  eens rijden en maak dan gebruik van de simulator, is gemakkelijk maar wijzigingen moet je wel ook in rocomotion doen omdat het programma niet naar een lager nivaue kan.

Gr Piet

 
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 15:07:13 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #22 Gepost op: 2010-12-12, 12:54:46 »
Als je de eerste wissel op bv. 50 msec zet; de tweede op 100msec, zodat de decoder op deze manier wat extra tijd krijgt om alle opdrachten uit te voeren.

Hoi Rob,
Wat probeer je te vertellen? Jan heeft alles op 300mSec staan begreep ik uit bovenstaande antwoord van hem. Pas als alles goed functioneerd zou ik pas gaan experimenteren met verschillende tijden.
Marius

Marius,

Wat ik trachtte te vertellen was: door verschillende schakeltijden te gebruiken, dat de decoder/pc op deze manier wat extra tijd zou krijgen om te schakelen.

Groenten Rob

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #23 Gepost op: 2010-12-12, 21:10:58 »
Hallo Piet,

Goed gezien,

De 2 ritten heb ik er uit gehaald.

De 2e decoder gebruik ik voor seinen en de programmeer rail

Nu weer proberen.

Zie bijlage kabel overzicht naar decoder

Ik heb ook de rocomotion file weer meegestuurd.
Multimaus, iTrain

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #24 Gepost op: 2010-12-12, 21:36:59 »
Tot nu toe geen fouten

6 loks op de baan
« Laatst bewerkt op: 2010-12-12, 21:49:40 door janpostema »
Multimaus, iTrain

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #25 Gepost op: 2010-12-12, 21:58:34 »
Hallo Jan,

Kijk ook even in de eigenschappen van de loks (loks & zuge) bij antreib en dan onder automatikbetreib naar de stand Min, deze schuifregelaar staat ongeveer bij de helf van je loks helemaal naar links, min en daardoor rijdt een lok ook niet helemaal door naar de stopmelder en dat geeft ook een stop voordat de stopmelder geactiveerd wordt, zet deze een klein stukje open naar rechts, twee streepjes is al voldoende.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #26 Gepost op: 2010-12-13, 19:37:07 »
Ga ik doen
Multimaus, iTrain

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #27 Gepost op: 2010-12-15, 19:46:11 »
Jan,

Gezien het feit dat je hier niets meer post mogen we concluderen dat alles nu werkt zoals het de bedoeling is¿¿¿

Zo zie je maar: de echte modelspoorder kan niet zonder Piet  ;D ;D ;D

Groenten Rob

Offline administrator

  • Administrator
  • Nieuw lid
  • ******
  • Berichten: 3
  • Waardering: 1
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #28 Gepost op: 2010-12-15, 20:08:11 »
Het werkt nog steeds niet goed

Vanavond ga ik een andere pc proberen.

vrg

Jan

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re:Wissels gaan niet om
« Reactie #29 Gepost op: 2010-12-17, 20:40:50 »
Vanavond geprobeerd met een laptop (Windows 7 Enterprice) nog steeds fouten.

USB naar Com (Eminent USB to Serial Converter)

Dat was het dus niet.

Verder zoeken.
Multimaus, iTrain