Auteur Topic: Terugmelding Geoline wissels  (gelezen 6197 keer)

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Terugmelding Geoline wissels
« Gepost op: 2013-04-08, 19:13:37 »
Ik ben nu een maand of 8 bezig met m'n vroegere en weer hervonden hobby.
Alles gaat na wat puzzelen en met hulp van o.m. dit forum erg goed, tijdschema's volgens de klok, automatisch verwisselen van locs voor treinen, automatisch beheren van het schaduwstation enz enz.

Wat echter steeds meer een doorn in het oog wordt is het feit dat de wissels soms niet zo zijn gaan staan als TC denkt.
Er is dan wel een schakelpuls gegeven en ook op het switchboard staat de wissel goed, maar in werkelijkheid heeft er een hapering plaatsgevonden waardoor de wissel niet is omgezet.

Weten jullie een manier om een terugmelding met liefst automatiche correctie van/naar TC te realiseren.

De gebruikte wissels zijn de roco geoline met onder de ballast gebouwde decoderchip, dwz iedere wissel zijn eigen decoder, behalve in het schaduwstation, daar worden de wissels verzet met een aantal 8 voudige digirails schakelunits.

Vrgr

Henk
« Laatst bewerkt op: 2013-04-08, 19:49:13 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Terugmelding Geoline wissels
« Reactie #1 Gepost op: 2013-04-08, 19:38:34 »
ik heb zelf ongeveer 50 wissels van geoline met daarin de motor en decoder van roco, maar nog nooit 1 hapering gehad.
heb je de stroom voorziening gecontroleerd en of die overal op juiste spanning is?
Heb je gecontroleerd of de stekkers er op de juiste manier in gestoken zijn, dit steekt nogal nauw en let op de kleurcodering.
Wat ik wel een paar keer heb gehad, is dat de decoders nieuw uit de doos niet goed werkten.
in TC kun je de werking van de wissel omdraaien maar naar mijn weten past Tc zich automatisch aan naar de juiste stand van de wissel
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Terugmelding Geoline wissels
« Reactie #2 Gepost op: 2013-04-08, 19:57:52 »
Nicoh,

Alles is goed aangesloten en doet het ook meestal goed, maar soms opeens een keer niet....

Als jij zegt dat er bij jouw nooit problemen zijn, behalve met een paar decoders kan ik die ook eens op proef verwisselen, ik heb wel meegemaakt dat sommige spoelen duideijk minder sterk schakelden dan andere, die heb ik toen ook vervangen waarna het probleem over was.

Hoe controleer ik de spanning, alles locs rijden prima, alle wissels schakelen vrijwel foutloos.

Als het een aansluit- of spanningsprobleem zou zijn zou het geregelder voor moeten komen, lijkt me.....

Los van dit alles:

Is er een manier om de wisselstand te controleren via TC en niet alleen maar de omzetpuls te vertrouwen

gr


Henk
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Terugmelding Geoline wissels
« Reactie #3 Gepost op: 2013-04-08, 20:34:05 »
Henk,

Kan het ook zo zijn dat de wissels iets te strak op de tafel drukken en dat het daardoor wel eens moeilijk omgaat, ook al lijkt het dat niet altijd zo is maar hij kan daardoor zwaar omgaan en het gekke is dat het dan niet altijd zo is.

een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat je op het moment dat het niet goed gaat te veel stroom afneemt door bv.veel treinen te laten rijden of iets anders waardoor de spanning iets zou inzakken en dat er dan net onvoldoende over is om het wissel goed om te zetten, zou je kunnen meten.

Wil je terugmelding naar TC dan zul je iets van een terugmeld systeem moeten maken en dat kan TC wel zien.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-04-08, 21:07:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Terugmelding Geoline wissels
« Reactie #4 Gepost op: 2013-04-08, 21:48:10 »
Precies, Piet, die laatste zin, daar gaat het me om!

Mijn vraag is dus:

Heb jij enig idee hoe je een terugmeldsysteem voor een wissel maakt dat TC kan zien??

gr

Henk

Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan