Auteur Topic: Traincontroller extra  (gelezen 13753 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Traincontroller extra
« Gepost op: 2014-12-14, 13:40:55 »
Allen

Voorbereiding traincontroller Masteclass

Zoals in een ander draadje al genoemd we besloten om eerst maar eens te inventariseren waarin de meeste gebruikers behoefte aan hebben of waarin zij iets meer of uitgebreider van traincontroller willen weten.

Er kan bv aangegeven worden waar je nog iets meer van wilt weten of alleen met aanduiding van het hoofdstuknummer uit de handleiding Gold,

Dit draadje graag alleen gebruiken voor een reactie of het aangeven van hetgeen men gaarne zou willen zien bij een vervolg, vandaar deze inventarisatie,

Gr,  Arie, Rein, John, Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-12-14, 23:11:18 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #1 Gepost op: 2014-12-15, 09:13:18 »
Hallo Piet,

Voor mij gaat het om het automatisch rijden zoals in de trambaan, de grote baan moet nog digitaal gemaakt worden.

Ik zou ook meer willen weten over het instellen van acties met geluid stop vertrek.

Ik kan de bijlage met yrrg niet uploaden.

Groeten John
 
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

GerardWassink

  • Gast
Re: Traincontroller extra
« Reactie #2 Gepost op: 2014-12-15, 12:21:29 »
Dag John,

Maak even een zip file van alle bestanden en upload die. Het zou met de extensie te maken kunnen hebben.

Gerard

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #3 Gepost op: 2014-12-15, 15:28:35 »
beste Piet,

Heb je zaterdag helaas mis gelopen maar ben ook nog maar een starter met rocomotion. Wat mij op de beurs op viel dat veel banen gebruik maken van i-train en niet met traincontroller werkten.

Mvg Henk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Traincontroller extra
« Reactie #4 Gepost op: 2014-12-15, 19:05:16 »
John,

zoals Gerard al aangeeft, maak er eerst een zip file van of stuur ze naar mijn prive mail adres

Henk,

We treffen elkaar zeker nog wel eens ergens.
Dat de indruk is dat er meer gewerkt wordt met ITrain komt volgens mij omdat ITrain heel veel reclame borden overal geplaats had, ook bij stands die bv met koploper draaien of andere en van traincontroller helemaal geen vertegenwoordiger op de beurs aanwezig was.
Barros van ITrain timmert behoorlijk aan de weg en het is ook nog wat goedkoper dan Trancontroller, maar ja welke mogelijkheden heeft een programma en welke denk je te kunnen gebruiken, daar zit nog een groot verschil tussen beide. Ieder zijn eigen keuze naar behoefte.
Heb wel enkele stands/banen gezien die met Traincontroller werkte.

Gr. Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-12-15, 19:10:23 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #5 Gepost op: 2014-12-16, 13:07:22 »
Hierbij de zip file, mijn baan

gr. John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Traincontroller extra
« Reactie #6 Gepost op: 2014-12-16, 20:20:26 »
Leuk dat er wat mensen in houten zijn geweest.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Mijn behoefte begint bij het invullen van trein ritten (autotrain), dit in combinatie met aanvullende acties, zoals claxon, stoppen voor bepaalde tijd en dat soort grappen.
Ook ben ik benieuwd of je clusters onder 1 noemer kunt wegschrijven.
In ieder geval toy toy toy  voor de initiatiefnemers
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #7 Gepost op: 2014-12-18, 20:32:41 »
Kon er helaas niet bij zijn in Houten, een volgende keer wellicht.
Voor wat betreft het topic; nu nog Rocomotion maar medio volgend jaar overstap naar Traincontroller en dan dus beginner TC.
Hierover later meer, elders hier op forum.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Traincontroller extra
« Reactie #8 Gepost op: 2014-12-19, 21:34:30 »
Piet,
Voor mij gaat het voorlopig om de eerste instellingen voor de testbaan. Dingen die je tegenkomt en die niet in de handleiding staan. En de communicatie via loconet componenten. Je houd van mij nog de beloofde data te goed. Maar ik heb het druk met andere dingen en probeer tussendoor de "oude pc" leeg te krijgen ivm vervanging. Gaat meer tijd in zitten dan gedacht.  :P Zaterdag wil ik toch weer eens aandacht aan de baan in opbouw geven.


 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #9 Gepost op: 2014-12-21, 10:20:04 »
Een goede dag,

Zoals eerder gezegd, is het voor mij erg lastig om aan te geven wat ik extra zou willen weten. Aan de hand van de handleiding die ik heb (Traincontroller Gold and Silver Version 7), zitten er voor mij aspecten in vanaf Hfst 3, waar ik meer duidelijkheid over zou willen hebben. Ik denk dan in het bijzonder aan het instellen en afregelen van treinen en blokken.

Alvast bedankt,

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #10 Gepost op: 2014-12-25, 22:04:16 »
Dag allemaal,

Ook ik ben ook in Houten geweest en vond het erg jammer dat er weinig met Traincontroller werd gewerkt. Er is in dit draadje al genoeg over gesproken en ga hier dus niet verder op in.
Daarbij veel mensen gesproken die niet precies weten welk software programma ze precies moeten aanschaffen. Veel twijfels dus en de meesten zagen door de vele I-train bomen het bos niet meer staan. Ik heb deze mensen dus ook gewezen op dit forum.
Wat belangrijk is dat je weet van jezelf in hoeverre je hier mee wilt spelen. Ik ben zelf met koploper begonnen en heb hier veel plezier aan mogen beleven. In eerste instantie is het gratis en kun je er ontzettend veel mee doen. Je kunt je ze op deze manier het digitaal rijden eigen maken en veel kennis vergaren.
Nu werk ik met Traincontroller omdat het, naar mijn mening, makkelijker en comfortabeler is.

Zoals eerder gezegd, is het voor mij erg lastig om aan te geven wat ik extra zou willen weten. Aan de hand van de handleiding die ik heb (Traincontroller Gold and Silver Version 7), zitten er voor mij aspecten in vanaf Hfst 3, waar ik meer duidelijkheid over zou willen hebben. Ik denk dan in het bijzonder aan het instellen en afregelen van treinen en blokken.

Rien,
Om te beginnen al je treinen goed ijken. Laat zo ook eerst warm draaien voordat je gaat ijken,
1) Beknopt: 3 aaneengesloten blokken op je baan aangeven in het tabblad van de betreffende trein, klikken op speed, automatic speed & brake, vinkje onderaan op advanced fine tuning en dan naar speed profile. Daar even goed kijken welk soort bezetmelding je gebruikt. Je ziet meerdere tabbladen welke je gebruikt voor b.v. minimale snelheid.  Op YouTube is hier veel over te vinden.

2) Daarna ga je pas je de blokken instellen met een remmelder(gele pijl) en een stopmelder(rode pijl).

Even een beetje stoeien maar het gaat goed komen!

Groet Bren


Groet Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller extra
« Reactie #11 Gepost op: 2015-01-12, 08:21:48 »
Een goede dag,

De afgelopen periode heb ik wegens ziekte (afkicken van een medicatie afhankelijke hoofdpijn) weinig tot niets gedaan, helaas.

@Piet: Tijdje niets meer vernomen en ik ben ook niet afgelopen zaterdag in Houten geweest. Gaat "Traincontroller extra" nog door, of zijn we met te weinig en/of liggen de items te ver uit elkaar?

@ Brend: Bedankt voor je reactie. Nog een vraagje:
Citaat
1) Beknopt: 3 aaneengesloten blokken op je baan aangeven in het tabblad van de betreffende trein, klikken op speed, automatic speed & brake, vinkje onderaan op advanced fine tuning en dan naar speed profile. Daar even goed kijken welk soort bezetmelding je gebruikt. Je ziet meerdere tabbladen welke je gebruikt voor b.v. minimale snelheid.  Op YouTube is hier veel over te vinden.
Citaat

Mogen er tussen de 3 "aaneengesloten blokken"  wissels zitten?

Groet, Rien

RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Traincontroller extra
« Reactie #12 Gepost op: 2015-01-12, 09:16:39 »
Ik ben Brend niet, maar toch een antwoord: "Neen".

Het gaat er om dat TC:
- de lengtes van het middelste blok van de drie aaneengesloten blokken exact kent
en dat
- de buitenste blokken echt aaneengesloten zijn, zodat er gaan lengte wordt toegevoegd!

Alleen dan is een accurate snelheidsmeting mogelijk, immers snelheid is tijd gedeeld door afstand. Wissels tussen de blokken in verstoren dat.

Gerard

[edit] aangepast op basis van Nico's terechte commentaar [/edit]
« Laatst bewerkt op: 2015-01-12, 12:38:14 door GerardWassink »

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Traincontroller extra
« Reactie #13 Gepost op: 2015-01-12, 10:16:52 »
De lengte van het middelste blok moet ingegeven worden ingegeven in het programma. De lengte van de uitloop blokken hoeft niet te worden ingegeven. Je moet wel een uitloop lengte ingeven
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Traincontroller extra
« Reactie #14 Gepost op: 2015-01-12, 13:58:31 »
Rien,

Citaat
@Piet: Tijdje niets meer vernomen en ik ben ook niet afgelopen zaterdag in Houten geweest. Gaat "Traincontroller extra" nog door, of zijn we met te weinig en/of liggen de items te ver uit elkaar?

De groep is niet groot en er zijn nogal wat verschillen in onderwerp maar dat wil niet zeggen dat het geen aandacht meer heeft.
De laatste tijd bij mij even op een laag pitje gestaan. Na de Kerstdagen is mij vrouw opgenomen in het ziekenhuis, deze week weer thuis maar dat wil niet zeggen dat alles weer normaal is, nog veel werk te doen thuis.
Ben in tussentijd wel regelmatig op het forum geweest om te kijken maar dat was dan meestal wel via tablet of telefoon en daar zijn de mogelijkheden om te antwoorden wel wat beperk.

De aandacht blijft voor het onderwerp, eerst nog maar eens goed inventariseren en de onderwerpen bijeen brengen.

Blijf op de hoogte

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders