Auteur Topic: Traincontroller en LocoNet als standalone  (gelezen 6755 keer)

Offline Alwin

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Traincontroller en LocoNet als standalone
« Gepost op: 2015-02-08, 17:10:27 »
Hallo forumleden,
Momenteel gaan alle signalen vanuit TC via mijn ECoS naar de baan. Dit heeft als grote nadeel dat bij kortsluiting alles stopt. Ik zou graag een scheiding maken tussen het rijden en schakelen/melden, zodat bij een kortsluiting nog wel de wissels geschakeld kunnen worden. Voor dit schakelen/melden wil ik LocoNet gebruiken. Daarvoor heb ik al een tijd z.g. GCA-modules ongebruikt in de kast liggen. Maar hoe stuur en programmeer ik deze LocoNet GCA-modules vanuit TC aan? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand van dit forum wel?

GerardWassink

  • Gast
Re: Traincontroller en LocoNet als standalone
« Reactie #1 Gepost op: 2015-02-08, 19:08:42 »
De Ecos kent voor zover ik weet geen Loconet.
Je zult dus zelf een Loconet moeten 'oprichten'.
Dat kan met een Digitrax PR3.
Deze PR3(Xtra) kan als interface voor Loconet dienen zonder centrale.
Daarvoor is het nodig de PR3 in 'Loconet termination mode' te zetten.
Zie daarvoor bladzijde 4 van deze handleiding.
De PR3 wordt aangesloten via een USB kabel.
De bijgeleverde driver (goed lezen VOORDAT je installeert!!!) zorgt voor een interne (virtuele) COM-poort.

In TC stel je een tweede interface in, naast je Ecos.
Die nieuwe interface koppel je aan de nieuwe com-poort.
Als manufacturer geef je Digitrax op.
En als protocol geef je 'Loconet'.

Dan zou het moeten werken.
Even uit mijn hoof ingetikt, laat maar weten of het zo lukt.

Een PR3 is te bestellen bij bijvoorbeeld dccdecoderservice.nl.

Offline Alwin

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller en LocoNet als standalone
« Reactie #2 Gepost op: 2015-02-08, 21:32:14 »
Hallo Gerard,
bedankt voor je snelle reactie, maar volgens mij heb ik met de GCA85 (http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv85-en) al een LocoNet interface. Daar zie ik, in elk geval dit moment, het probleem niet. Het gaat mij om het vervolg, want ik heb daarnaast ook nog 2 stuks GCA50 (LocoNet I/O blijkbaar), 2 stuks GCA93 (bezetmelders) en 2 stuks GCA136 voor het aansturen van 4 servo's. Ik heb de modules destijds aangeschaft met de bedoeling om te gaan werken met RocRail, maar zoals je schrijft op je prachtige website kon ik niet overweg met de "techneuterige" opzet van het programma. Traincontroller is veel gebruikersvriendelijker, maar hoe programmeer ik al die modules in LocoNet? Tot nu toe heb ik alleen gewerkt met de SwitchPilot van ESU en een S88 terugmelder van Digikeijs. Dat is dus DCC programmering en dat gaat gemakkelijk met de ECoS. Maar over programmering in LocoNet voor beginners kan ik niets vinden op het internet. Hopelijk heb ik met dit verhaal mijn uitdaging een beetje goed op papier gezet. Hartelijke groet, Alwin

GerardWassink

  • Gast
Re: Traincontroller en LocoNet als standalone
« Reactie #3 Gepost op: 2015-02-08, 22:35:10 »
Ah okay,

Wel, de (GCA) interface zal op een vergelijkbare manier moeten worden aangesloten, met het Loconet protocol. Voor de rest van de GCA modules kan ik je niet helpen. Geen ervaring mee, en eerlijk gezegd tot nu toe ook nog nooit van gehoord. Maar ik neem aan dat de Loconet modules gewoon ook via het Loconet te programmeren zijn?

Vraag: Zegt de handleiding daar niks over?

Voor het programmeren van mijn Digitrax modules (bezetmelders en wisseldecoders) gebruik ik het programma JMRI (Java Model Railroad Interface).

Dat gaat erg goed, omdat Digitrax als leverancier door JMRI wordt ondersteund. Hoe dat voor de GCA modules gaat weet ik niet.

HTH,
Gerard

Offline Alwin

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Traincontroller en LocoNet als standalone
« Reactie #4 Gepost op: 2015-02-15, 17:43:41 »
Hallo Gerard, bedankt voor je meedenken, maar nadat ik ook bij de andere wegen die ik de afgelopen week met de GCA-modules heb bewandel op een muur stuit, heb ik besloten om ze voor een afbraak prijs te retourneren naar Peter Giling. Dit draadje kan dus gesloten worden. Hartelijke groet, Alwin.

GerardWassink

  • Gast
Re: Traincontroller en LocoNet als standalone
« Reactie #5 Gepost op: 2015-02-15, 18:45:28 »
Op verzoek van de OP is dit draadje gesloten.