Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 95559 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #60 Gepost op: 2014-01-25, 13:26:32 »
Voila, ik ben er achter wat er niet klopt...... geen ENKEL soldeerpunt op de rails functioneert.

Vanochtend maar eens begonnen met een wissel opnieuw voor te bereiden. Eenmaal klaar kwam ik er achter dat de fout in de railvoeding zat. Dus op de testbaan nagelopen met de nieuwe spanningsmeter; ringleiding prima in orde. Soldeerpunten ringleiding/aftakkingen prima in orde. Alléén staan de rails niet onder spanning dus zijn soldeerpunten aan/in de geoline rails niet in orde. Koude lasjes? Wellicht toch het minieme stukje plastic dat meegesmolten is?

Ik heb in elk geval de goede 'soldeer' gebruikt.

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #61 Gepost op: 2014-01-25, 14:38:23 »
Ik ben weer ietsie verder. Even een proefstukje van twee R3 rails opnieuw gesoldeerd en via de ringleiding gevoed. Dit gaat prima. Ik heb nu gewoon anders gesoldeerd.
Dwz;
1) de te solderen draad die aan de rail komt ombuigen zodat er als het ware wat meer massa draad ontstaat, dit werkt fijner op het moment van soldeer las leggen in de uitsparing aan de onderkant van de geoline bedding.
2) Royaal vloeistof gebruiken
3) minder soldeer.

Ja behalve een dummy in de electronica ben ik ook een dummy in het solderen. Op zich niets moeilijks aan maar die Geoline rail maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Dit weekend dus alles opnieuw solderen, mooie klus, ben weer even zoet.

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #62 Gepost op: 2014-01-25, 14:55:23 »
Martijn,

We gaan allemaal met vallen en opstaan door het leven, en daar komt nog bij dat Keulen en Aken ook niet op een dag zijn gebouwd.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #63 Gepost op: 2014-01-25, 17:34:45 »
Hallo Piet,

Je hebt helemaal gelijk en eigenlijk is het ook prima zo, want van fouten leer je het meest....

Volgende probleem doemt op; Wissel uitgerust met aandrijving 61195 en wisseldecoder 10775 goed op elkaar aangesloten. Alles fuctioneert, behalve...de wissel switcht niet. Ik hoor dat de opdracht word uitgevoerd door 61195 maar er gebeurt niets.
Op het net + fora gezocht naar een oorzaak, kan echter niets vinden. Wat kan hier niet in orde zijn?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #64 Gepost op: 2014-01-25, 18:58:48 »
Martijn,

kijk eens onder de wissel en kijk of het veerstaaldraadje wel in het gaatje van de biels zit waarmee de wissel heen en weer schuif

kijk in de het onderwerp handleidingen bij NL wissel met aandrijving roco geoline 61196 en daar kun je het op de foto zien.

als het er niet inzit, dan niet proberen het draadje er in te buigen maar schroefjes losdraaien en veertje in het gaatje steken en opnieuw vasrzetten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #65 Gepost op: 2014-01-25, 21:23:30 »
Piet,

Het veerstaaldraadje is niet het probleem. Het is nu zo dat ik ook geen beweging in de 61195 krijg.
Ook niet na omruilen met een andere.
Alles stap voor stap, inclusief programmeren in MM aantal keren opnieuw gedaan. Bedrading bijv ook goed ingestoken.
Vreemd......
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #66 Gepost op: 2014-01-25, 21:41:35 »
Martijn,

als je de wissel schakeld, gaat er dan wel het ledje even branden op de 10775

Hoe heb je de draden aangesloten aan de uitgang van 10775 en waarmee heb je dat gedaan

gr piet
« Laatst bewerkt op: 2014-01-25, 21:43:31 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #67 Gepost op: 2014-01-25, 21:43:16 »
Kortweg; Ja, ledjes branden even.

Draden aangesloten dmv meegeleverde clips.

ahhhhh dat laatste, ik vind ze al niet jofel aansluiten, ik ga daar eens even nauwkeurig naar kijken.

(ik stop er nu mee, morgen verder, bedankt Piet!)


Gr.Martijn
« Laatst bewerkt op: 2014-01-25, 21:47:56 door Martijn Welten »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #68 Gepost op: 2014-01-25, 22:21:56 »
Martijn,

morgen verder, prima maar ik geeft toch nog maar een mogelijke hint, mag je morgen lezen.
als je de draadjes aan de meegeleverde clips (stekkertjes) hebt bevestjgt dan zou er de mogelijkheid kunnen bestaan dat je ze op zijn kop erop hebt gestoken, de draadjes in de stekkertjes zitte aan een kant en aan de onderkant van de aansluitingen van de 10775 zitten geen contacten en mogelijk heb je ze er verkeerd opgestoken, er is dan geen verbinding en doen de 61195 het niet en de led op de 10775 wel.
zomaar een mogelijkheid waarom het niet werk

gr piet
« Laatst bewerkt op: 2014-01-26, 11:51:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #69 Gepost op: 2014-01-27, 20:09:57 »
Hallo Piet,

Gisteren de dag anders besteed. Vanavond weer verder 'testen'. Ik weet bijna zeker dat jouw laatste hint de juiste is of dan toch zeker eentje richting het probleem. Heb op een ander forum in een bijdrage nu ook gelezen over dezelfde problematiek, daarin ook een bijdrage van jou.
Doet mij tot de conclusie komen dat de meegeleverde draad met de wisselaandrijving 61195 niet geschikt is want dunne kern ipv harde kern.
Wellicht is het dus verstandig eerst draad met een harde kern aan te schaffen, heeft Roco 10603 een harde kern ?

Ik heb de stekkertjes in elk geval goed in elkaar gestoken, alleen weet ik niet meer via welke richting ik de draad erin gestoken heb dus of deze goed zit weet ik niet (de clips weer uit elkaar halen is onmogelijk zonder ze te vernielen).
Enfin, vanavond nieuwe verpakking 61195 geopend en de meegeleverde draad eruit genomen om aan te sluiten. Maar hoe? Zie plaatje.

Stekkertje 1 lijkt me overbodig, of waar moet je die in godsnaam kwijt? via 3 op 4 pluggen? gaat niet.

Ik heb echt geen idee behalve dan 1 van de driekleurige draad afknippen en via 2 en 3 op 4 pluggen maar dan met dikkere draad, juist of niet?

Gr.Martijn


« Laatst bewerkt op: 2014-01-27, 20:11:51 door Martijn Welten »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #70 Gepost op: 2014-01-27, 20:41:57 »
Martijn

even een kort voorbeeldje hoe je de draad aan de stekker maak.
voor de draad kun je bv draad nemen die men (vroeger) gebruikte als telefoondraad van de meterkast naar het stocontact van de telefoon, zitten geloof ik 6 gekleurde draden in, in oude woningen zie je deze draad nog wel een op de plint gespijkert

Als je het rondje indruk dan kun je de stekkertjes gewoon weer uit elkaar trekken.

Afb. bijgevoegd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-01-27, 21:23:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #71 Gepost op: 2014-01-27, 22:17:00 »
Piet,

Okay ja kan de stekkertjes nu in elk geval weer uit elkaar halen. Op zich had ik het goed gedaan maar de verschillende koperdraadjes zijn elkaar ook gaan raken tijdens/na het het inschuiven. Dat werkt dus niet. Gezocht naar telefoondraad maar die heb ik helaas niet, morgen dus even naar de bouwmarkt. Word vervolgd.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #72 Gepost op: 2014-01-28, 19:48:25 »
Voila, probleem opgelost. Dankzij een oerdegelijke ouderwetse telefoonkabel (had ik zelfs nog liggen)! "We" gaan weer verder!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #73 Gepost op: 2014-01-28, 20:21:49 »
Martijn,

Gisteren gevallen en vandaag opgestaan.

prima opgelost

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #74 Gepost op: 2014-01-28, 22:58:31 »
Hallo Piet,

Ja, met dank aan jouw kunde, info en adviezen. Ik heb vanavond meteen vaart gemaakt met opnieuw solderen. Ik test nu ook direct iedere rail op spanning. Ga ik iets op verzinnen als ik straks 51mtr baan moet digitaliseren. Denk dat ik rail voor rail afwerk dan en een testmogelijkheid maak met stukje 'ringleiding' via oude trafo (onafhankelijk van de baan dus zeg maar op werkplek) zodat ik elke rail op soldeer-contactpunt kan testen voor ze terug in positie gaan. Enfin...

Gr.martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor