Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 98347 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #90 Gepost op: 2014-02-09, 12:30:03 »
Martijn,



Mogelijk zie ik het niet goed maar ik denk dat er nog 2 draadjes niet aangesloten zijn, enwel de buitenste draadjes van de GBM8 naar de 10787 +

Voor het soloderen kun je ook grote kroonsteentjes nemen waar de draad met isolatie in zijn geheel door kan en dan ter plaatse van het kroonsteenje de isolatie weghalen en dan kun je een aftakking maken, met de kroonsteentjes kun je dan ook gelijkde ringleiding vastzetten.
Bijgevoegd een niet al te duidelijke foto maar het is wel te zien.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #91 Gepost op: 2014-02-09, 12:41:27 »
Piet, JA, hehe.... zelf constant overheen gekeken, je hebt gelijk... vandaar dat er steeds 'iets' niet klopt. Ga ik meteen even aan werken. Op de overige comments kom ik zsm terug.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #92 Gepost op: 2014-02-09, 21:02:00 »
@Gerard,
Een experimenteerbaantje, dat is het ja. Ik vind het een aanrader voor iedere (her)starter, zeker voor diegenen met een gebrek aan technisch/electronische kennis of nog erger gewoon géén kennis daarvan -moi-. Zoals je zegt, alles op tafel in het zicht en werken maar. Geduld hebben, lukt iets niet meteen dan de volgende dag of gelegenheid opnieuw proberen. En kom je er niet uit dan is er jullie support, super! En het is dus echt zo, ik zag hier tegenop, maar ik heb er werkelijk lol in gekregen, het is een echte uitdaging geworden om straks alle ins en outs te beheersen. Maar zo ver is het nog lang niet!

@Piet, Gerard; solderen.
Klopt Gerard, de ruimtes die ik genomen heb op de ringleiding om te solderen zijn te mager, ik rook af en toe wat onraad inderdaad. Op de modelbaan ga ik dat straks anders doen. Piet in jouw voorbeeld met kroonsteentjes; je soldeert dan niet maar verbind als het ware de twee ontblote draden in 1 grotere kroonsteen? Werkt dat wel? Is dat niet erg storingsgevoelig?

@Nieuw; Invoeren van een terugmelder in een blok.
Het zou kunnen zijn dat ik iets (meerdere dingen?) niet goed doe. Maar volgens mijn inzichten heb ik stap voor stap de zaken in orde. Ik heb volgens procedure mijn blokplan gemaakt etc. Blokken ingegeven maar wanneer de trein er overheen gaat verandert er niets in Rocomotion, wel veranderen de leds van de 10787. Nu ben ik bezig via de NL handleiding Rocomotion 5.9 maar wat zie ik nu; ik heb in het veld "Invoeren terugmelder" een tab extra (tov handleiding), namelijk "SIGNALE". Waarom heb ik deze keuze mogelijkheid terwijl ik toch echt versie 5.9 heb. En moet ik hier eerst invullen voordat de terugmelder signaal afgeeft (blok rood word bijv)?

Groeten,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #93 Gepost op: 2014-02-09, 21:28:59 »
Martijn,

Betreffende het vakje signale, deze is wel aanwezig als het het vakje met Melder hebt aangeklikt dan is het vakje signale wel aanwezig maar onder het vakje melder en dan op instellingen klikt dan is het vakje signale niet meer zichtbaar.
Het vakje en ook de instellingen voor signale moet je nog maar even vergeten die komen later, signale zijn alleen maar optisch en hebben verder geen invloed op de werking van het programma

Dat de led aan de 10787 veranderen is al een goed teken, verder denk ik dat de instellingen van de rem en stopmelder nog niet helemaal juist zijn, ik kom daar morgen of zo nog wel even op terug, moet eerst eens kijken of ik nog iets op de pc hebt staan wat al uitgelegd is en ander maak ik daar even een verhaaldje van, even geduld lukt vanavond niet meer.

Wat je ook zou kunnen doen is het banenplan even naar mij toesturen op prive mail, het zijn dan de naam die jij eraan hebt gegeven en dat zijn 2 bestanden met de aanduiding .yro en .yrs kun je vinden in de map waar ze zijn opgeslagen.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #94 Gepost op: 2014-02-09, 21:36:11 »
Piet,

Okay, duidelijk voor Signale.

Leds; klopt toch niet helemaal (2 blokken reageren ook de leds niet). Heb vandaag al eea aan dit draadje gehad http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=672.0 waarin ook een heldere bijdrage pdf van jou zit.

Ik zal morgen (ga hier nu ook stoppen) wat dingen over de prive mail sturen oa die yro en yrs bestanden.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #95 Gepost op: 2014-02-11, 21:25:41 »
Piet heeft mij even buiten het forum verder geholpen. Voor de volgers of diegene die er in de toekomst wat aan kan hebben, het probleem zat 'm in het indelen van de melders, vnml in de rem- cq stopmelder problematiek. Hij heeft een mooi illustraie gestuurd waarin een en ander duidelijk uitgelegd is.

Afbeelding 1; dit bestandje had ik gestuurd, hierop is de indeling van de bezetmelders te zien.
Afbeelding 2; met uitleg hoe de indeling van de melders moet zijn.

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #96 Gepost op: 2014-02-12, 08:55:51 »
Martijn,


schuifje verzetten in eigenschappen lok, aandrijving en automatisch bedrijf.
dit moet je voor iedere lok appart instellen.

antwoord op je mailte bijgevoegd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-02-12, 10:22:44 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #97 Gepost op: 2014-02-12, 19:27:11 »
Hallo Piet,

Heb ik aangepast maar het probleem is niet opgelost. Dwz trein valt stil bij (met de klok mee rijden) blok 1 zowel de remmelder als stopmelder en bij het inrijden blok 5 de remmelder.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #98 Gepost op: 2014-02-15, 12:27:29 »
Alle problemen zijn opgelost voor dit moment. Afgelopen woensdag was Piet zo vriendelijk om telefonisch even een en ander met me door te lopen. Toen bleek dat ik de programmering van de terugmelders 10787 niet goed had afgewerkt. En dan blijft er weinig van je welbedoelde plannen over. Ook bleken uiteindelijk een tweetal soldeer punten niet in orde.
Bovendien was er 1 rail die wel spanning maar geen enkele loc wilde er rijden. Uiteindelijk bleek mbv de multimeter dat de spanning op die rail veel te laag was, vreemd maar waar. Ik heb deze rail gewoon vervangen.
Alles werkt nu prima en ik kan verder in Rocomotion.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #99 Gepost op: 2014-02-15, 14:46:07 »
En hoe kan het nu dat ineens mijn wisels niet meer omgaan? Alles gecheckt, alles klopt, spanning, aansluitingen etc etc, maar ze gaan niet meer om. Wisselmotor doet ook geen poging, dus reageert niet op impuls in Rocomtion, MM terwijl op 10775 de leds wel reageren????????????
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #100 Gepost op: 2014-02-15, 14:53:58 »
En hoe kan het nu dat ineens mijn wisels niet meer omgaan? Alles gecheckt, alles klopt, spanning, aansluitingen etc etc, maar ze gaan niet meer om.

Dit is wat we noemen een: "Contradictio in terminis"... ;)

Wisselmotor doet ook geen poging, dus reageert niet op impuls in Rocomtion, MM terwijl op 10775 de leds wel reageren????????????

Klinkt als voedingsprobleem of een communicatieprobleem.

Begin eens met de hele boel uit en weer aan te zetten. Als het dan nog niet werkt alle voedingsaansluitingen goed controleren en nameten!

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #101 Gepost op: 2014-02-15, 16:54:26 »
Dat was inderdaad een echte "contradictio in terminus"  ;D

Goed, alles uit en aangezet (tussendoor even schaatsen gekeken dus solide pauze  8)). Alle voeding gecontroleerd/nagemeten, geen probleem te ontdekken maar resultaat hetzelfde, de wissels (+motor) geven geen kick.

Wat me nu wel opviel is dat bij opdracht wissel verzetten één richting in de groene led kort brand, en de andere richting in, de rode led kort brand -en dit dan op beide wissels-, duidt dit op kortsluiting?
« Laatst bewerkt op: 2014-02-15, 16:58:19 door Martijn Welten »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #102 Gepost op: 2014-02-15, 17:12:50 »
Wat ik meestal doe is isoleren.

Wat ik daarmee bedoel: alles loskoppelen behalve wat er niet werkt (in jouw geval de wissels.

Dus ALLES afkoppelen en dan vanaf je centrale alleen maar die dingen aansluiten die strikt nodig zijn om je wissel om te zetten.
Dan testen. Als het dan ook niet werkt heb je waarschijnlijk een hardware probleem.

Gerard

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #103 Gepost op: 2014-02-15, 19:36:15 »
VREEMD

Aldus gedaan.
Nieuwe wissel genomen, mulizentrale vrijgemaakt voor alleen die wissel en de decoder 10775. Zelfs de kabels van de baan er tussen gezet. Werkt perfekt. Natuurlijk ook even de wisselaandrijvers onder de baanwissels uit gehaald en getest buiten de baan om, doen het ook.

Goed, ik sluit alles weer aan op het baantje, zonder de wissels terug te leggen in de baan maar wel geheel aangesloten test ik en de wisselaandrijvers gaan allebei zo'n 2 keer om en daarna is het weer afgelopen, ze doen niets meer....

Alles lijkt te kloppen, toch is er ergens niet in orde, maar wat?
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.251
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #104 Gepost op: 2014-02-15, 20:03:26 »
Martijn,

wisselaandrijving nooit gebruiken als ze niet zijn ingebouwd, dit kan schade aan de aandrijving tot gevolg hebben

Dat de groene en rode led maar kort branden is normaal, er wordt immers een puls afgegeven en die heeft een korte duur, even uit mijn hoofd de pulsduur  is instelbaar tot 8seconden maar dat is voor een wissel niet nodig, dit doet men bij bv. een ontkoppelaar.

verder zit ik nog even te denken over het probleem.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-02-15, 20:23:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders