Auteur Topic: Even voorstellen.  (gelezen 5277 keer)

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Even voorstellen.
« Gepost op: 2014-01-03, 11:19:10 »
Hallo, mijn naam is Maikel, ben 31 jaar en woon in Santpoort.
Als kleine jongen ben ik vroeger begonnen met de starter set van Roco 41040, Aangevuld met wat oude Lima treinen en spoor van mijn vader.
Het heeft jaren opgeborgen gestaan (meer dan 15 jaar).  Heb wel vaker het idee gehad om weer te beginnen maar niet gedaan. Op mijn werk zijn een aantal collega's treinfanaat en zij hebben mij dan ook weer enthousiast gemaakt om de spullen weer te voorschijn te halen. Zo ben ik sinds oktober weer begonnen met de treinen. Ik heb een klein baantje liggen. Alles is nu analoog en ik wil me gaan verdiepen in de digitale treinwereld. Hoe en wat weet ik nog niet precies.

Ik hoop hier op het forum veel te leren van de ervaringen van anderen.

Voor het digitale rijden heb ik wel al een vraag.
Ik heb een mooie loc gekocht de NS 2418 Roco nummer 62793. Deze is digitaal voorbereid maar er zit nog geen decoder is. Als ik straks met deze trein digitaal wil gaan rijden welke decoder kan ik daar dan het beste voor gaan gebruiken?


   
In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Even voorstellen.
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-03, 11:55:42 »
Hallo Maikel, welkom op het forum, hopelijk doe je een boel informatie op hier.

GerardWassink

  • Gast
Re: Even voorstellen.
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-03, 12:09:55 »
Dag Maikel,

Welkom op dit forum, veel leesplezier.

In antwoord op je vraag: In de Europese locs wordt vaak gewerkt met LokPilot decoders van ESU. Die zijn erg goed, met name de LokPilot versie 3, en de nieuwere LokPilot versie 4. Een andere keuze (en wat lastiger te programmeren) zijn de decoders van Zimo, ook zeer goede decoders, met name als je heeeel langzaam wilt kunnen rijden.

Van belang om te weten is wat voor aansluiting je loc heeft. Roco kennende zal het een achtpolige aansluiting zijn, maar YMMV. Controleren dus!

Als je onzeker bent over de inbouw, vraag dan je leverancier of hij je het een keer voor wil doen en vraag hem waar je op moet letten!

Succes,

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Even voorstellen.
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-03, 12:32:04 »
Maikel,

Welkom op het forum en vele plezierige uurtjes hier gewenst.

Antwoord: kort en krachtig, ESU decoder.
Ook met deze decoders kun je mooi en langzaam rijden, ze hebben een paar cv's voor motorafstelling. Daarmee kun je je loc's heel mooi mee afregelen, maar het gewenste resultaat is heel sterk afhankelijk van je eigen wens/voorkeur. De een is nu eenmaal snel tevreden en een ander is weer een mierenneuker. ;)

Als een loc digitaal voorbereid is, dan is het eigenlijk heel simpel. De oranje draad, op het stekkertje van de decoder, moet bij de 1 of * op de printplaat van de loc geprikt worden. Doe je het andersom, dan is er niets aan de hand, alleen zal je verlichting dan niet werken. Het grootste probleem zal, bij sommige loc's, zijn het afnemen van de kap. ;)

Rob

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Even voorstellen.
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-03, 12:56:43 »
Hoi Maikel,
Welkom hier op het forum. Er zitten hier een paar echte Roco-professoren die je bij werkelijk alles weten te helpen dus doe er je voordeel mee. Doe ik namelijk ook nog steeds :-)
Veel plezier!
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Maikel_1982

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 38
  • Waardering: 0
Re: Even voorstellen.
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-03, 16:57:10 »
Bedankt voor alle reacties. De decoders die jullie noemen werken die ook met de z21? Want ik denk er over na om misschien die te gaan kopen.
In bezit van Z21 en z21.
Mijn treinen laat ik rijden op rocoline rails met rubberbedding.
En rij digitaal met iTrain

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Even voorstellen.
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-03, 19:41:32 »
Mailel,

Dat is geen enkel probleem, zolang de de centrale het protocol van de decoder ondersteunt, in dit geval het DCC protocol. Sommige centrales ondersteunen meerdere protocollen.

Rob