Auteur Topic: Loc inmeten  (gelezen 9850 keer)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Loc inmeten
« Gepost op: 2017-01-18, 10:43:00 »
Hallo Allen,

Een vraag over het inmeten van een loc dat in TC programma, het meetgedeelte waar de loc naar km/hr H0 schaal wordt berekend.

Wat is de realistische lengte in dat meetgedeelte.
Op het Duitse forum is daar verschillende meningen daarover.

Berekend TC de standaard deviatie op willekeurige lengtes.?

Hoe doen jullie het?.

Mvg,

Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Loc inmeten
« Reactie #1 Gepost op: 2017-01-18, 11:52:26 »
Jan,

ik gebruik voor het inmeten van de loks 3 baanstukken, het middelste gedeelte heb neem ik een lengte van 1 meter en het linker en rechter gedeelte voldoende lengte om een volledige uitloop/aanloop te hebben (gebruik hiervoor stukken van 2 meter), beter te lang dan te kort.
een te kort meetstuk geeft een onnauwkeurige meting en een te lang meetstuk duurt te lang en dat vooral bij het begin waar zeer langzaam wordt gereden.
Deze aan/uitloop stukken hoeven geen rechte stukken te zijn maar zorg wel dat het laatste stuk voor het meetstuk wel recht is om geen weerstand te hebben in de aanloop naar het meetstuk en daardoor de lok de juiste snelheid heeft.

Het moet geen stuk rails van je baan maar kan ook een stuk rails zijn die gewoon op de vloer hebt liggen en met losse draden naar de melders, kunnen bestaande melders zijn als je maar zorgt dat tijden het meten de melders/blokken niet worden gebruikt door iets anders.

De meting gaat als volg, de lok vertrek vanaf het aanloopstuk en bij het binnen rijden van het middelste stuk wordt de middelste melder geactiveerd en start de tijd en bij het binnen rijden van het eindstuk wordt deze melder geactiveerd en stopt de tijd, door nu de afstand (1meter in mijn geval)  delen door de tijd wordt de snelheid berekend, dit wordt voor elke rijstap gedaan en daardoor begint de lok met een lage snelheid (rijstap1) en eindig hij bij de hoogste,

Hoop dat het een beetje duidelijk is, is niet makkelijk om dat juist op te schrijven.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Loc inmeten
« Reactie #2 Gepost op: 2017-01-18, 12:43:23 »
Dag Jan,

Ik voeg even iets toe: wat ik doen alvorens de kalibratie te starten is de maximum snelheid van de loc instellen op de door mij gewenste maximum snelheid. Uit de doos rijden ze immers vaak veel en. veel te snel, soms wel over de 200 km/h.

Mijn gewenste maximum - ik rijdt Amerikaans en met goederentreinen - is 80 km/h. Dat rijden ze bijna nooit trouwens, maar dan heb je wat over.

Het voordeel is dat alle 28 (of in mijn geval 128) rijstappen verdeeld worden over de nu ingestelde maximum snelheid van 80 km/h. De snelheidsregeling is dan veel fijner, kleinere snelheidsstapjes. Immers 250/28 is ruim 3 keer zo'n grote stap als 80/28...

Succes!

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #3 Gepost op: 2017-01-18, 15:54:44 »
Dag Jan,

Graag verwijs ik je naar deze https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/26/traincontroller-16-speed-profiling/ waar alles op een zeer heldere wijze wordt uitgelegd. Er is ook een pdf te downloaden en een instructievideo.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: Loc inmeten
« Reactie #4 Gepost op: 2017-01-18, 17:24:04 »
Ik heb van Gerard  ong twee jaar geleden een volledige en klare uitleg   gekregen en in het nederlands
Ik vind het momenteel niet ,maar mogelijks kan Gerard dit sneller vinden dan ik.Indien ik het vind zal ik het doormailen.
Groeten
Dito

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: Loc inmeten
« Reactie #5 Gepost op: 2017-01-18, 17:49:00 »
Op 07 03 2012 staat er bij de handleidingen ook een uitleg van Jan Postema
Groeten
Herman

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Loc inmeten
« Reactie #6 Gepost op: 2017-01-18, 18:02:28 »
Heren,

Bedankt voor jullie bijdrage.
Dit wordt zeer gewaardeerd. ;)

Om even bij Piet en Gerard te beantwoorden is het volgende.

Piet,

Het is mij helemaal duidelijk en is ook goed verwoordt.
De methode die je beschrijft is vrijwel identiek als WDP, echter heeft TC-G een kruipsnelheid test die manueel zodanig in te stellen zodat er geen schokkende rij eigenschappen heeft. Dat is voor mij nieuw.!
Ik had in mijn vorige bericht de standaard deviatie genoemd.
Die standaard deviatie geeft mathematisch de berekening, hoelang een rails moet zijn om zo klein mogelijke afwijking in 1 van die 15 meetpunten mag of kan zijn.
Dus, op 1 meetpunt door een loc herhaaldelijk heen en weer bijv. 20 keer te laten rijden, dan wordt de afwijking weergegeven. Nu noem je 1 meter en dat is inderdaad toereikend.
Bij de eerste 5 a 6 meetpunten duurt het langs, dat klopt, en dat moet eigenlijk ook wel, dit voor het aankoppelen van locs of wagons. Dit bevorderd ook de optimalisatie van de rijeigenschappen. (mits de loc en de rails schoon zijn en enigszins warm te hebben gelopen)

Bedankt voor je suggestie!.

Gerard,

Ja,ja, die lok-decoder is een vak apart.
De instelling daarvan heeft Freiwald in zijn betoog ook wat van gezegd.
Aan de rij eigenschappen instelling dient de hoge snelheid naar beneden te worden afgesteld, voordat men aan meet proces begint. En dan worden stappen ook nauwkeuriger verdeelt.
Super!.

Ferry,

Bedankt voor je aanwijzing, ga ik goed bestuderen.
Ruud heeft daar fantastische video opnames gemaakt met allerlei mogelijkheden.
Alleen gaan soms van zijn handelingen effe te snel, dan moet ik effe zijn video terug draaien en zien hoe hij dit heeft kunnen doen. Maar het blijft een prachtig voorbeeld van de mogelijkheden.

Aan allen Tof voor de bijdrage.

Mvg,

Jan
   

« Laatst bewerkt op: 2017-01-18, 18:04:51 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Loc inmeten
« Reactie #7 Gepost op: 2017-01-18, 18:07:49 »
Op 07 03 2012 staat er bij de handleidingen ook een uitleg van Jan Postema
Groeten
Herman

Hallo Herman,

Gezien.

Maar er is in de tussentijd bij de Gold versie (verborgen) veranderingen aangebracht.
Maar grotendeels omtrent de lengte is een gegeven.

Mvg,

Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

GerardWassink

  • Gast
Re: Loc inmeten
« Reactie #8 Gepost op: 2017-01-18, 19:10:22 »
Ik heb van Gerard  ong twee jaar geleden een volledige en klare uitleg   gekregen en in het nederlands

Wel, ik heb hem gevonden:


Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de Traincontroller handleiding in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.

Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".

Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.

Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.

Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"

Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.

Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.

Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.

In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start

Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.

Succes met meten!

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2017-01-20, 10:18:33 door GerardWassink »

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #9 Gepost op: 2017-01-19, 14:36:12 »
Het citaat van de hand van Nicoh klopt volledig, evenals de video van Rudy!!

Kortweg, kies een kruipsnelheid waarbij de lok nog net mooi loopt; kies een maximumsnelheid die past voor je baan. Beide minimale en maximale snelheden instellen op de decoder. Laat dan TC het snelheidsprofiel leren (profileren) en het moet goed gaan lopen!

Dan is er nog de middelsnelheid in te stellen per CV. Een snelheidsprofiel zal als de middelsnelheid exact het midden is van de minimale en maximale snelheid een nagenoeg rechte curve geven. Als je nu de middelsnelheid op <50% zet trek je de grafiek van het snelheidsprofiel in een holle vorm, waardoor onderaan het profiel de snelheidstoename per snelheidsstap relatief laag is en bovenaan relatief hoog. Maak je de middelsnelheid >50% dan trek je het snelheidsprofiel bol en werkt het precies andersom. Loks die snel moeten optrekken moeten een bolle grafiek hebben; loks die traag optrekken (bv. stoom met lange sleep) zijn hol. Speel er maar eens mee! Op zich is dit in TC ook te regelen door te spelen met de acceleratie en vertragings schuifjes onderdeel van het snelheidsprofiel.
« Laatst bewerkt op: 2017-01-19, 16:01:53 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: Loc inmeten
« Reactie #10 Gepost op: 2017-01-19, 23:50:21 »
Het citaat van de hand van Nicoh klopt volledig

Niet van, maar aan Nicoh...  ;)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #11 Gepost op: 2017-01-20, 08:33:44 »
Mijn excuus Gerard!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Loc inmeten
« Reactie #12 Gepost op: 2017-01-20, 09:29:32 »
Beste Ferry,

Met die middensnelheid instelling is een interessant onderwerp. Daar ga ik ermee spelen. Dat zijn grafieken die extrapoleren (zo heet dat).
Dat is wel mijn ding met zulke leuke uitdagingen.
Gaandeweg begin ik TCG te begrijpen en kom herkenbare Tools tegen.

Inmiddels heb ik een ijkbaan gefrabriceerd die een lengte heeft van 4 meter. Mijn zolder is 10x6 mtr en daar komt die te staan als aparte meetbaantje.
Dat had ik in mijn oude huis ook zoiets toen met de vorige besturingsprogramma.

Een loc ijken naar km/hr schaal en rijeigenschappen naar het voorbeeld van de werkelijke loc, is voor mij het alle belangrijkste en dat mag van mij 1 uur duren om het te ijken. In principe (na allerlei probeersels e.d.) doe je maar 1 keer, en dan is voor de rest vast.
Dat ijkbaantje krijgt een eigen centrale en staat los van de spoorbaanplan (Anlage).

Zelf heb ik bezit van LS Speed systeem, maar daar heb ik begrepen dat TCG het niet ondersteund.

Ferry bedankt voor je aanwijzing!.

Mvg,
Jan
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Loc inmeten
« Reactie #13 Gepost op: 2017-01-20, 09:46:08 »
Jan S

citaat; Dat ijkbaantje krijgt een eigen centrale en staat los van de spoorbaanplan (Anlage).

Zorg er wel voor dat de spanning op je ijkbaantje gelijk is aan die op je echte baan anders komen de meetgegevens op je baan niet meer overeen,
Dit geld ook voor als je een baan hebt met gebruik van centrale en booster, zorg dat de spanning onderling zoveel mogelijk met elkaar overeen komen zodat de rem/stop afstanden op de gehele baan gelijk zijn.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Loc inmeten
« Reactie #14 Gepost op: 2017-01-20, 10:18:09 »
Mijn excuus Gerard!

Ach, het is niet dat er copyright op zit of zo...  ;)