Auteur Topic: Loc inmeten  (gelezen 9860 keer)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Loc inmeten
« Reactie #15 Gepost op: 2017-01-20, 11:06:15 »
Hallo Piet,

Helemaal correct!.

Dat klopt en ze dienen en moeten van gelijke polarisatie en gelijke spanning te bezitten.

Bedankt!.

Mvg,

Jan

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #16 Gepost op: 2017-01-23, 09:48:58 »
Beste Jan,

Mijn meetsectie is 180 cm lang en dat is echt voldoende voor het bepalen van het snelheidsprofiel. In het algemeen is het zo dat hoe langer de sectie hoe beter, maar het gevoel is dat dit wel een goede waarde is.

Ik denk dat TC geen standaard deviatie berekent; althans dat is nergens te zien. Het enige wat het doet bij profileren is bepalen welke schaalsnelheid bij een bepaalde decoderstap hoort en dat passend maken binnen de minimale en maximale snelheid. Tussen deze snelheden wordt geïnterpoleerd zodat de 128 stappen (kan ook 28 stapjes zijn maar dat is minder ideaal) daar in passen. Dat profiel is niks anders dan een vertaaltabel van decoder stapjes naar schaalsnelheid.

Ik werk met één stroomdetectie per sectie, dus de rem en stopmarkers zijn virtueel. Goede profilering is dan echt heel belangrijk. TC leert niet van zichzelf, weet alleen dat gegeven de snelheid bij intree van het blok en gegeven de lengte van de remsectie, er een bepaalde vertraging ingezet moet worden zodat de lok binnen de gestelde remafstand (ramp) op kruipsnelheid (threshold) uitkomt. Laat hem dan nog 5 cm doorkruipen naar de stopmarker. TC weet nooit waar de lok dan exact uitkomt!

Groetjes,
Ferry



Hallo Allen,

Een vraag over het inmeten van een loc dat in TC programma, het meetgedeelte waar de loc naar km/hr H0 schaal wordt berekend.

Wat is de realistische lengte in dat meetgedeelte.
Op het Duitse forum is daar verschillende meningen daarover.

Berekend TC de standaard deviatie op willekeurige lengtes.?

Hoe doen jullie het?.

Mvg,

Jan
« Laatst bewerkt op: 2017-01-23, 09:50:52 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Loc inmeten
« Reactie #17 Gepost op: 2017-01-23, 11:41:44 »
hallo.

citaat;
Laat hem dan nog 5 cm doorkruipen naar de stopmarker. TC weet nooit waar de lok dan exact uitkomt!


Dit is helemaal afhankelijk van je instellingen van de rem en stopmelders.
uitgaande 1 melder per blok en dat er gedetecteerd wordt aan het begin van het blok dus op 0 en dan de remafstand op bv 100 cm staat en de stopmelder op 150 cm  dan zal de lok binnen die 100 cm afremmen en zijn kruipsnelheid na 100 cm beginnen en nog 50 cm doorkruipen tot de stopmelder is bereikt en zal dan stoppen en dat is vrijwel exact als je alles goed hebt ingemeten, verschillen zijn hooguit enkele cm.

gr piet

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #18 Gepost op: 2017-01-23, 11:52:09 »
Piet, Uiteraard is dat afhankelijk van de instellingen, bedankt voor de aanvulling. Zou een langere kruipsectie de nauwkeurigheid bevorderen?
« Laatst bewerkt op: 2017-01-23, 11:53:58 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Loc inmeten
« Reactie #19 Gepost op: 2017-01-23, 12:21:03 »
Ferry,

Een langere kruipsnelheid bevorderd niet de nauwkeurigheid, het duurt soms erg lang voordat de lok stilstaat en komt dan ook niet overeen met de werkelijkheid.
Ik gebruik in het algemeen een stop afstand die 5 a' 10 cm langer is dan de remafstand.

Wat wel van belang is dat bij het inmeten wordt aangegeven wat het gewicht is van de lok en nog belangrijker wat moet deze lok allemaal trekken, als je de kale lok inmeet en daarna zonder verdere gegevens er 5 wagons achter hangt dan kan dat de rem en optreksnelheid beïnvloeden, dus bij een samenstelling van lok en wagons kun je deze ook bij het inmeten of samenstellen betrekken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #20 Gepost op: 2017-01-23, 13:23:13 »
Piet,

Leek mij ook dat dat geen invloed heeft verder op de nauwkeurigheid. Heb zelf die kruipafstand inderdaad op 5 tot 10 centimeter staan en dat ziet er voorbeeld getrouw uit. Treinlengte, totaal gewicht en mate van versnelling stel je inderdaad apart in op TC; de vertraging heeft geen zin in TC, omdat TC dat zelf al kiest bij remmen in een blok (indien op PC sturing geredem wordt), e.e.a. afhankelijk van de lengte van het remtraject en de snelheid waarmee de lok de remsectie binnenrijdt. Wagons meer of minder beïnvloeden niet of zeer beperkt de snelheid van de lok (of ze moeten wel heel zwaar worden); immers standje x blijft y km/h; dus ik betwijfel of het wel zin heeft om bij snelheidsprofilering er wagons aan te hangen.

Groetjes,
Ferry

Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Loc inmeten
« Reactie #21 Gepost op: 2017-01-24, 10:37:02 »
Hallo Piet en Ferry,

Ik kwam achter dat TCG bij het voorafgaande instelling de ondergrens en de bovengrens van snelheid in te stellen was, voordat het inmeetproces gestart wordt.

De ondergrens is de kruipsnelheid waarmee men manueel dient te regelen, en zo te regelen dat bij de uiterste lage snelheid zonder schokken af te stellen.

De bovengrens is de maximale snelheid die men via CV instelling kan afstellen (het beste is ook 128 stappen te nemen)
Tussen die twee parameters gaat TCG zijn ijkmeting voortzetten.

Wat hieruit is op te maken, dat de eerste meetpunt direct al, zonder schokken het meetgebied meet en rekent daar 2 Km/hr. En terug.
Dat is heel netjes!.

De curve na de meting heb ik gekozen voor de optie van Ferry, een iets hole curve.
Het ziet er prachtig uit.

Ik heb enkel alleen de loc gemeten.
Omdat ik vanuit ben gegaan dat de lokdecoders lastgeregeld zijn. Dat betekend als TCG 50 Km/hr met wagons de trekkracht moet overbruggen ook 50 km/hr gaat rijden.
Die ervaring had ik met de vorige besturingsprogramma. Die lastgeregeld decoders zijn een soort cruiscontrole.

Wat zijn jullie ervaringen met of zonder wagons de snelheidsmeting.

Mvg,

Jan

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Loc inmeten
« Reactie #22 Gepost op: 2017-01-24, 11:24:28 »
Dag Jan,

Snelheidsprofilering doe ik zonder de wagons. Instellen van de compensation doe ik ook zonder wagons, maar ik ben er nog niet over uit of dat een goed idee is, echter vooralsnog rijden en remmen de loks prima.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!