Auteur Topic: rem en bezetmelder in TG  (gelezen 28600 keer)

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
rem en bezetmelder in TG
« Gepost op: 2012-01-12, 16:16:40 »
Ik ben bezig met het finetunen van mijn loc's
Ik wil graag dat elke lok op dezelfde plaats stopt
dit lukt echter niet naar behoren
ik heb bij mij geconstateerd dat, als ik een blok in rij waarin ik wil stoppen de afstand van de stopmelder bij de verschillende lok's, op verschillende plaatsen zit.
er zit zomaar 10 cm verschil in afstand op de rail, dat de lok de melder activeert.
is dit normaal of kun je dit instellen?
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #1 Gepost op: 2012-01-12, 16:43:35 »
Dag Nicoh,

Ik neem aan dat je:
1 - in de loc-decoders de massavertragingen op maximaal 2 of 3 hebt gezet
2 - eerst via het programma (TC Gold) de maximum schaalsnelheid hebt gemeten (vooruit en achteruit)
3 - vervolgens de maximumsnelheid in de decoder hebt teruggeschroefd naar de gewenste waarde
4 - daarna de snelheid van de loc's allemaal hebt gekalibreerd met het programma (TC Gold)
5 - daarna de remvertraging van de loc's allemaal hebt gekalibreerd met het programma (TC Gold)

Stap 2 doe je via het snelheidsinstellingsmenu met de variant '1 X'.


Wil je even laten weten of aan deze voorwaarden is voldaan?


Werk je met een bezetmelder per blok?


Gerard
« Laatst bewerkt op: 2012-01-12, 17:08:46 door GerardWassink »

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #2 Gepost op: 2012-01-12, 16:54:36 »
Gerard,

TC Gold ken ik niet, daarom richt me even tot jou. In een Koploper omgeving klinkt het alsof wordt gewerkt met bezetmelders en ongedetecteerde sectie's zonder de bekende diode-schakeling. Daardoor krijg je bij verschillende lok's ook dit soort 10cm verschillen.

Mogelijk weet jij of dit ook bij TC Gold kan spelen - ik weet niet of je daar ook ongedetecteerde sectie's hebt.

Sander

GerardWassink

  • Gast
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #3 Gepost op: 2012-01-12, 17:00:50 »
Hi Sander,

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat zou inderdaad wel kunnen.

Uit het verhaal had ik begrepen dat er wordt gewerkt met één melder per blok, waardoor je in TC Gold een afstand vanaf het begin van die melder moet opgeven waar dan wordt gestopt. Dat is: de afstand die de eerste stroomafnemende as (in de rijrichting) vanaf het begin van de melder nog aflegt. Als die aanname van mij klopt, dan vindt het hele gebeuren zich binnen één - gedetecteerde - sectie plaats.

Eerst maar even het antwoord van Nicoh afwachten.

Gerard

Offline Santerdam

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 53
  • Waardering: 0
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #4 Gepost op: 2012-01-12, 17:14:41 »
Gerard,

Prima om even nader antwoord af te wachten.

Nog wel even een kanttekening : Je schrijft : "Dat is: de afstand die de eerste stroomafnemende as (in de rijrichting) vanaf het begin van de melder ..."

Hier schuilt precies de essentie van de diode-schakeling. Zonder diode's zult je merken dat het "de afstand is van de laatste stroomafnemende as ..... ". Dit komt omdat die laatste as nog steeds de hogere spanning van het eerdere stuk rails kan krijgen en dus de eerste assen nog geen stroom afnemen van de melder.

Sander

GerardWassink

  • Gast
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #5 Gepost op: 2012-01-12, 18:49:48 »
Als dat het geval is, dan zou het verschil tussen de locomotieven gelijk moeten zijn aan het verschil in die afstand, namelijk tussen de eerste en de laatste stroomafnemende as, toch?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #6 Gepost op: 2012-01-12, 18:49:54 »
Sander

Ik weet dat nico met stroomdetectie werkt en roco terugmelders met daarvoor bezetmelders van Littfinski

De bezetmelde van littfinskie hebben een minimaal stroomverlies omdat hier niet met twee diode achter elkaar wordt gewerkt om de stroom te detecteren maar slechts een en dat dat dan via een transistor wordt verder geschakeld, dus geen opto coupler zoals bij bv S88
Dan zou er ook nog een ander probleem kunnen zijn als je meerder booster gebruikt, de uigangs spanning van een  boosters is lang niet altijd gelijke zeker niet als je daar ook nog trafo's heb met enkele volt spanningsverschil.

Het zou mij niet verwonderen dat er een instellings fout is gemaakt (zomaar even een gedachte), je hebt loks die 4 assen hebben en dat er maar twee stroom afnemen, in dit geva zou het kunnen zijn dat er wordt ingemeten met de kontaktwaarde (afstand) van de voorkant en achterkant hetzelfde, zet je nu de lok op de baan en hij rijdt achteruit dan heb heb je een kontaktwaarde van 10 cm terwijl de stroom afnemende wielen op 20 cm zitten of juist andersom

Ok de ingstelde waarde van de maximale snelhied en de remvertaging van voor of achteruit kan verschillen en dan heb je ook verschil, zelf als dat hetzelfde is kan het zijn dat de lok niet met dezelfde snelheid rijd voor en achter uit. loks lopen niet altijd even makkelijk voor en achteruit.

Probeer de lok eens m te draaien op de baan en dan wel dezelfde richt uit te laten rijden en kijk dan een wat er gebeurd
Zomaar een gedachte

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2012-01-12, 19:03:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #7 Gepost op: 2012-01-13, 10:27:01 »
Ik heb de maximum snelheid ingsteld zoals Gerard omschrijft
ik heb de rem instelling gedaan volgens TG
ik heb de minimum snelheid ingesteld volgens TG
alleen de remvertraging heb ik op het oog ingesteld
jij zegt dat deze op 2 of 3 moet staan, wat is hier de motivatie van
de halve snelheid heb ik ingesteld op ca 1/3 van de maximum snelheid
Ik heb 2 loks gedaan
1 x roco NS 1100 serie
1 x roco NS 1800 serie
ik heb ook de afstand van de voorkant en de achterkant tot aan de eerste stroomafname ingevuld.
bij beide lok's is dit hetzelfde.
Wat mij wel opgevallen is dat TG bij mij de maximumsnelheid, achteruit niet meet en vooruit wel.
wat doe ik fout of wat heb ik fout ingesteld???
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #8 Gepost op: 2012-01-13, 10:43:07 »
Dag Nicoh,

In jouw verhaal denk ik te lezen dat je de loc's niet hebt gekalibreerd.
VRAAG 1: heb je de loc's helemaal ingemeten (alle snelheden, heen en weer)?

Ik heb de maximum snelheid ingsteld zoals Gerard omschrijft
ik heb de rem instelling gedaan volgens TG
ik heb de minimum snelheid ingesteld volgens TG
alleen de remvertraging heb ik op het oog ingesteld

Maximum ingesteld, reminstelling gedaan, minimum ingesteld, remvertraging op het oog. Ik lees hier niet over het inmeten of kalibreren van alle snelheidsstappen, en dat is nu juist essentieel voor het goed geautomatiseerd rijden!

jij zegt dat deze op 2 of 3 moet staan, wat is hier de motivatie van

De massavertraging (CV's 3 & 4 van de decoder) zet ik zelf meestal op 2 of 3 om bij lagere snelheden schokkerig rijden te voorkomen.

de halve snelheid heb ik ingesteld op ca 1/3 van de maximum snelheid

Dat is goed, ik hou zelf inderdaad ongeveer 40% aan.

Wat mij wel opgevallen is dat TG bij mij de maximumsnelheid, achteruit niet meet en vooruit wel.
wat doe ik fout of wat heb ik fout ingesteld???

Bij het meten van de maximum snelheid vooruit (via een menu-entry '1 X') zet je de schuif naast het keuze menu helemaal naar rechts, bij het meten van het maximum achteruit zet je hem helemaal naar links.
VRAAG 2: Is dat gebeurd?

Verder, als je zaken heb uitgevoerd in de volgorde zoals je die beschrijft zal dat niet tot de gewenste resultaten leiden. De volgorde is EERST de decoder afstellen, dan pas de software instelling in TC doen! Als je de loc in TC hebt ingemeten, NIET meer aan de decoderinstellingen voor de snelheid komen!
VRAAG 3: is dat is jouw beschreven volgorde gebeurd?

Gerard


Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #9 Gepost op: 2012-01-13, 14:36:03 »
Gerard Ik heb als vogt gehandeld
1 rem vertraging en het optrekken visueel ingesteld. de waarden zo als ik denk dat de trein mooi optrekt en afremd.
De minimum snelheid ingesteld via TG
Vervolgens de max snelheid gemeten via TG en de cv6 ingesteld op de benodigde waarde
Dit lukt bij mij alleen vooruit en niet achteruit. (volgens mij neemt het programma dan de achteruit snelheid hetzelfde als de vooruitsnelheid.
gelijktijdig de halve snelheid ingesteld.
Daarna de lok gekalibreerd op alle rijstappen via TG
Daarna de rem ingemeten via TG

ik hoor graag wat ik niet goed doe
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #10 Gepost op: 2012-01-13, 14:59:24 »
Dag Nicoh,

De aanrader is om de massavertraging (CV's 3 & 4) op 0 (NUL) te zetten en dan het hele inmeten nog eens te doen. De computer heeft dan echt de volledige controle over het optrekken en afremmen.

Probeer het dan nog eens.

Gerard

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #11 Gepost op: 2012-01-13, 15:07:52 »
Dat heb ik nu gedaan
ik blijf het vreemd vinden dat hij de achteruitm snelheid niet meet
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #12 Gepost op: 2012-01-13, 15:37:01 »
Ik heb er 1 lok gefine-tuned zoals je hebt aangegeven en de trein stopt nu 11 cm voorbij de stopmelder
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Spar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 77
  • Waardering: 0
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #13 Gepost op: 2012-01-13, 16:11:26 »
Hallo Nicoh,

Kan je een fototje plaatsen van het blok met de bezetmelders en rem/stop plaatsen.

John
Digitrax DCS200, 8Amp. BLD168
DS64, PM42, BD4, SE8C
Win7pro, RR&Co Gold 10,0
Swiss Railroad N-Spoor
Z21 Black van N naar H0 spoor Roco

GerardWassink

  • Gast
Re:rem en bezetmelder in TG
« Reactie #14 Gepost op: 2012-01-13, 18:22:59 »
Dat heb ik nu gedaan
ik blijf het vreemd vinden dat hij de achteruitm snelheid niet meet

Hoe gaat dat met inmeten / fine-tunen? Rijdt hij dan wel heen en weer? Als dat zo is, dan is het wel goed.

Even voor de zekerheid: als je '1 X' selecteert, moet je met de schuif zelf de richting aangeven, hij rijdt dan niet vanzelf heen en weer. Je moet dus twee aparte metingen doen: 1 voor vooruit, en 1 voor achteruit.

We zijn weer een klein stapje verder, houd moed!

Gerard