Auteur Topic: klimspiraal  (gelezen 10539 keer)

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
klimspiraal
« Gepost op: 2015-03-01, 20:47:57 »
Goedenavond,

Heeft iemand ervaring met rails aanleggen op een klimspiraal?
Ik heb een klimspiraal aangeschaft en probeer daar flexrails om te leggen. Door de radius is de bovenste rail veel korter geworden dan de binnenste rail. Dit maakt het moeilijk om het volgende stuk eraan te zetten.

Ik hoop dat jullie tips hebben.

groet,

Peter


10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: klimspiraal
« Reactie #1 Gepost op: 2015-03-01, 21:12:50 »
Flex rails. Inkorten op lengte.

De binnenbocht is altijd korter dan de buitenbocht.
Daarom kom je in de buitenbocht lengte 'tekort'.

Gerard

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: klimspiraal
« Reactie #2 Gepost op: 2015-03-01, 21:15:06 »
Bedankt Gerard.
Ik ga morgen maar een roco zaagje kopen.
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: klimspiraal
« Reactie #3 Gepost op: 2015-03-01, 21:20:01 »
Bedankt Gerard.
Ik ga morgen maar een roco zaagje kopen.

 :D

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: klimspiraal
« Reactie #4 Gepost op: 2015-03-02, 17:54:08 »
Let op bij het inkorte dat je beide spoorstaven ongelijk afkort. Als je ze allebei even lang houdt is de kans op knikken in de rails groot.
Door de staven ongelijk af te korten krijg je mooie soepele bogen. Het is even fröbelen maar dan heb je ook wat.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: klimspiraal
« Reactie #5 Gepost op: 2015-03-02, 20:38:22 »
Arie.
Helemaal gelijk dat er knikken kunnen ontstaan bij de overgang tussen de twee flex stukken rails.

Heb dat als volg opgelost, op 2 manieren,
Bij de eerste overgang bij het begin van de spiraal beginnen met flex op ongeveer 10 cm voordat de spiraal begint en dan heb je aan het eind van het eerste rails van 1 meter lang ongeveer 3 cm verschil en dat wordt iedere keer 3 cm meer, dus bij de tweede stuk flex is het al 6 cm en bij 3 stukken flex 9 cm enz. enz. Dit wordt bij een spiraal met meerdere lagen wel een geschuif met de rails staven op de biels en daardoor niet geheel een succes.

De tweede manier die ik toepast en mij beter bevalt is als volgt.
Ook beginnen met een recht stukje van ongeveer 10 cm dan beginnen met het buigen en de rails vastzetten, (kan met een schroefje omdat meestal een spiraal buiten het zicht komt), de laatste 10 cm van een stuk flex laat ik nog even los en zaag aan de binnenste staaf er 3cm vanaf. Dan steek ik het volgende stuk flex rail met de verbinder eraan en soldeer aan de buitenkant van de rails er een klein stukje kern van een stroomdraad eraan (montage draad wat thuis in de leidingen zit) voor de versteviging omdat rails verbinder moeilijk solderen en dan ga ik met het buigen verder tot de volgende overgang en dan weer een stuk flex op deze manier eraan.
De overgangen gaan dan mooi in de ronding mee maar ieder heeft zo zijn eigen manier.

Om het goed te doen is het een beetje extra werk maar zoals je schrijft, Dan heb je ook wat, en daar ben ik het mee eens

Iedereen doet het zoals hij denk dat het goed is en dat is ook goed, uiteindelijk lijden er vele wegen naar Rome en de eindbestemming is allemaal hetzelfde doel, een goed lopende spiraal.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-03-03, 09:24:21 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: klimspiraal
« Reactie #6 Gepost op: 2015-03-03, 14:27:23 »
Bedankt voor de reactie.
Mijn bedoeling was om de rails gelijk te maken. Dus Arie bedankt voor de tip.
ik ga nu optie 2 proberen van Piet en kijken hoe dit gaat. Tsjonge zo spiraal is nog een hoop werk.

10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: klimspiraal
« Reactie #7 Gepost op: 2015-03-03, 18:07:32 »
Er bestaan ook speciale klemmetjes om het begin vast te zetten zodat je een mooie ronding kunt plaatsen. Ik heb ook gehoord det sommigen het einde van de rail op een messing plaatje vast solderen om zo makkelijker te monteren
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: klimspiraal
« Reactie #8 Gepost op: 2015-03-12, 18:45:33 »
Peter,

ik heb mijn klimspiraal gemaakt met behulp van een mal. Ik heb uit 6 mm multiplex een boog gezaagd en daar de rail tegenaan gelegd. Werkt perfect.
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: klimspiraal
« Reactie #9 Gepost op: 2015-03-17, 17:51:42 »
Goedendag,

Ik heb een kant en klare spiraal gekocht voor N spoor, maar met jullie tips eindelijk gelukt. Tsjonge wat een gedoe om de rails er goed op te krijgen.  Op mijn tweede moeten twee sporen komen, maar ik vraag me toch af, of de radius niet te klein is. De diameter is 54 cm. Heeft iemand ervaring met deze afmeting.

bvd,

Peter
« Laatst bewerkt op: 2015-03-17, 18:01:47 door Peter69 »
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: klimspiraal
« Reactie #10 Gepost op: 2015-03-17, 18:36:12 »
Peter,

Misschien kun je eens kijken om kant en klare bochten nemen, b.v.. van kato.Doe dit zelf ook weleens en dat gaat ook goed maar meestal ietsjes duurder dan flex
Deze zijn meestal per 4 verpakt (is 1x rond) en kosten globaal in de buurt van 8 euro per 4, verder heb ik er geen ervaring mee omdat ik HO gebruik.

Kato heeft zelfs dubbelspoor gebogen, dus 2 rails naast elkaar, maat weet ik zo niet maar kun je wel opzoeken.

kijk eens op www.n-spoorstore.nl  en dan bij rails en wissels

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-03-17, 18:47:26 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: klimspiraal
« Reactie #11 Gepost op: 2015-03-17, 20:43:45 »
dankje Piet
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold