Auteur Topic: probleem met aansturing vanuit pc  (gelezen 8246 keer)

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
probleem met aansturing vanuit pc
« Gepost op: 2015-03-21, 16:38:18 »
Goedendag,

Ik ben al sinds gisteren bezig om mijn treinen aan te sturen via mijn pc, zonder resultaat. Dit heeft eerder wel gewerkt.
Ik heb een Roco 10830 multizentrale Pro en Traincontroller Gold en pc met windows 7 en laptop met windows 8.

Wat werkt wel!
1. Via Multimaus 2 kan ik verschillende locs aansturen. Dus loc adres is goed en stroom op baan.
2. In traincoller zie ik Running en Com3 (aansluiting is via usb) op groen staan.
3. Als ik op het knopje stop druk in TC, dan Running veranderd in Stoppen in het rood. Dus er is (deels) communicatie.

Ik heb geprobeerd uit te sluiten;
1.  met rocomotio 5.9 met hetzelfde resultaat.
2. Andere USB kabel
3. Op andere USB pporten
4. Bovenstaande punten op andere PC (Laptop wind 8)

Ook nog geprobeerd met een S88xpressnetli en config op Lenz Digital Plus / 100(f) gezte.
helaas hetzelfde resultaat. Ook hier werken de treinen via Multimaus.

Het kan zijn dat er een probleem is met de Multizentrale, maar kan ik niet echt bevestigen door een test.
of mijn USB huishouding is in de war door de installatie van de software van de RS232 naar USB converter. deze was nodig voorde installatie van de S88xpress.

Wie heeft er suggesties.

met vriendelijke groet
Peter


10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #1 Gepost op: 2015-03-21, 18:35:27 »
Het zou kunnen zijn dat je een driver moet installeren voor je kabel tussen de centrale en de PC. Als je die heb geïnstalleerd geeft de computer een com poort aan met een nummer. Dit nummer ( bijv com3) moet je dan onder verbinden invoeren in tc. Op dit moment heb je dus waarschijnlijk geen verbinding tussen de PC en de centrale
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Online P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #2 Gepost op: 2015-03-21, 19:57:43 »
Peter,

Je schrijft bij punt 2 dat er com 3 staat, dit is niet goed.
Mag ik hieruit afleiden dat je een conventer kabel gebruik, (kabel van com naar usb), deze is overbodig

Wat moet je doen?
Usb  kabel van de 10830 direct in een usb poort van de pc
Eerst de 10830 aanzetten en dan het programma op de pc (tc) opstarten en als het dan goed gaat zal alles vanzelf gaan.
Als er recht onder niet de aanduiding usb staat en groen wordt dan even het systeem opnieuw inrichten en de aansluiting usb activeren.

Als je gebruik maak van Rocomotion 5,9 dan kun je ook de verbinding maken (digitaal systeem inrichten) met usb bij gebruik van de 10830

Dus, RS232 naar USB converter er tussen uit

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-03-21, 20:01:15 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #3 Gepost op: 2015-03-21, 21:29:08 »
Een veel voorkomend probleem is dat van 'flakey' driverssoftware bij de wat goedkopere USB - serieel converters. Of dit nu in je hardware (kabel) gebeurt, of in de software (driver/emulator), je hebt altijd een seriele driver nodig. En die zijn nu eenmaal niet van alle merken even goed.

Seriele aansluitingen zijn een tricky gebeuren in verband met de benodigde exacte timing. Zelfs een USB-hubje er tussen kan roet in het eten gooien. Voor de zekerheid in elk geval als je problemen hebt, beginnen met de USB aansluiting te gebruiken die op je moederbord zitten, dus niet via een hub.

Succes eerst maar even met deze tips en die van de anderen...

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #4 Gepost op: 2015-03-22, 00:19:58 »
BedAnkt voorr de reacties.
Ik heb standaard geen usb converter geinstalleerd en de 10830 heb ik rechtstreeks op de pc aangesloten. zoals aangegeven reageerd de centrale bij het aan en uit zetten van de connectie vanuit de software. Alleen de treinen zijn niet in beweging te brengen. De sw staat ingesteld op roco en usb en branden ook groen, wat betekent dat er connectie is. Alleen is er toch iets fout, en de config is in rocomotion is zo eenvoudig, dat dit gedeelte niet fout kan gaan.  Twee verschillende Pc's en usb kabels geprobeerd, zonder soelaas. De kabels op een externe hdd gezet en deze werken perfect. Kabels zijn dus ook goed. blijft over de centrale naar mijn idee.

De USB converter heb ik van Rosoft, samen met de s88xpressnetli. Ik mag er dus vanuit gaan dat deze juist is voor deze toepassing.

Echter het werkt al niet in de standaard opstelling (zonder s88express), dus ook niet in deze zetting. ook dit is een derde USB kabel die niet werkt.

Ik ga morgen mijn laptop opnieuw van windows 8 voorzien en kijken of ik eerst rocomotion aan de gang kan krijgen. Ik ben bang dit geen oplossing voor dit probleem gaat geven.


als er er nog suggesties zijn......



10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #5 Gepost op: 2015-03-22, 00:22:24 »
voordat ik de laptop opnieuw installeer, ga ik nog even een nieuwe driver installeren. misschien heeft Gerard daar een punt. door het vele proberen, kan dit fouten opleveren in windows.
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #6 Gepost op: 2015-03-22, 08:16:34 »
Goedemorgen,

Ik heb nog even een standaard setup gemaakt.
Een recht spoor van 1,5 mtr aangesloten op de 10830. Getest met de Maus en treinen werken.

Laptop aangezet (voorzien van een verse installatie van Rocomotion 5.9)
Een rechte baan getekend, trein aangemaakt en op juiste locadres gezet en trein windows geopend. Schuifbalke naar rechts en links gezet, maar trein reageerd niet.
Running en USB staan op groen en groen lampje van de verbinding brand op de 10830 en on ledje knippert.
Als ik op stop druk, gaat running op rood en geeft stopped aan. Op de 10830 gaat naast het standaard groene verbindings ledje het Prog. led lampje oranje knipperen.

Ik begrijp het werkelijk niet. Zie ik nu iets over het hoofd?????  Het heeft een maand geleden gewerkt, voordat ik met de baan aan de slag ben gegaan.

Ga nu uit voorzorg de laptop maar opnieuw installeren.

mvg,

Peter
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #7 Gepost op: 2015-03-22, 08:41:03 »
En dit type problemen is nou precies waarom ik geen producten van verschillende leveranciers (en met name kleine hobbyisten) door elkaar heen gebruik. Het bijt elkaar vaak op momenten dat je het niet kunt gebruiken.

Succes,
Gerard

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: probleem met aansturing vanuit pc
« Reactie #8 Gepost op: 2015-03-22, 18:06:45 »
Vervolg van mijn probleem.

Het werkt na het opnieuw installeren van mijn Laptop. Jammer is dat ik nu niet precies weet wat het probleem is geweest. Denk de instelling van de USB hardware
Maar ik ben dolblij dat het werkt.

Bedankt voor de info.

ps...is er een draadje waar je meer informatie kan vinden over adresseren SD88sd16-n bezetmelder in Traincontroller?
« Laatst bewerkt op: 2015-03-22, 18:28:05 door Peter69 »
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold