Auteur Topic: Roco Geoline wissel openrijden  (gelezen 6282 keer)

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Roco Geoline wissel openrijden
« Gepost op: 2015-05-07, 06:37:30 »
Mijn baan is in aanbouw en nu loop ik tegen het volgende aan. Mijn Geoline wissels worden analoog bediend door de bekende Conrad wisselbedieningen die je onder de baan monteert. Er worden 2 metalen staafjes meegeleverd: de een is te slap om de wissel trefzeker om te zetten, en de ander is te stijf om de wissel te laten openrijden door het rollend materieel (= ontsporingen). Er zijn ook nog andere staafjes leverbaar en daarover gaat mijn vraag.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij zeggen welke ik moet hebben ?

Alvast bedankt,

Louis 

GerardWassink

  • Gast
Re: Roco Geoline wissel openrijden
« Reactie #1 Gepost op: 2015-05-07, 08:35:42 »
Hi Louis,

Dat materiaal ken ik niet zo goed, misschien dat anderen daar een idee voor hebben.

Wat is de reden dat je wissels wilt kunnen openrijden? (je kunt ook gewoon zorgen dat ze goed staan toch?)

Gerard

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Roco Geoline wissel openrijden
« Reactie #2 Gepost op: 2015-05-07, 10:54:45 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je reactie. Je kunt inderdaad zorgen dat je wissels goed staan als je trein van spoor moet veranderen. Als beginner heb ik er nooit bij stil gestaan dat je bij het veranderen van spoor dus 2 wissels moet bedienen. Ik voorzie dat dat bij mij misschien niet altijd goed zal gaan, met ontsporingen tot gevolg. Al zoekend op internet kwam ik het openrijden van wissels tegen, met evenveel voor- als tegenstanders. Ik meen zelfs dat er bij het merk Piko wissels speciaal geschikt zijn om open te rijden. Maar ik heb destijds voor Geoline gekozen en als het nodig is dan moet ik er maar aan wennen, met slechts 11 wissels zal dat uiteindelijk ook wel lukken. 

Vr. groeten
Louis



   




 


   


 

Offline Jan Dengerink

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 37
  • Waardering: 0
Re: Roco Geoline wissel openrijden
« Reactie #3 Gepost op: 2015-05-07, 11:29:55 »
Louis

Je kunt met de Conrad wisselmotor niet een wissel open rijden .
Probeer maar met de hand deze wisselmotor te verplaatsen dit gaat zwaar.

Jan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Roco Geoline wissel openrijden
« Reactie #4 Gepost op: 2015-05-07, 11:33:03 »
Louis.

Als je twee wissels moet bedienen om van spoor te wisselen kun je deze twee ook op een schakelaar zetten zodat ze beide gelijk omgaan.
Het heeft verder geen invloed omdat als je wisselt  of rechtdoor gaat ze alle beide in dezelfde stand moeten staan.



Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Louis

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 19
  • Waardering: 0
Re: Roco Geoline wissel openrijden
« Reactie #5 Gepost op: 2015-05-07, 12:00:19 »
@ Gerard
@ Jan
@ Piet

Het kwartje is gevallen, ik begrijp de bedoeling.

Bedankt voor de hulp.

vr groeten
Louis

GerardWassink

  • Gast
Re: Roco Geoline wissel openrijden
« Reactie #6 Gepost op: 2015-05-07, 14:24:31 »
Hallo Gerard,

Bedankt voor je reactie. Je kunt inderdaad zorgen dat je wissels goed staan als je trein van spoor moet veranderen. Als beginner heb ik er nooit bij stil gestaan dat je bij het veranderen van spoor dus 2 wissels moet bedienen. Ik voorzie dat dat bij mij misschien niet altijd goed zal gaan, met ontsporingen tot gevolg. Al zoekend op internet kwam ik het openrijden van wissels tegen, met evenveel voor- als tegenstanders. Ik meen zelfs dat er bij het merk Piko wissels speciaal geschikt zijn om open te rijden. Maar ik heb destijds voor Geoline gekozen en als het nodig is dan moet ik er maar aan wennen, met slechts 11 wissels zal dat uiteindelijk ook wel lukken. 

Vr. groeten
Louis

Er is een goede reden om je wissels goed te leggen.
Veel wissels hebben een 'gepolariseerd hartstuk' om te voorkomen dat korte loc-jee stil vallen.
Dat betekent dat wanneer je de wissel open rijdt, dat je dan subiet last hebt van kortsluiting.

Er is dus wat voor te zeggen om te zorgen dat alles goed ligt...

Gerard