Auteur Topic: van Z21 zwart naar pc  (gelezen 165 keer)

Offline sprangers

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
van Z21 zwart naar pc
« Gepost op: 2024-04-25, 11:47:52 »
Ik ben Janus Sprangers 75 jaar jong .Ik heb de laatste 15 jaar modelschepen gebouwd 9 stuks maar omdat alles vol kwam te staan Ben k met treintjes begonnen.
Maar dat is een beetje tegen gevallen.De treinen rijden goed een de wissels doen het allemaal,maar nu komt het ik wil met koploper of locrail gaan rijden op mijn pc
Maar het lukt mij niet om de Z21 de zwarte te installeren,hij is met een internet kabel via een switch gekoppeld aan de pc.
Hopelijk is er iemand die mij dat uit kan leggen.

Groeten:Janus

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: van Z21 zwart naar pc
« Reactie #1 Gepost op: 2024-04-25, 11:58:53 »
Beste Janus welkom op dit forum. Er is hier erg veel te lezen en ongetwijfeld zijn er mensen die je stap voor stap verder kunnen helpen. Dat is te minste mijn ervaring.
je schrijft dat je de Z21 hebt aangesloten via een Switch! bedoel je ook echt een Swicth of de bij de Z21 behorende Router. Via een Switch gaat het niet werken! dat heeft mij een Z21 gekost. ik had een van de eerste Z21 (de zwarte) en sloot die ook aan via een Switch met gevolg dat de boel ontplofte. Toen ik in de winkel kwam was daar de vertegenwoordiger van ROCO die zei dat wij Hollanders alles aan elkaar willen knopen maar dat dat met de Z21 van Roco echt niet kan.

Als de Z21 21 aansluit volgens de gebruiksaanwijzing zou het gewoon moeten lukken. 
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: van Z21 zwart naar pc
« Reactie #2 Gepost op: 2024-04-25, 12:07:08 »
"De Z21 laat zich heel gemakkelijk op de pc aansluiten via de bijbehorende router.
Het is even wel mogelijk om de Z21 direct op de pc aan te sluiten maar dan moet je de truc weten en het is niet makkelijk of gebruikelijk.
Gebruik gewoon de Router en volg de gebruiksaanwijzing dan gaat het prima.
Wat misschien roet in het eten kan gooien is de internet beveiliging van je pc , is dat het geval schakel die dan tijdelijk uit.
Ik raad koploper af daar de schrijver van koploper overleden is en er dus geen updates meer komen.
Beter alternatief is iTrain of Traincontroller waarbij ik zelf de voorkeur geef aan iTrain (is goedkoper en werkt perfect met prima ondersteuning).
« Laatst bewerkt op: 2024-04-25, 12:26:02 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Online Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: van Z21 zwart naar pc
« Reactie #3 Gepost op: 2024-04-25, 20:44:11 »
Welkom Janus,

Digitaal rijden lijkt simpel, en dat is wat de bekende treinfabrikanten ons willen doen geloven.
Froeguh moest je allerlei interfaces bouwen om een trein via een ZX81 of Comodore64 of VIC20 wissels e.d. om te laten zetten.
Dit gebeurt nu in de versterker/controller, hier een z21 of Z21. Dit betekent, dat je weer naar de "schoolbanken" moet om e.e.a. aan te passen. Echter dit gaat doorgaans met een soort "spreektaal", dus niet met moeilijke hexadecimale getallen.
Ga dus even achteruit zitten en vraag je af wat je wilt. Je kunt meer dan je denkt.Wat Hans de Nobis al aangeeft, misschien is iTrain of Traincontroller iets, of misschien JMRI.

Veel plezier.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: van Z21 zwart naar pc
« Reactie #4 Gepost op: 2024-04-25, 20:50:48 »
Automatisch digitaal rijden heeft een behoorlijk steile leercurve.
Maar als je eenmaal de beginselen door hebt zijn de mogelijkheden zo goed als onbeperkt.
« Laatst bewerkt op: 2024-04-26, 07:36:50 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Online Waalspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 88
  • Waardering: 0
Re: van Z21 zwart naar pc
« Reactie #5 Gepost op: 2024-04-26, 09:50:12 »
Je kan de Z21  in je thuisnetwerk opnemen door hem op je router aan te sluiten. Dat kun je rechtstreeks doen als de router en de Z21 bij elkaar in de buurt staan, of via twee powerline adapters die de verbinding tot stand brengen via het lichtnet. Ik zou dit niet via wifi doen, want die verbinding is minder stabiel.
Je moet dan wel het IP-adres van de Z21 veranderen naar een adres dat binnen de reeks van je router valt, en daarna kun je de Z21 bedienen met je pc en bijv. het gratis programma Rocrail of JMRI, een betaald programma zoals iTrain of TrainController, en natuurlijk de Z21-app op een tablet of telefoon.
Groeten,
Bas

Z21, Sprog3, Rocrail,
NS III, IV