Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 2745 keer)

Offline pbronke

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 1
  • Waardering: 0
Even voorstellen
« Gepost op: 2023-08-03, 19:30:58 »
Bij deze zal ik mij even voorstellen.
Ik ben Peter Bronke en inmiddels 60 jaar oud. Zo'n 15 jaar geleden ben ik begonnen aan het bouwen van een baan, maar dit werd een totale mislukking waar ik giga in de knel kwam met ideeën en uitvoering. Ik had toen een digitaal starters pakket aangeschaft van Fleischmann en daarbij de nodige locs erbij aangeschaft. Het bleef uiteindelijk niet meer dan rondjes rijden op een plaat en de rest kwam maar niet van de grond, vanwege tijdgebrek en besluiteloosheid. Uiteindelijk alles verkocht en de kamer opgeschoond. Nu, dan wel 15 jaar later heb ik spijt dat ik alles in een opwelling weg heb gedaan, want ik moet nu weer opnieuw beginnen, maar aan elk nadeel zit ook weer een voordeel.

Inmiddels heb ik analoge locomotieven van Roco en Fleischmann aangeschaft en rijden op een rechthoekige modelspoor tafel die bestaat uit 3 delen van 110x110cm. Rails gebruik ik van Fleischmann en dan wel de Profi-rails, omdat ik dat beter vindt rijden dan op de modelrails (mijn persoonlijke voorkeur). De eerste laag qua spoor is klaar en nu ga ik een tweede laag erop plaatsen om daar een dorp te bouwen met de nodige spoor.

Wat ik nog steeds erg moeilijk vindt in deze hobby is de electronica, omdat ik de ballen verstand heb van schakelingen en als ik iets lees erover kan ik mij er niks van voorstellen, dus blijft alles bij mij analoog en handmatig geschakeld. Toch wil ik het anders, maar weet gewoon weg niet hoe. Het zou zo fijn zijn als iets via Youtube wordt uitgelegd aan schakelingen, zodat je het kan zien wat er wordt bedoelt. Misschien heeft iemand een link naar een vlogger die duidelijk is in deze materie.
« Laatst bewerkt op: 2023-08-04, 10:00:38 door pbronke »

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 2023-08-03, 20:18:24 »
Beste PBronke;
Allereerst welkom.
Er zijn diverse cursussen te vinden op het internet over het digitale gedoe.
Ook is er een Leverancier in Ermelo die online cursussen en Fysieke workshops tegen betaling aanbied (Domburgs train service ).
Verder veel plezier hier op het forum.
M.v.g.
Hans
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 2023-08-04, 01:02:41 »
Welkom Peter,Piet?

Terecht wijst Hans op wat mogelijkheden, echter Wassenaar-Ermelo is misschien een probleem.
Kennis van schakelingen is niet altijd nodig.
DCC (en ook MFX) zijn modulair opgezet. Dus stel je wilt de digitale stap maken, dan stel jejezelf een paar belangrijke vragen:

-Hoeveel wil ik uitgeven?
-Hoever wil ik gaan?
-Hoe pak ik het aan?
-Kan ik mijn rollend materieel aanpassen op DCC?

Je hebt al een paar Loks en wagons, dus land en tijdperk heb je al.
Dus... vragen, stel ze hier en er is altijd wel iemand die je wilt helpen. Wij zijn blanco, economisch niet gebonden, maar met dien verstande, dat wij doorgaans ROCO/Fleischmann "aanhangen". Maar zij ons vergeven☺️.
Dat je nu misschien even het bos niet meer ziet, dat overkomt de meeste van ons. Dus rustig adem halen bedenk eens eerst wat je wilt: rustig rijden of (volledig) geautomatiseerd. Wil je bouwen of rijden. Kortom neem even afstand en stel je vragen.

Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: 2023-08-04, 01:13:09 »
Overigens ter aanvulling dit: Analoog rijden is niet verkeerd. Omdat om te zetten naar digitaal is een pittige investering. Dus is het misschien niet verkeerd om dat te blijven doen. Stel jezelf dus de vraag: waarom?
Het oude oorspronkelijke vraag, dat je "slechts" twee draadjes nodig hebt om alles te besturen, is allang achter haalt, zoals zoveel natte dromen van verkopers.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: 2023-08-04, 08:15:40 »
Dirk de diverse cursussen bij martin zijn vooral online cursussen.
Dan is afstand dus niet relevant .
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: 2023-08-04, 10:49:12 »
Okay, wist ik niet.
Hans, 👍🏻
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: 2023-08-04, 11:01:35 »
Dan weet je het nu Dirk ben je weer wat wijzer haha.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans