Auteur Topic: Draai schijf  (gelezen 15850 keer)

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Draai schijf
« Gepost op: 2013-05-20, 17:34:19 »
Hallo Spoorders,

Ben eigenlijk benieuwd of er meer lezers zijn die gebruik maken van een draaischijf.
Heb deze binnen gekregen en ben nu aan het experimenteren.
Ik gebruik een Fleischmann N draaischijf in combinatie met Traincontroller Gold en de Littfinski Draaischijf decoder TT- Dec in combinatie met de bezetmelder GBM-8 en de Roco terugmelder 10787 en de Roco centrale.
Het is toch wel een aardig ingewikkelde bedrading en programmering dus gedeelde .....   is .....

Iedereen een fijn Pinksterweekend, met groet Ad.

Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Draai schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2013-05-21, 00:14:46 »
Hallo Ad
Ik werk met een draaischijf van Fleischmann in combinatie met de turncontrol van Fleischmann
Dit werkt na veel gepuzzel en met de hulp van Piet, tot grote tevredenheid
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2013-05-21, 15:10:51 »
Hallo Nicoh,

Zoals je ziet heb ik een andere besturing (draaischijf decoder).
In Gold heb ik met de simulatie de draaischijf getekend en aan het draaien gekregen.
Nu uitzoeken de decoder te programmeren en hopelijk gaat het samen werken.

Met vr. groet Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2013-05-23, 11:47:29 »
Draaischijf installatie,

Op mijn zoeken naar informatie om met de Railroad software hoe een draaischijf te besturen kwam ik deze site tegen.
http://www.arlitt.de
Deze is van een consultant van de Freiwald Railroad software

Heb ook een zeer goede handleiding gedownload , geschreven door de consultant de Heer Tomas, van mijn project om de Fleischmann draaischijf in combinatie met Littfinski decoder en de Railroad Gold software te installeren en te programmeren.
Dit is op een zeer duidelijke manier gedaan.

Voor degene die geintresseerd zijn in de handleiding, mail me even.
Met groeten, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2013-05-24, 14:49:19 »
Hallo Piet,

Vanzelfsprekend een vraag.
In het bijgevoegde aansluitschema van de draaischijfdecoder van Littfinski staat links bij de rode en bruine draad  "Von Digitalcentrale oder Booster"  en rechts bij de 2 zwarte draden (o.a. aansluiting aan de rails) staat "Von Zentrale oder Booster"

Is dat niet het zelfde ?? dus komen beide niet van de Roco Centrale?

Met groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Draai schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2013-05-25, 22:55:11 »
Hallo Ad,

Klopt, dit is hetzelfde maar het kan zijn dat je de baan hebt opgedeeld in meerdere gedeeltes met boosters en dan kun je daar ook op aansluiten. Had het wel gezien maar druk

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Draai schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2013-05-26, 10:44:29 »
Een goede dag,

Op mijn baan, die nog in de kinderschoenen staat, komt oa een deel dat is geïnspireerd op de Furka Bergstrecke in Zwitserland. Dit traject kent ondermeer draaischijven, waarmee de locomotieven met de hand worden omgedraaid. Helaas? kan ik op mijn baan niet bij alle draaischijven komen, dus ik wil ze motoriseren en digitaliseren.
Als draaischijf wil ik de Atlas 0305 icm met de aandrijving Atlas 0304 gaan gebruiken. Is lekker klein, goedkoop en makkelijk in de scenery in te passen.
Bestaat er, of kent iemand een draaischijf decoder voor dit type draaischijf?

Alvast bedankt,

Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Draai schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2013-05-26, 11:41:47 »
Heb je wat aan deze link?

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Draai schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2013-05-26, 11:52:38 »
Beste Gerard,

Voorzover ik kan zien: helaas niet.

Groet, Rien
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2013-05-30, 04:06:06 »

Mede spoorders, het volgende probleem.

Het aansturen van de draaischijf met Railroad 8 heb ik voor elkaar.
Ook als ik schedules schakel gaat de loc naar het juiste spoor etc. etc.
Het probleem heb ik met de rail aansluiting dit gaat vooral mis met het setten van de forward en backwards zetten in het turntable menu.
Zie bijgevoegde tekening.
 
Het probleem is dat soms het gedeelte tussen de brug en het opstelspoor geen spanning krijgt omdat naar mijn idee de brug verkeerd staat, wel naar het goed opgegeven spoor , maar 180 graden gedraaid.
Zodat het tussenstuk tussen opstelspoor en de draaibrug geen spanning krijgt.( is geisoleerd zie tekening)
Het probleem zit dus in het draaien van de brug of de aansluitingen van de rails.
Zelf denk ik dat bv soms de brug een 180 graden draai moet maken dan de 90 graden, zodat het " huisje" weer in de beginstand ( stand 0 ) terug komt.
 
Hoe moeten de rail aansluitingen van de rails nu zijn ?
Zie bijgevoegde tekening van mijn aansluitingen.
 
Misschien is dit probleem moeilijk uitgelegd maar het is niet zo eenvoudig om het uit te leggen.
Misschien heeft een van de forum leden een idee.
Met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2013-06-05, 17:50:56 »
Hallo Medespoorders,

Ben er ondertussen uit gekomen iedereen bedankt voor de inputs.

Reg, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2013-06-10, 17:34:36 »
Halo,

Iemand een idee hoe ik in het huisje van de draaischijf licht kan aanbrengen?.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Draai schijf
« Reactie #12 Gepost op: 2013-06-11, 22:07:08 »
Ad,

Een mogelijkheid,zet er een functiedecoder in dan kun je het ook nog uitschakelen en andere verlichting zoals een zwaailicht op aan sluiten.

Een eenvoudige manier is om stroom van de rails af te halen en dan lampjes van ongeveer 18 volt gebruiken (geen led) die bv als frontverlichting wordt gebruikt.  Evntueel een voorschakelweerstand gebruiken, afhankelijk van het voltage van de gebruikte lampje

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Draai schijf
« Reactie #13 Gepost op: 2013-06-12, 00:36:39 »
Van Brawa zijn er lampjes die op 16 volt branden
Dit zijn hele kleine lampjes ze noemen ze ook wel rijstekorrels
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Draai schijf
« Reactie #14 Gepost op: 2013-06-12, 18:13:30 »
Bedankt Mannen,

Piet wat voor functie decoder stel je voor voor mijn N scale en dan inbouwen in de cabine ?

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.